נדל"ן ותשתיות

סוף עידן התמ"א 38 בתל אביב: מה משמעות ההחלטה הדרמטית?

סוף עידן בעיר ללא הפסקה. העירייה טוענת כי תמ"א 38, שנועדה במקור לחזק מבנים מפני רעידות אדמה, הפכה למעשה לכלי להוספת יחידות דיור ללא תכנון עירוני מסודר. לטענתם, התוכנית פגעה בתכנון האורבני ובאיכות החיים של התושבים, ולא מימשה את מטרתה המקורית באזורים הנזקקים לכך ביותר
מערכת ice |  5
פרויקט תמ"א 38 בצפון הארץ (צילום פלאש 90/ מאיר וקנין)
עיריית תל אביב-יפו מכריזה על סיום עידן תמ"א 38 בעיר, צעד דרמטי שצפוי לשנות את פני ההתחדשות העירונית בבירת המדינה. ההחלטה, שתובא לאישור הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ב-30 ביולי, משמעותה כי החל מסוף אוגוסט 2024, לא יתאפשר עוד לקדם פרויקטים במסגרת תמ"א 38 בתחומי העיר. צעד זה מסמן תפנית משמעותית במדיניות העירונית ומעלה שאלות נוקבות לגבי עתיד ההתחדשות העירונית בתל אביב.
על פי הפרסום של גלובס, הסיבות להחלטה זו מורכבות. העירייה טוענת כי תמ"א 38, שנועדה במקור לחזק מבנים מפני רעידות אדמה, הפכה למעשה לכלי להוספת יחידות דיור ללא תכנון עירוני מסודר. לטענתם, התוכנית פגעה בתכנון האורבני ובאיכות החיים של התושבים, ולא מימשה את מטרתה המקורית באזורים הנזקקים לכך ביותר. בנוסף, העירייה מציינת את מלחמת חרבות ברזל והבחירות המוניציפליות כגורמים שעיכבו את הכנת התוכנית החלופית, תא/5555.

ההשלכות של החלטה זו עשויות להיות דרמטיות. עשרות ואולי מאות פרויקטים שכבר החלו בתהליכי תכנון אך טרם הגישו בקשה להיתר בנייה, יצטרכו לחזור לנקודת ההתחלה ולחפש מסלולים חלופיים. זה עלול לגרום לעיכובים משמעותיים בפרויקטים רבים ולהשפיע על אלפי דיירים שציפו לשדרוג דירותיהם. בנוסף, השוק עדיין אינו מורגל למסלולים החלופיים כמו "חלופת שקד", מה שעלול להוביל לתקופת מעבר מאתגרת.
למרות זאת, העירייה מבטיחה כי היא נערכת לספק פתרונות חלופיים. היא מציינת את האפשרות לקדם תוכניות לפי תיקון 70 לחוק התכנון והבנייה, המאפשר חיזוק ומיגון באמצעות היתר בנייה ללא תלות בתמ"א 38. בנוסף, העירייה מתכננת להשלים את הכנת תוכנית תא/5555 עד סוף 2024, עם תהליך שיתוף ציבור שצפוי להתחיל בספטמבר 2024. עם זאת, נראה כי תהיה תקופת ביניים מאתגרת עבור רבים בענף הנדל"ן והתושבים כאחד.
החלטה זו של עיריית תל אביב-יפו מסמנת נקודת מפנה בגישה להתחדשות עירונית בישראל. היא מעלה שאלות חשובות לגבי האיזון בין פיתוח עירוני לבין איכות חיים, ומדגישה את הצורך בתכנון ארוך טווח ומקיף. בעוד שהצעד עשוי לגרום לקשיים בטווח הקצר, הוא עשוי להוביל לגישה מתוכננת ובת-קיימא יותר להתחדשות עירונית בטווח הארוך. רק הזמן יגיד אם החלטה זו תוביל לעיר טובה יותר עבור תושביה.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    סוף סוף מישהו התעורר
    שפ 07/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היום בונים כל בניין לבד בתמ״א 38 מעמיסים עוד דירות אבל אין מקום ללכת במדרכה של 1 מטר עם עצים באמצע תוכנית רצינית מקווה שתהיה תכלול מספר בניינים בניה לגובה ובתמורה קבלת שטח ציבורי שהתושבים יוכלו ללכת במדרכות נורמאליות ורחבות מקווה שזו הכוונה שלהם
    סגור
  • 4.
    הגיע הזמן
    גנן 07/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פעם כמעט בודדת, שהעיריה הזו מתנהגת בהגיון. חבל שעברו כמעט 20 שנים מיום אישור התכנית הזו, תמא 38, שהייותה עלה תאנה למחדלי הממשלות לדורותיהם, עד שנפל האסימון.
    סגור
  • 3.
    כסף כסף שלל לעיריה
    einatcn 07/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביטול תמא 38 בתא נעשה כתעלול בזעזת כספי התושבים. תמא 38 איפשר לצושבי הבנינים הישנים (לא בעלי דירות מגדלי היוקרה יקיריו של חולדאי בעלי הממון)איפשר לתושבים להתמגן ממד להתגונן מרעידת אדמה ולשפץלחדש את דירתם אבל חולדאי לא יכול היה בצוכנית צמא לבזוז היטלי השבחה איימתניים כמו שסידר לעצמו עכשיו
    סגור
  • 2.
    כמה
    יזם 07/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תמא פינוי בינוי.. את הבית שלי תקבלו יחד עם הגופה שלי... שחיתות.. אולי מישהו סוף סוף יבדוק למה היזם הוא שמחליט ולא דיירי הבית ???
    סגור
  • 1.
    מצוין
    חליל 07/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התמ"אות הרסו לנו את החיים
    סגור