נדל"ן ותשתיות

הסיוע לתושבי העוטף בדרך? דיון סוער בוועדת הכספים

ועדת הכספים דנה בהיערכות הממשלה למתן סיוע לענף הבינוי והשיכון בעקבות הלחימה. בדיון השתתף שר הבינוי והשיכון, שהציג את פעילות המשרד לסיוע לישובי העוטף בדיור זמני. השר גולדקנופף תקף את חברי הוועדה ואמר: "אנחנו באים לכאן כדי שהוועדה תזרז את הדברים ונוכל להביא עוגן והצלה כל שהיא לאנשים שחרב עליהם עולמם"
מערכת ice | 
משה גפני, יצחק גולדקנופף (צילום פלאש 90/ תומר נויברג)
ועדת הכספים דנה בהיערכות הממשלה למתן סיוע לענף הבינוי והשיכון בעקבות הלחימה בדיון לקח חלק שר הבינוי והשיכון, כאשר במשרד הציגו את פעילותם לסיוע לישובי העוטף בדיור זמני וציינו כי ניתן להעמיד כ-3,500 דירות קיימות בתוך מספר שבועות, ולהקים אתרי מגורים זמניים עם קרווילות: "4-6 חודשים זה טווח הזמן הריאלי"
כן הציגו במשרד כי השמישו כ-7,000 מקלטים בצפון. השר גולדקנופף: "אנחנו באים לכאן כדי שהוועדה תזרז את הדברים ונוכל להביא עוגן והצלה כל שהיא לאנשים שחרב עליהם עולמם".
במשרד התריעו מפני מצבו הלא פשוט של ענף הבנייה על רקע המלחמה, ובהתאחדות הקבלנים ציינו כי הענף במשבר גדול וקראו למדינה להכליל אותם במתווה הפיצויים, לצד הגדלת מספר העובדים הזרים והזרמת עובדים לענף.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני קרא לאוצר לסייע בכל הנדבכים הנדרשים למשרד וכן להיכנס לנושאים השונים שהעלו בענף הבנייה, וביקש עדכון קרוב ממשרד הבינוי והשיכון על הקדמות התחומים השונים. ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, דנה בהיערכות הממשלה למתן סיוע לענף הבינוי והשיכון בעקבות הלחימה.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני ציין בפתח הדיון כי זה יעסוק בשיקום העוטף, בדירות פנויות והקמת אזורי שיכון זמניים לתושבי עוטף עזה, בשיקום עוטף עזה, ופינוי והעמדת פתרונות דיור לאוכלוסיות נוספות הנדרשות לכך. 
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף: ציין כי משרדו קיים פגישות עם כל המועצות האזוריות, וכי הוא וצוותו ביקרו בדרום ובצפון, "כדי לראות מה אנחנו יכולים לעשות למען הנפגעים העיקריים במלחמה הזו, מעבר לכאב לנפגעים והנעדרים, ואלה שנהרגו על קידוש ה' וקדושת הארץ, גם חיילים וגם אלה שגרו שם".
שר השיכון הוסיף ואמר: "דיברנו איתם מה אפשר לעשות, העלנו מספר הצעות, העלנו אותן בכתב, הגשנו אותן למשה אדרי, מנהל מינהלת התקומה, העברנו גם בצינורות נוספים, עכשיו אנחנו באים לכאן כדי שהוועדה תזרז שהדברים האלה אכן יתקיימו ונוכל להביא עוגן והצלה כל שהיא לאנשים שחרב עליהם עולמם". 
כך ציין השר כי הוקם במשרד חמ"ל במשרד עם 6 צוותים: "הם משמשים לטיפול בעוטף, בדיירי גיל הזהב ודיור ציבורי, מדובר על עשרות אלפי אנשים שלא כולם מהעוטף אבל חלקם מהערים הסמוכות, והיינו צריכים לפנות אותם, וגם דיירים של עמידר או עמיגור ולא יכלו להיות יותר בדירות. אנחנו יושבים עם ראשי המועצות, היינו בטבריה, במעלות תרחשיחא, באלומים, בבארי, ובדפוס בארי, שראינו שחזר לעצמו". 
השר ציין כי המשרד פועל לטיפול בעורף ולרציפות תפקודית, הוא ציין כי לצד משבר הדיור, תחום הבינוי נמצא בפני משבר נוסף, כאשר הענף נכנס לקיפאון גדול נוכח המלחמה והעדר עובדים: "הקבלנים חייבים לבנקים למעלה מחצי טריליון שקל, וגם הרוכשים חייבים סכום דומה. המדינה הזו הולכת ונהיית כולה ממושכנת. נושא הדיור תקוע, אנחנו חייבים להביא פועלים זרים מחו"ל, כבר שלחנו משלחת לחו"ל, אנחנו עושים את כל המאמצים כדי שהענף לא יהיה תקוע אפילו יום אחד, אנחנו צריכים את העזרה של הוועדה, אולי להקל במקומות מסוימים, וגם בהבאת עובדים זרים וכד'". 
עוד ציין השר כי ישנן עיריות של מאפשרות את פעילות אתרי הבנייה נוכח המלחמה: "נכנסנו למשרד, הצבנו לעצמנו יעדים של בנייה, שיווקיים, קרקעות, המשרד ממשיך להוציא מכרזים, להודיע שבונים, לצערנו אנחנו נתקלים בבעיה של ראשי רשויות שלא נותנים לפועלים לעבוד, וצריך לראות איך מתגברים על זה, צריך לומר לכל ראשי הרשויות שיש לראות איך הבנייה ממשיכה להיעשות בכל עיר ועיר. אני מקווה שבקבינט הדיור נביא שורה של צעדים לחיזוק הענף, זה ענף חיוני לא פחות מענפים אחרים. אני מבקש את עזרת יו"ר הוועדה והוועדה כולה". 
ממול ציינו נציגי השלטון המקומי כי יש סגר על שטחי יו"ש עליו החליט צה"ל המונע הגעת פועלים, וכי הם מתנגדים לכל יחס שונה אל ערביי ישראל משל אזרח אחר במדינה, וכי בראשית המלחמה הייתה סגירה גדולה של אתרי בניה ברשויות לצורך שמירה על צירים, לנוכח קשיים בעצם ניהול המרחב האזורי ברשות. וכי המרכז ובוני הארץ הגיעו למתווה מוסכם שפורסם לרשויות שמסדיר את אופן הפעילות באתרי בניה וכי יש מעט מאוד רשויות שעומדות על סגירת מוחלטת של אתרי הבנייה ולא לאוכלוסייה מסוימת.
נציגי השלטון המשיכו ואמרו: "כן קראו חברי הכנסת הערבים לא להותיר את העובדים הערבים הישראלים מאחור ללא תעסוקה וללא פיצוי. על כל השיבו אירגוני העובדים השונים כי לא יוותרו על עובדים אלה. מנגד, הוסיף השר כי שוק הנדל"ן הוחרג ממתווה הפיצויים: "צריך לראות בבית הזה שהענף הזה לא יקרוס".
מנכ"ל המשרד, יהודה מורגנשטרן הציג את פעילות המשרד בתחומים שונים במסגרת המלחמה: שיקום עירוני:  "מקדמים מימון לרשויות גם בהסכמי גג, פועלים איך למסייע גם ליזמים וגם לרוכשים להגיע לדרום ולצפון", שיקום העוטף בין השאר ודם תכנון באתרים בקיבוצים קולטים לאוכלוסיית המפונים, פיתוח אתרים זמניים לקליטת קהילות המפונים בסכום המוערך בחצי מיליארד עד מיליארד שקל "ברגע שיוחלט על פיתוח אתרים זמניים נקדם את הפיתוח לאותם קיבוצים שצריכים את הטיפול הנמרץ".
הטיפול בעורף שהוצג כי המשרד השמיש מקלטים בצפון בעלות כוללת של 45 מיליון שקל וכי הוא מבקש עוד 25 מיליון שקל מהאוצר להשלמת המשימה: "יש כ-15 אלף מקלטים בבניינים משותפים, שלא באחריות אף אחד, הושמשו קרוב ל-7,000 מקלטים – מים חשמל ושירותים שיעבדו, כל רשות קיבלה כ-300 אלף ₪ על כל עשרת אלפים תושבים, הכסף הוא לתושבים דרך הרשות המקומית וחברה אזרחית שמשמישה".
על רקע השמשת המקלטים, קראו חברי כנסת לסייע גם בהקמת מקלטים לתושבי הדרוזים בצפון וכן לתושבים ערבים בדרום ובצפון. כן קראו חברי כנסת לכניסת המשרד להשמשת מקלטים גם בדרום הארץ לכלל האוכלוסייה. לעניין ישובים ערבים שברבים בהם אין מקלטים, ציין המנכ"ל כי במקום בו אין מקלטים יש צורך במיגוניות, וכי הם בשיח עם פיקוד העורף לעניין החברה הערבית שם אין מקלטים, וכי האחריות לדבר היא בידי פיקוד העורף: "אני מניח שעד ראשון שני נדע אם אנחנו נכנסים לתמונה או שזה נשאר בידי פיקוד העורף".
לעניין רציפות תפקוד המשרד, על רקע הצורך בהעדר עובדים פלשתינים, ציין המנכ"ל כי המשרד עמל על הארכת אשרות חנייה של אלפי עובדים זרים שכבר נמצאים בארץ, ולהגדלת מספר העובדים הזרים. 
לעניין דיור ציבורי וגיל זהב ציין המנכ"ל כי המשק פעל בפינוי בתי גיל זהב, בדחיית תשלומי שכ"ד בדיור הציבורי ובגיל זהב לדיירים שפונו ופניה לשר האוצר לביטול התשלומים. חברי הוועדה קראו לפעול לביטול שכר הדירה לאוכלוסיית הדיור המוגן והדיור הציבורי, באוצר ציינו מנגד כי ניתן מענה תקציב משמעותי לפתרונות אחרים בנושא. לגבי שאלות חברי כנסת לגבי אפשרות של ויתור על שכר דירה לדיירי הדיור הציבורי וזכאי דיור מוגן, ציינו במשרד כי במקרה שתתקבל הוראה כזו הם ערוכים לכך מידית. 
לעניין דיור חלופי בחירום, ציין המנכ"ל כי "יש לא מעט יזמים שמציעים דירות לטובת מפונים, יש אולי קיבוצים שאולי ירצו להיות בבניין משותף, אנחנו יודעים לתת את המענה, גם דירות של דירה להשכיר וגם של יזם פרטי, אנחנו יודעים לעשות את זה כשהמדינה יודעת לממן את זה. 
עוד ציין מורגנשטרן לעניין המפונים: "נתנו את הפתרונות שלנו למנהלת, בטווח של עד חודש יש 1,500 דירות שאנחנו יודעים לספק, בתוך 6 שבועות נוכל לספק עוד כ-2,000 דירות, זה עוד לפני קול קורא שיצאנו איתו לקבלנים".
לגבי תושבי העוטף ודיור זמני ציין המנכ"ל כי העמדת מבני מגורים מוכנים יכולה להתבצע בתוך שבועות, וכי קהילות שיבקשו להתגורר בבנייה כפרית, לעניין תכנון והעמדת קרווילות, "4 חודשים עד 6 חודשים זה היעד הריאלי".
עוד ציין המנכ"ל לגבי קרווילות כי הייצור המקומי מדבר על 300 קרווליות בחודש, עם תקן של ממד ומיגון, כי הקיבוצים, רוצים להיות בטווח של 40 קילומטר מהגבול, זה עדיין טווח של טילים. מעבר למספר הזה נצא בקול קורא לקבל טכנולוגיות מחו"ל, עדין צריך לעמוד בתקן, אנחנו יודעים לעשות דברים בטווחים קצרים. 
לצד אלה, הציג המנכ"ל תכנית המשרד להאצת קצב הבנייה לאחר המלחמה, דרך קיצור זמנים והקלות מימון בדרכים שונות. 
חיים פייגלין, מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ ציין כי "167 אלף דירות בהליכי בנייה, כ-350 אלף עובדים, השפעות אדירות על התעשייה, חצי טריליון שקל של חוב שהענף נושא על גבו, מעבר לכל המיסוי, קל מאוד להקריס את הענף, הוא רגיש מאוד בתקופת מלחמה כזו, מצד שני אם ישאירו לו את הראש מעל המים, הוא כבר הוכיח שהוא יכול להיות קטר של המשק". 
עוד ציינו בענף כי הם מאוכזבים מהחרגת הענף מחבילת הסיוע לעסקים, וציינו כי הפעילות בענף כעת עומדת על 35% מהפעילות בעת שגרה, וכי אם יהיה סיוע לענף הוא יגווע.  בהתאחדות התעשיינים התריעו כי הם עומדים על 45% מהיקף הפעילות בשגרה, וכי השיעור צפוי לרדת אם תמשך המגמה שאין קונים,  וכי הם ביקשו מהחשב הכללי ערבות ממשלתית לביטוחי אשראי, בדומה לתקופת הקורונה, אך טרם קיבלנו תשובה. גם בענף זה ציינו כי קיים מחסור בעובדים, וקראו להגדיל את המכסות.
בהתאחדות תאגידי כוח האדם קראו לאפשר להביא עובדים שלא במסגרת הסכמים בלטראליים, וציינו כי בדרך זו ניתן להביא 30 אלף עובדים בתוך פרק זמן קצר של כחודש. עוד עלתה קריאה לבטל את האגרות על עובדים זרים בהוראת שעה. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני ציין כי הוא תומך בבקשה לעניין האגרות. 
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם הדיון וביקש לקבל מהמשרד עדכון לגבי כלל הסוגיות שעלו בדיון, וכן ביקש מהאוצר לתת הענות כלכלית לצרכים השונים שהעלה המשרד וכן הקבלנים ושאר נציגי הענף.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה