תקשורת ומדיה

יערה זרד בריאיון ל-ice: "ערוץ 13 מאוד רדיקלי - הוא לא ישרוד"

על התנהלות הממשלה בזמן המלחמה ("מברכת כל יום שנתניהו נמצא בתפקידו"), על התחרות עם ערוץ 13 ("כבר לא רלוונטי, לא ישרוד הרבה שנים"), ומה סוד ההצלחה מאחורי הזינוק של ערוץ 14 ברייטינג? | יערה זרד בריאיון ל-ice
אפרת בבג'ני |  2
יערה זרד (צילום ויקיפדיה/ מושיק שמע, יחצ)
העיתונאית המוכרת, יערה זרד, לא חזתה כי תשמש במגוון תפקידים שונים בעולם התקשורת החל ממגישה בתוכנית רדיו בגלי ישראל יחד עם יאיר נתניהו, דוברת במטה ההסברה של קמפיין הליכוד בבחירות לכנסת העשרים ואחת ועד להיותה פרשנית פוליטית בכירה ומגישת בתוכנית הטלוויזיה 'האולפן הפתוח' בערוץ 14. 
בריאיון מעמיק, אשר בוחן את דרכה של אחת מהעיתונאיות הבולטות בענף, מספרת יערה זרד מדוע  היא לא האמינה כי מקומה הוא בעולם התקשורת, מה סוד ההצלחה של ערוץ 14, האם נכונה למדינת ישראל עסקת חטופים בכל מחיר והאם לרה"מ נתניהו יש חלק במחדל ה-7 באוקטובר?
"הרגשנו שאין קול שלנו שמושמע באולפנים"
תמיד ידעת שתעסקי בתחום התקשורת?
"לא, האמת שבשנה ב' של התואר שלי, הבנתי שאני לא אהיה חלק מהתקשורת. תקשורת שהיא מאוד מאוד חד צדדית, מאוד נישתית בתפיסה שלי. אני גדלתי בבית שצורך המון אקטואליה, אבל תמיד הדברים שהופיעו בתקשורת הישראלית לא תאמו את תפיסת העולם במשפחה שלי ותמיד זה הורגש. כלומר, תמיד הרגשנו שאין קול שלנו שמושמע באולפנים. לא הבנו את ההיקף של הדבר, עד שלא הגיעו גם ערוצי תקשורת בימין.
ולכן, כשפתאום הגיע המצב שאני משתלבת בערוץ ימני, בהתחלה רדיו, אחרי זה טלוויזיה, זה היה מבחינתי שינוי קפיצה משמעותי. זה היה ממש לראות מהפכה שנרקמת. כמובן שזה היה עדיין בחיתולים ועוד לא קראתי לזה מהפכה, אבל פתאום הבנתי שיש פה אירוע שמשנה מציאות. ברגע שיש קול ימני שמושמע בתקשורת וכמובן שברגע שהייתה לי את את ההזדמנות, אז שמחתי להצטרף. לא חשבתי שאני אגיע למה שהגעתי, וברוך השם אני רק מברכת על זה.  
מה הדבר שהניע אותך להמשיך ולהתקדם בתחום על אף הקשיים והאתגרים הרבים הטמונים בו?
"אז קודם כל זו השליחות. באתי מבית שהרגיש שאין לו קול ואין לו פה. ככל שנכנסתי לעולם הזה הבנתי שיש פה שליחות אמיתית, להשמיע קול שלא נשמע בתקשורת הישראלית בדרך כלל והוא קול שכנראה לפי מפת המנדטים במדינת ישראל, מייצג את רוב העם. 
זו באמת תחושה של שליחות, זה לא רק ימין ושמאל. זה גם יהדות, מסורתיות, ההיסטוריה היהודית שמשתקפת בצורה אחרת באולפנים האחרים, מקום לחברה הדתית. בנוסף,  חשוב כל הזמן לקבל עוד ידע. בין אם זה ממקורות, בין אם זה ידע היסטורי, כדי להיות הכי מדויקים, הכי רציניים, הכי רלוונטיים ובאמת להביא שיח שישנו בערוץ 14". 
אין ספק, ערוץ 14 גרף הישגים מרשימים בגזרת הרייטינג במהלך השנה האחרונה. כיצד לדעתך הצליח ערוץ 14 לעקוף ערוצי טלוויזיה ותיקים ומוכרים ממנו כגון כאן 11 ורשת 13? 
"ראשית, זה באמת שיח יהודי לא מתנצל, פטריוטי, ציוני, ישראלי, שלא מפחד להגיד את הדברים כפי שהם נאמרים באולפנים. כלומר, שלא מתבייש לדבר על היהדות בגאווה ולתת ערך ליהדות אם זה צומות, אם זה חגים - לתת לזה דגש. 
חג זה לא רק מתכונים של אוכל, חג זה סיפור יהודי משמעותי ומהבחינה הזאת זה מה שאנחנו מביאים. ברמת האידיאולוגיה, אם יש נרטיב מסוים שאנחנו מכירים מתקופת הגירוש, מהסכמי אוסלו ומאות נקודות מאוד משמעותיות בהיסטוריה הישראלית. 
היה שיח אחד שהודהד לפני שהיה את ערוץ 20, לפני שהיו ערוצים אחרים, שיח שהודהד בווליום מטורף. בדעה אחת עם ניואנסים קטנים אבל הדעה היא אותה דעה. פתאום הגיע ערוץ שמרשה לעצמו להגיד גם אחרת, שמרשה לעצמו לדבר על אידיאולוגיה ימנית - זו אידיאולוגיה עם חזון.
ישנה ביקורת כי מדובר בערוץ תעמולה של הליכוד, של מפלגת השלטון בראשה עומד רה"מ בנימין נתניהו. מה דעתך על אותה ביקורת? 
|כשאת בטוחה במה שאת עושה, את לא ממש מתייחסת לביקורת. יש ביקורת בונה וצריך להתייחס אליה וצריך להקשיב לה ויש ביקורת שהיא מזלזלת ולועגת ולא רצינית. זו ביקורת שמנסה להקטין ולהעלים אותנו. היא לא עניינית, היא אישית וזה ביקורת שאני לא מתייחסת אליה. זה כבר שנים שהורגלתי בדבר הזה, זה פשוט לא מעניין. מי שמעביר ביקורת לגיטימית שראויה לדיון, אז כמובן שאני תמיד בעד לדיון". 
בהסתכלות על ערוץ 13, המתחרה של ערוץ 14, מה דעתך על המאבק עובדי חדשות 13 נגד מינויה של יוליה שמאלוב ברקוביץ' לתפקיד המנכ"לית? 
"אני אף פעם לא חושבת שערוץ 13 הוא מתחרה של ערוץ 14. זה ערוץ שהוא כבר לא רלוונטי, ואני לא בטוחה שהוא ישרוד הרבה שנים כי הם הגיעו לרמות של קיצוניות. הם הפכו לערוץ מאוד רדיקלי וזה היום דבר שהציבור מוקיע אותו בעיניי. אנחנו נראה את זה בשנים הקרובות, זה פשוט ערוץ שכבר הופך להיות לא רלוונטי.
אני לא מתייחסת לסיפור עם המנכ"לית, אני רק מתייחסת לעניין שהם הגיעו לבית המשפט וניסו למצוא את הצדק בבית המשפט. ראשית, הם פשוט ביקשו מבית המשפט שיתערב בעסק פרטי, אני חושבת שזו שערורייה. אני חושבת שזה הזוי שבית המשפט התערב ואני חושבת שזה בסוף יתפוצץ להם בפרצוף". 

רביב דרוקר במאבק נגד המנכ"לית לשעבר. צילום: Avshalom Sassoni/Flash90
"אולפנים אחרים הפכו את נתניהו לסרבן באופן עקבי והסרבן האמיתי הוא יחיא סינוואר"
לאחר ציון שנה לאירועי ה-7 באוקטובר, עדיין מוחזקים בשבי חמאס 101 חטופים שמחכים שיחזירו אותם הביתה. לאורך השנה האחרונה, דנו בשאלה האם הממשלה עושה הכל למען החזרת החטופים והאם היא מוכנה לשלם כל מחיר עבור השבתם הביתה. האם לדעתך ישראל צריכה לאשר עסקת חטופים בכל מחיר?
 

"אני חושבת שזה לא על הפרק. כלומר, מי שחושב שעכשיו אנחנו נעצור את המלחמה, וסינוואר ישלח את חוטפינו הביתה עם צידה לדרך, הוא מנותק מהמציאות. הסיפור בגדול, שגם אם עכשיו מדינת ישראל תבוא ותגיד אני עוצרת את המלחמה, אני לא מאמינה שרב המרצחים הזה ישחרר את חוטפינו.  אני חושבת שבתקשורת, באולפנים אחרים, הפכו את נתניהו לסרבן באופן עקבי והסרבן האמיתי הוא יחיא סינוואר.
אומרים את זה אפילו גורמים אמריקאים בממשל ביידן. לכן, לדעתי המהלכים של הממשלה, של הפעלת לחץ על מנת להשיב את החטופים, או לקבל תנאים משופרים, במיוחד הסיפור של הישארות בציר פילדלפי, כדי לחנוק את עזה גם מהכיוון הזה - אלה מהלכים הכרחיים. 
כמובן שגם השמדת כל הצמרת של חיזבאללה, זה מהלך שהוא נדרש על מנת להראות לאויב שלנו בעזה, שהוא נותר לבדו. ולכן, בצער גדול, אני אומרת שלכשתהיה באמת עסקה על הפרק, עם תנאים מסוימים, אז נוכל לחוות דעה.  כרגע, זה פשוט משהו שקשה להתייחס אליו. וכמובן, זו אחת ממטרות המלחמה, וזו אחת ממשאלות ליבו של כל ישראלי להערכתי".
ראש הממשלה נתניהו אחראי למחדל ה-7 באוקטובר?
"לא. ראש הממשלה, כמו כל ראש הממשלה בכל מדינה, ברגע שקורה משהו -  ברור שהוא הראש, הוא ראש המדינה, ברור שבסוף הכל מתנהל תחתיו. אבל היה פה צבא, בשבעה באוקטובר, שחשב שהוא מנהל את המדינה. ראינו פה אירועי סרבנות, אי אפשר להתעלם מהשיח בהקשר לשבעה באוקטובר, ולנתק את עניין הסרבנות.
בעניין הסרבנות, הייתה פה תחושה שהדרג המדיני הוא לא רלוונטי להתנהלות הביטחונית במדינת ישראל. זאת אומרת, יש צבא, הוא מחליט על ההתנהלות, הוא מנהל את הדברים, ולא צריך לעדכן את הדרג המדיני והסוף של השבעה באוקטובר, זה הוכחה לדבר הזה.
הסיפור הזה של סרבנות לא טופל בצבא באופן גורף. כך נוצר מצב פשוט, שהדרג הצבאי, בתוך כל הקונספציה, בתוך כל תחושת העליונות שהפיקוד היה בה, הם לא ידעו מה נכון, אילו התראות הן רלוונטיות ונכונות. 
כלומר, היו התראות, אבל הם החליטו מה נכון ומה לא נכון. הם גם החליטו לא לעדכן את ראש הממשלה או לעדכן אותו רק בתיאוריות שלהם וגם לא להעיר אותו בלילה של בין השישה לשבעה באוקטובר.
אין לי ספק שאם היה טלפון אחד לראש הממשלה, היינו במקום אחר לגמרי. אנחנו לא יודעים לחזות מה היה קורה, אבל אין לי ספק שהיינו במקום אחר לגמרי. ראינו לא מעט מהלכים שנתניהו היה בקוקפיט במלחמה האחרונה ואיך הם התנהלו. ברגע שנתניהו מעורב, הדברים מתנהלים אחרת".

ראש הממשלה נתניהו. צילום: Chaim Goldberg/Flash90
לצד זאת, חשוב לציין כי שר הביטחון יואב גלנט קרא לרה"מ נתניהו לעצור את חקיקה הרפורמה המשפטית בטענה כי קיימות השלכות רבות לכך בשיאה של תקופה ביטחונית רגישה במהלכה נרשמו מספר פיגועים. לדבריו, הרפורמה המשפטית מהווה סכנה לביטחונה של המדינה.  בתגובה לכך, החליט נתניהו לפטר את גלנט מתפקידו הבכיר. 
"אזהרות במדינת ישראל תמיד יש. אגב, אני לא חושבת שהרפורמה זה מה שהביא לנו את האסון. לא הייתה התראה קונקרטית ממערכת הביטחון שחמאס מתכוונים לבצע איזושהי פעולה. בדיוק הפוך, קיבלנו מידע על זה שחמאס מורתע, ולכן אין לי ספק שאם הייתה התראה קונקרטית, אז נתניהו היה  נדרש אחרת. 
אני מברכת כל יום שנתניהו נמצא בתפקידו והוא מנהל כרגע את המלחמה, אני לא חושבת שאף מנהיג בדור שלנו היה מסוגל והיה לו את האומץ לעשות את הפעולות שנתניהו ביצע בשבועות ובחודשים האחרונים, בעיקר בתקופה שאנחנו כל רגע מדברים עליה, ההתנהלות שלו מול חיזבאללה".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    גייס שביעי
    גיסו 10/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כמה שיותר מהר יסגר כך ייטב לעם ישראל.שמאלנים הזויים ומפיצי דכאון ורכילות
    סגור
  • 1.
    בובמיסס חרטטנית מהונדסת (ל"ת)
    זאב 10/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור