נדל"ן ותשתיות

הקבלנים נגד העיר הזו: ההיטלים והתעריפים קפצו, בית המשפט יתערב?

הקבלנים טוענים כי תעריפי הסלילה והתיעול בפתח תקווה עלו מ-233 שקל למ"ר בנוי לפי התעריף הקודם ל-479 שקל למ"ר לפי התעריף החדש. הם מבקשים מבית המשפט לבטל את חוקי העזר החדשים או לתקנם, בטענה שהם בלתי חוקיים, מוטעים ובלתי סבירים באופן קיצוני
מערכת ice | 
התחדשות עירונית בפתח תקווה
סערה גדולה מתחוללת בעולם הנדל"ן בפתח תקווה, כאשר קבלנים פרטיים וארגוני בנייה יוצאים למאבק משפטי נגד העירייה. במוקד המחלוקת - שני חוקי עזר חדשים שאושרו באפריל 2023, אשר לטענת הקבלנים מעלים את היטלי הפיתוח בעיר באופן דרמטי ובלתי סביר.
על פי פרסום בכלכליסט, בשתי עתירות מנהליות שהוגשו לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, טוענים הקבלנים כי העירייה העלתה את תעריפי היטלי הסלילה והתיעול במאות אחוזים, מבלי לקיים דיון מעמיק במועצת העיר כנדרש בחוק. לטענתם, בעת ההצבעה על חוקי העזר החדשים, הוצגה בפני חברי המועצה תמונה מטעה של העלאה מתונה בשיעור של 7%-10% בלבד, מה שהוביל לאישור מהיר של החוקים ללא דיון מעמיק.

כדי לתמוך בטענותיהם, הציגו הקבלנים בדיקה מדגמית של 150 פרויקטים בעיר, המראה עלייה מסחררת בתעריפים, הנעה בין 140% ל-235%. הם מביאים דוגמאות קונקרטיות: פרויקט אחד של 24 יחידות דיור, שקודם לכן חויב בכ-640 אלף שקל, קיבל לפתע חשבון חדש על סך 1.62 מיליון שקל - עלייה של 154%. במקרה אחר, פרויקט של 36 יחידות דיור ראה את החיוב שלו קופץ ממיליון שקל ל-2.447 מיליון שקל, גידול של 143%.
הקבלנים טוענים כי תעריפי הסלילה והתיעול עלו מ-233 שקל למ"ר בנוי לפי התעריף הקודם ל-479 שקל למ"ר לפי התעריף החדש. הם מבקשים מבית המשפט לבטל את חוקי העזר החדשים או לתקנם, בטענה שהם בלתי חוקיים, מוטעים ובלתי סבירים באופן קיצוני.
מנגד, עיריית פתח תקווה מגיבה בתוקף לטענות אלו. בתגובתה, טוענת העירייה כי חוקי העזר החדשים עברו את כל האישורים הנדרשים ממשרדי הממשלה הרלוונטיים, כולל משרד הפנים ומשרד המשפטים. העירייה מדגישה כי היא נדרשת לעדכן את התעריפים אחת לחמש שנים, בדומה לרשויות אחרות בארץ, וכי התעריפים החדשים מבוססים על תחשיב כלכלי תקין וחוקי שאושר על ידי משרד הפנים.
המאבק המשפטי הזה מעלה שאלות חשובות לגבי האיזון בין צרכי הפיתוח העירוני לבין היכולת של קבלנים ויזמים לבנות ולספק דיור במחירים סבירים. התוצאה של עימות זה עשויה להשפיע לא רק על ענף הבנייה בפתח תקווה, אלא גם לשמש תקדים לערים אחרות בישראל המתמודדות עם סוגיות דומות של פיתוח עירוני ומימונו.
בעוד שהעירייה טוענת כי פעלה בהתאם לחוק ולדרישות הרגולטוריות, הקבלנים מציירים תמונה של העלאת מחירים דרסטית שנעשתה ללא שקיפות מספקת. ההכרעה בסוגיה זו עשויה להשפיע משמעותית על עתיד הבנייה והפיתוח בפתח תקווה, ועל היחסים בין הרשויות המקומיות לבין הקבלנים והיזמים ברחבי הארץ.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה