נדל"ן ותשתיות

תחבורה ציבורית בשבת? מוניות השירות נעלמות: צניחה של יותר מ-96%

תוך עשור וחצי בלבד, הפתרון המשמעותי ביותר שהקל על אזרחים בהתניידות בין-עירונית ביום השבתון השבועי כמעט חדל מלהתקיים. למרות שהסבסוד של אוטובוסים הינו יותר מ-85%, שירות התחבורה בשבת לא זוכה למימון מצד המדינה. מהמשרד נמסר בתגובה: "אין בכוונתנו לשנות את הסטטוס-קוו"
מערכת ice | 
מוניות שירות (צילום shutterstock, ויקיפדיה)
מוניות השירות בישראל אפשרו לכל אחד להשתמש בתחבורה ציבורית בשישי בערב ובשבת. אולם נראה כי בעקבות שורת החלטות שנויות במחלוקת של משרד התחבורה, הענף שיכל להיות פתרון למחסור התחבורה הציבורית בשבת נמצא על סף קריאה. גולת הכותרת היא העובדה שהמדינה אינה מסבסדת את מוניות השירות שמאפשרות לכל אזרח להתנייד ללא רכב בשבת.
לפי הדיווח בדה מרקר שפורסם אתמול (שני) שוק מוניות השירות בישראל היה פרוץ לחלוטין עד שנת 2005, אך באותה שנה נכנסה לתוקף רפורמה בענף המוניות בפעם הראשונה. רפורמה זו כללה אסדרה של הענף באמצעות מתן רישיונות לקווי שירות ומסלולי קווי השירות.

אולם ב-2018 מספר המוניות צנח ל-800, כאשר בשנת 2010 פעלו 2,300 מוניות שירות, בשל כך שר התחבורה דאז, ישראל כץ הכריז על רפורמה שנייה במוניות השירות. הרפורמה כללה תשלום ברב קו במוניות ופיקוח. בנוסף, משרד התחבורה הבטיח להגדיל את מספר המוניות ל-2,500, הבטחה שלא רק שלא התבצעה בפועל אלא יצרה את המשבר שהביא להתרסקות הענף.
למרות שהרפורמה של השר כץ עברה, לפי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, חלק מהקיטון במספר מוניות השירות נבע מעליית רמת השירות בתחבורה הציבורית הכללית, פתיחת רכבת קלה בירושלים ותל אביב ופתיחת הקו המהיר של הרכבת מירושלים לתל אביב.
בנוסף, בדו"ח מצוין שמספרן של מוניות השירות הצטמצם עם השנים גם בשל הרצון של משרד התחבורה לא לפגוע בפעילות הכלכלית של קווי האוטובוסים, שהתחרו במוניות שירות ולהפך. אך בניגוד לאוטובוסים שזוכים לסבסוד של 85%, המוניות שירות אינן זוכות כלל וכלל לסבסוד.
למרות שיש אכיפה נגד מוניות שירות ללא רישיון, במיוחד בימי שישי ושבת, ימים שהביקוש לתחבורה ציבורית עולה משמעותית, אין סבסוד והסדר עם הענף של מוניות השירות. כיום נהגים רבים פרשו מהשירות מפני שלא השתלם להם לעבוד לפי התעריפים הקיימים. נהג שבעבר עבד במונית שירות וכיום במונית ספישל אומר כי "זה כבר לא השתלם" מכיוון ש-5 שקל מתוך 7 שקל שולמו למדינה.
 
גורם בכיר בענף התחבורה אומר: "במשרד התחבורה לא רוצים לגעת בנושא הזה עכשיו, זה כמו תפוח אדמה לוהט". זאת למרות שסקרים שונים לאורך השנים הראו כי רוב הציבור, יותר מ-70% בהם גם דתיים וגם שומרי שבת, תומך בתחבורה ציבורית בשבת במוקדים שאינם חרדיים, אך במשרד לא רוצים לטפל בזה.
התרסקות הענף שנמצא בשפל חסר תקדים מתבטאת בכך שכיום ישנן רק 83 מוניות שירות בכל הארץ, כאשר בשנת 2010 פעלו 2,300 מוניות שירות. למרות שישנן מוניות שירות לתושבי תל אביב שמפעילה העירייה ובערים מעורבות כמו ירושלים שיש אוטובוסים במזרח העיר, שחלקן חולפות במערב העיר, נדמה כי התרסקות הענף כיום היא בלתי נמנעת. כל עוד משרד התחבורה ישב על הגדר, אין לדעת מה צופן העתיד. 
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לפרסום בדה מרקר: "אשכולות מוניות השירות שפורסמו במסגרת הרפורמה ב-2018 תוכננו להתחיל לפעול לקראת סוף 2019 ו-2020. מגפת הקורונה שפרצה בתחילת 2020 השפיעה על מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית בכלל ובמוניות השירות בפרט. בשל כך ועקב קשיים כלכליים תפעוליים אחרים שחוו המפעילים, חלק לא מבוטל של מפעילי מוניות השירות בחר שלא לממש את זכייתם בהליך או להפסיק את השירות הקיים. לפיכך, במהלך 2020 הוחלט שלא להמשיך ביישום הרפורמה".
"בתקופה האחרונה משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בחן ועודנו בוחן את המשך מימוש מדיניותו בענף מוניות השירות. במסגרת זאת, מתוכנן פרסום מכרז פיילוט להפעלת מוניות שירות בעיר נתניה, במתכונת הפעלה שונה מזו שנכללה ברפורמה של 2018, בעיקר בנושא גמישות ההפעלה ומתן מענה לביקוש. בהתאם לתוצאת שיתקבלו יוחלט אם ובאיזה אופן יורחב השירות. יודגש, כי אין בכוונת המשרד לשנות את הסטטוס קוו באשר להפעלה בסופי שבוע".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה