דעות

האם האיומים על נתניהו חמורים או פחותים מהתקופה של לפני רצח רבין?

השר דיכטר שהיה ראש השב"כ, השר שיקלי ואחרים האומרים שהאיומים על ראש הממשלה הם יותר מאשר היו לפני רצח רבין טועים ובגדול. המאבטח היום שיוצא למשמרת לא רק "יודע שיש איום" הוא גם מאמין שזה יכול להתרחש היום, במשמרת שלו, הדבר מקצר מאוד את זמן התגובה של המאבטח
דביר קריב (צילום חיה גולד)
המנסים לעשות סימטריה בין שני המחנות אינם מבינים דבר וחצי דבר על הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני, אפילו לא מי שהיה ראש השב"כ בעברו ולא עסק באלימות אידאולוגית פנים ישראלית.
האם יתכן שמתנגד נתניהו יפגע בו פיזית? התשובה הקצרה והשטחית היא: כן, זה יתכן שהרי אין באבטחה אף פעם 100 אחוז וראינו זאת כעת בארצות הברית. נתניהו מאובטח ברמה המקסימלית שיש ע"י חטיבה 730 בשב"כ בהתאם להנחיות ועדת שמגר של אחרי רצח רבין אבל מקסימלית זה לא מאה אחוז, היא אינה מוחלטת. תפיסת האבטחה אומרת – ננסה להגיע למקסימום אבטחה כאילו שאין בכלל מודיעין, תפיסת המודיעין היא שעלינו לספק את הסיכול המודיעיני כאלו אין בכלל אבטחה. המחשבה היא שהכמעט מאה אחוז במודיעין והכמעט 100 אחוז באבטחה ייתן למדינה הדמוקרטית את ההגנה המקסימלית על ראש הדמוקרטיה.
השר דיכטר שהיה ראש השב"כ, השר שיקלי ואחרים האומרים שהאיומים על ראש הממשלה הם יותר מאשר היו לפני רצח רבין טועים ובגדול. המצב רחוק מלהיות דומה. ההסתה כנגד נתניהו, אותה אני מרבה לגנות, אפילו לא מתקרבת לחומרה שהייתה לפני רצח רבין והסיכוי שנתניהו יפגע קטן מאוד ביחס לרצח רבין. ראשית, נתניהו היום מאובטח בעידן של אחרי קריסת קונספציית האבטחה. המאבטח היום שיוצא למשמרת לא רק "יודע שיש איום" הוא גם מאמין שזה יכול להתרחש היום, במשמרת שלו, הדבר מקצר מאוד את זמן התגובה של המאבטח.
מבחינת האיום בהקשרי המודיעין, גם כאן אין מה להשוואת בכלל את המצב, וכן היו מספר אנשים מוכרים/מובילים מקרב ממתנגדי נתניהו  שאמרו אמירות חמורות הראויות לגינוי. הן מעט מאוד עדין ביחס ל-94-95 שם נושא "דין מוסר" ו "דין רודף" היה הנושא החם, אמירות גלויות ושאינן גלויות המוכרות למודיעין לגבי שאלות רב "האם מותר הלכתית לרצוח את רבין?" שיעורים שלמים בנושא, הוצאת מספר פעמים של "פולסא דנורא" ועוד ועוד. כל מי שעסק, כמוני, במודיעין של אותה תקופה, יודע שמרחק עצום יש מהכמות והסכנה של אז לזו של היום. אז היו אנשים שאמרו מפורשות שהם מוכנים לממן את הרצח של רבין, כרזות של רבין וכוונת על ראשו עם המילה "בוגד" הודפסו באלפי עותקים, וכן, יגאל עמיר לא היה היחיד שרצה או ניסה אלא היה היחיד שהצליח. המרחק בין אז להיום הוא רב והניסיון לעוות את ההיסטוריה לא יצלח!
לאור המצב הסופר חמור באותה תקופה, הפיץ בסוף יוני 95  השב"כ - הערכת מצב מחמירה ביותר לראשונה בתולדותיו כי במידה וההסתה בשטח תימשך - רבין עלול להירצח. שחור על גבי לבן. אבל את ההתרעה הנקודתית לא סיפקנו ואנחנו חתומים על הכישלון הגדול ביותר של השב"כ עד ה 7 באוק'. ההתרעה הועברה לרבים, אגב כולל לראש האופוזיציה בנימין נתניהו ע"י כרמי גילון ראש השב"כ סביב אוג' 95. הבקשה של ראש השב"כ הייתה להוריד את גובה הלהבות, מה שכידוע לא קרה בפועל, הלהבות המשיכו לעלות. בחוכמת הבדיעבד אנו יודעים לומר שעד אוג' 95 ניסה עמיר להתנקש ברבין כבר 3 פעמים.
הנקודה החשובה מכולן בהבנת הרוח של מפגע אידאולוגי נעוצה בהבנה של תחושת השליחות, תחושת הרוח הגבית שמרגיש המתנקש האידאולוגי הפוטנציאלי. גם עמיר וגם אברושמי שרצח את גרינצווייג ב-83 אמרו זאת, הם הרגישו שליחי המחנה, הם כמובן בשום אופן לא היו שליחי המחנה, אבל ככה הם הרגישו.
אי הגינוי מראשי מחנה הימין הוא הוא הדלק של האלימות האידאולוגית בשנה וחצי האחרונות! יש מאות רבות של אירועי אלימות מתועדים כנגד מפגינים בישראל, רובם מקרב מתנגדי נתניהו. במזל רב עוד לא נרצח אחד או יותר מהם. וזה מתגבר בעיקר בשל אי הגינוי או הגינוי החלקי מאוד כשפורצת אלימות שכזו מצידו של נתניהו עצמו. כשיטה הוא לא מגנה ולעיתים עושה משהו מסוכן יותר, מגנה בחצי גינוי המדרבן אלימות אידאולוגית, איך קרה שאילנה ספורטה שלחה כדורי נשק לבנט ונתניהו גינה בחצי גינוי מאוחר בציוץ ולא בקולו? באיזה עולם מנסה ביביסט (יוחנן נוח) בדצמ' 22 להצית אוהל כשבתוכו 5 נשים שחיות כרגע במזל וקולו של ראש הממשלה לא נשמע? היטיבה לתאר  גברת זרקא את החצי גינוי של נתניהו כלפי הזוג זרקא "זה סתם גינוי, ביבי דיבר איתנו והכל בסדר. לא זורקים אותנו מהליכוד", ככה מגבה ראש ממשלת ישראל את האלימות של המחנה שלו, גינוי אחד לתקשורת וגיבוי טלפוני מיד אחרי.
למיטב שיפוטי, במחנה של מתנגדי נתניהו ברור לכל קיצוני שאם חס וחלילה יעז להרים יד או נשק על ראש ממשלת ישראל הוא יהיה מוקצה מחמאת מיאוס ולא יקבל שום רוח גבית, זה השיח במחנה וחשוב שגם מי שאמר אמירה מסוכנת ומסיתה יבין זאת.
אסכם,  אכן יש אפשרות נמוכה, והיא לא בלתי קיימת שמתנגד לנתניהו ינסה לפגוע בו פיזית, הגם שהוא מאובטח ברמה המקסימלית, מאידך ההבדלים הם עצומים אל מול האיומים כנגד רבין ורמת האיום ו/או ההסתה על נתניהו אומנם גברה אך אינה מתקרבת לאיומים שהיו על רבין ז"ל ערב הרצח.
הניסיון לטעון כי האיומים כיום כנגד נתניהו גדולים יותר משהיו על רבין ז"ל אינם מחוברים למציאות. במקביל חשוב מאוד שראשי מחנה מתנגדי נתניהו ימתנו משמעותית האמירות כנגד נתניהו ע"מ שיהיה ברור לאחרון מתנגדיו כי במידה וחס ושלום ינסה לפגוע בראש הדמוקרטיה הישראלית הוא ובני משפחתו יהיו מוקצים לעד.
הכותב: דביר קריב, שירת 22 שנה בשב"כ ביח' העוסקת בטרור היהודי ומי שריכז את המידע בחקירת רצח רבין ז"ל, מחבר הספר "יצחק" על הרצח. כיום איש חינוך ומרצה בתחומי הקיצוניות וההסתה.
 
תגובות לכתבה(15):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    זה שמאבטח בכוננות לא סותר את קיום ההסתה
    שרית 07/2024/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה שמאבטח בכוננות לא סותר את העובדה שיש הסתה שמגדילה את הצורך בכוננות הזו. שואלים על א' ואתה עונה על ב'. האם יש או אין היום הסתה חמורה יותר מלפני רצח רבין? התשובה - כן מהדהד, ועוד מהמיינסטרים ועל כל במה עם קריאות עידוד למסיתים
    סגור
  • 8.
    ניסיון פתטי ליצור סימטריה בין הקורבנות הקבועים למסיתים (ל"ת)
    אלי10 07/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    השאלה אם האיומים יותר מסוכנים לא אם השומרים מוכנים (ל"ת)
    כמה אפשר לקשקש 07/2024/17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 6.
    למתנגדי נתניהו אין מי שיעמוד על המרפסת
    רן 07/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 6
    בדיקטטורה של נתניהו כל מי שמתנגד מיד מותקף ע"י קלגסיו מוכה ונעצר, אז אין לו את האפשרות לומר לא ראיתי לא שמעתי ולא משכו בדש בגדי. הקשקושים על האיום על נתניהו ומשפחתו מתעוררים כל פעם שזה משרת עוד מטרה עקומה של המשפחה הדוחה. בינתיים עד עכשיו מי שמותקף פיזית פעם אחר פעם זה לא נתניהו ולא תומכיו.
    סגור
  • 5.
    בור ועם הארץ בכל הנוגע לימין ול"הסתה". ההסתה כיום היא
    ליכודניק 07/2024/16
    הגב לתגובה זו
    6 3
    פי 1000 יותר גרועה מ - 95. מזלזלים בה כי היא באה מעשרות אלפי פעילי שמאל והיא מבטאת את תקוות השאמל ומשת"פיהם שהיא תתממש.
    סגור
  • טען עוד
  • נו באמת....את/ה/זה לא מאמין לעצמך (ל"ת)
    אלי10 07/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 4.
    עוד איש הזוי מבוחרים דמוקרטיה ! (ל"ת)
    אסף 07/2024/15
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • דמוקרטיה היא הרכוש של השמלאנים? לא!
    דביר קריב. 07/2024/15
    הגב לתגובה זו
    6 0
    מפלגות הימין בארץ יותר דמוקרטיות מהשמאל... ואני לא איש שמאל. ממקם את עצמי כרגע בערך (אני תמיד מחליט בתוך הקלפי בדקה ה 90) בין ליברמן לסער לבנט, משהו כזה.
    סגור
  • 3.
    האיש שמאלן קיצוני !!! (ל"ת)
    אסף 07/2024/15
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • אני לא (ל"ת)
    דביר קריב. 07/2024/15
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 2.
    קיצור... שמאלן כותב כשמאלן ושראש הממשלה יילך ל... (ל"ת)
    בוריס ד. 07/2024/15
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • סקרן איך הגעת למסקנה , הלא נכונה...
    דביר קריב. 07/2024/15
    הגב לתגובה זו
    1 2
    בוריס, מעניין אותי מה גרם לך לחשוב בטעות שאני איש שמאל? אני איש מרכז ימין שחושב שמזל שאין סיכוי שהשמאל יעלה שוב לשלטון בקרוב. הם 7 מנדטים ביום טוב ולמזל ישראל אין להם יום טוב כבר שנים. דביר
    סגור
  • 1.
    המסר שאני הבנתי זה שאם מישהו ירצח את ביבי
    אור 07/2024/15
    הגב לתגובה זו
    5 2
    אז הוא יהיה מוקצה מחמת מיאוס, ובגדול אמירות כמו " לתלות אותו, בוגד, למחות את זכרו של ביבי" הם אמירות לא מסוכנות, למיטב ידיעתי כבר נהרגו שני אנשים מפעולות של חסימות כבישים, לאחר שניקו את הזבל שהשאירו אחריהם מפגינים באמצע כביש 1. אלו בדיוק הכתבות המסוכנות ביותר המכשירות דהפקטו את רצח ראש הממשלה. במקום לגנות חד משמעית את השנאה ואת הדההןמניזציה של ביבי , כותב המאמר עושה הפוך ומאשים את ביבי ביום בו הוא ירצח ברציחתו, בכך שביבי מקדם את השנאה ...עצוב
    סגור
  • ואתה צודק - גם בכירים במערכת לא יזילו דמעה כשזה יקרה
    אחד מהמערכת 07/2024/15
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מה שהזוי היא לא העובדה שזה מה שבכירים בשב"כ או במערכת הביטחון חושבים אלא חזסר הבושה ותחושת הלגיטימציה שיש להם לפרסם את זה בפומבי... פשוט הזוי. ביום שההתנקשות בנתניהו תצליח - הוא וחבריו יסבירו שזה הגיע לו והתקשורת מסביב תהדהד אותם ולא את סיפור הרצח
    סגור
  • שטויות.
    דביר קריב. 07/2024/15
    הגב לתגובה זו
    2 2
    כל אדם ממלכתי במדינה יבכה בכזה יום, לבטח בארגון שאמון על שמירת הממלכתיות. כמי שכבר עסק במודיעין על קיצונים משמאל ומימין קובע שאתה מדבר שטויות.
    סגור