נדל"ן ותשתיות

שיטת המצליח בהיטלי ההשבחה נחשפת: כך עובדת השיטה בעיריות

הדוח מצביע על פערים עצומים בגביית ההיטלים בין הפריפריה למרכז, כאשר רשויות באשכולות החברתיים-כלכליים הגבוהים גובות פי 15 יותר מאשר הרשויות החלשות. מצב זה מעמיק את אי השוויון ומשפיע על יכולתן של רשויות להתמודד עם אתגרי הפיתוח העתידיים
מערכת ice | 
שוק הנדלן-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, חשף ממצאים מטרידים על מערכת היטלי ההשבחה בישראל. המערכת, שנועדה לחלק את הרווחים מעליית ערך הנדל"ן בין בעלי הנכסים לציבור, הפכה ל"שוק פרוע" המנוצל על ידי מאכערים ורשויות מקומיות. על פי ניתוח בוואלה, הדוח מצביע על פערים עצומים בגביית ההיטלים בין הפריפריה למרכז, כאשר רשויות באשכולות החברתיים-כלכליים הגבוהים גובות פי 15 יותר מאשר הרשויות החלשות. מצב זה מעמיק את אי השוויון ומשפיע על יכולתן של רשויות להתמודד עם אתגרי הפיתוח העתידיים.
הביקורת חשפה ליקויים חמורים בהתנהלות הרשויות המקומיות. ארבע עיריות גדולות שנבדקו - הרצליה, ירושלים, רמת גן ורמת השרון - לא הכינו לוחות שומה, פגמו בשקיפות ולא סיפקו מידע מספק לתושבים על זכויותיהם. יתרה מזאת, הרשויות נוטות לדרוש תשלום מלא של ההיטל כתנאי למתן היתרים, מבלי ליידע את התושבים על אפשרויות להפחתת התשלום או דחייתו.

תהליך הערעור על שומות ההשבחה מתגלה כארוך ומסורבל. במחוז תל אביב, למשל, הטיפול בערר נמשך בממוצע כשנתיים - פי חמישה מהזמן התקין. מפתיע לגלות כי בכמחצית מהמקרים, הערעורים מובילים לשינוי או ביטול השומה המקורית, עם הפחתות של מאות אלפי שקלים ואף מיליונים בחיובים. נתון זה מעיד על בעיה מערכתית בקביעת השומות הראשוניות.
המצב הנוכחי יצר שוק משני של מתווכים ו"מאכערים" המצליחים להפחית את שומות ההשבחה בשיעור ממוצע של 36%. תופעה זו מעלה תהיות לגבי הוגנות המערכת ומידת דיוקן של השומות הראשוניות. בנוסף, היא מעמיקה את חוסר השוויון, שכן רק מי שיכול לשלם למתווכים אלה נהנה מההפחתות המשמעותיות.
לסיכום, דוח מבקר המדינה חושף מערכת כושלת הדורשת רפורמה מקיפה. הפערים בגביית ההיטלים בין מרכז לפריפריה, חוסר השקיפות, והקשיים בתהליכי הערעור מובילים לחוסר צדק ואי שוויון. נדרשת פעולה מיידית לתיקון המצב, כולל יישום החלטת הממשלה להקמת ועדה ציבורית לבחינת מנגנון היטלי ההשבחה. רק כך ניתן יהיה להבטיח מערכת הוגנת ויעילה שתשרת את האינטרס הציבורי ותצמצם פערים חברתיים-כלכליים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה