השוק

המסעדנים במשבר, מאות הוצאו לחל"ת: "לא יכולים לשלם משכורות"

בעקבות המצב, עשרות מסעדות באזור המרכז ובירושלים נאלצו להוציא את מאות עובדיהם לחופשה ללא תשלום. במקביל, שר האוצר מסר כי תוך יומיים יציג מתווה סיוע 
מערכת ice |  1
מסעדות נסגרות (צילום shutterstock, vecteezy)
החל מאתמול (ראשון) מאות מעובדי ענף המסעדנות בישראל יצאו לחל"ת לאחר שבשבוע הראשון של המלחמה הם היו בחופשה על חשבון ימי חופשה השנתיים.  מרבית העסקים תזרים המזומנים בענף המסעדנות נשען ברובו על הכנסות מפעילות שוטפת ולכן רק לקבוצות המסעדנות הגדולות יש עודפים שמאפשרים להן להתמודד במצבי משבר.
החל מתחילת המלחמה מסעדנים רבים נרתמו ובישלו אלפי משלוחי מזון לחיילים ולתושבי הדרום כשבמקביל, רוב העסקים בענף זה נפגעים מחוסר פעילות ובהיעדר לקוחות הם מתקשים לשלם שכר לעובדים.
סעיף 18 בחוק הגנה על עובדים בשעת חירום קובע שבמצב חירום המעסיק צריך להמשיך לשלם לעובדים שכר כרגיל, אבל הסיפא של הסעיף קובעת שהתשלום יהיה בתנאים, במועדים ובאזורים שיקבעו בהסכם הקיבוצי שייחתם בין המעסיקים למדינה, והתנאים בתקופות לחימה תמיד נקבעים רטרואקטיבית. 
בקרב גורמים בתעשייה קיים חשש שהתרחיש שהיה לאחר הקורונה יחזור על עצמו כאשר העובדים סירבו לחזור לעבוד ובעלי המסעדות התקשו במשך תקופה ארוכה לגייס צוותי עובדים. המחסור בעובדים בענף מורגש גם היום מה שמגביר את החשש. 
בעיה נוספת שעמה מתמודדים המסעדנים היא העסקה של עובדים זרים, שלא מבוטחים בביטוח אבטלה. המדינה לא גובה עבורם דמי אבטלה ולכן הם לא זכאים לתשלום אם הם יוצאים לחל"ת. אומנם, הם זכאים לפיצוי זה במקרה של תאונת עבודה, אימהות ופשיטת רגל של מעסיק. 
בכל מקרה המסעדנים דוחפים להמשיך לעבוד ומייחלים כמו כולנו לחזרה לשגרה כאשר חלקם מנסים לפתוח את עסקם גם אם זה רק לכמה שעות, אך בסופו של דבר גם אלה שהחליטו לפתוח במתכונת מצומצמת יצטרכו לבדוק האם זה כלכלי להם וסביר להניח שאם הלחימה תתארך ומודל העבודה החלקית לא ישתלם להם, הם כבר לא יפתחו. 
במהלך דיון סוער שנערך הבוקר בוועדת הכספים בכנסת בנושא מתווה הפיצויים לעסקים אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ', כי הוא מתנגד למתווה של חל"ת באופן נחרץ. "אני חושב שזה מתווה רע ולא מתאים".
לפי תכנית האוצר לסיוע לעסקים מענקי הקורונה עומדים לחזור והחל"ת בינתיים בחוץ. המשרד יציג ביומיים הקרובים תכנית לסיוע למגזר העסקי שנקלע למשבר בעקבות המלחמה. עסקים שנפגעו מהמלחמה יהיו זכאים גם למענק בגין המשכיות עסקית.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שבעלי מסעדות יורידו מחירים ובצורה משמעותית ואנשים יבואו
    ישראלי 10/2023/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מחירי המנות במסעדות עלו הצורה מופרזת מאוווווד בשנה האחרונה. שיפסיקו לילל ולהאשים אחרים.תורידו מחירים בצורה משמעותית ותראו שאנשים יגיעו. כשאני רואה מחיר מנה רגילה ולא גדולה ומבסעדה עממית 60-80 שח - אני לא סועד במקום כזה. עדיף להכין כמות מזון בבית ולקחת לעבודה, ואם המעסיק נותן תקציב לארוחה - להשתמש בו במרכול
    סגור