דעות

השיעור שמעבירה ישראל את ארה"ב ובחזרה

פרופ' דורון שולצינר, חוקר תנועות מחאה וראש החוג לפוליטיקה ותקשורת במכללה האקדמית הדסה ירושלים, בטור דעה מיוחד ל-ice על המרוץ לבחירות בארצות הברית והקשר לישראל
פרופ' דורון שולצינר |  4
דורון שולצינר (צילום המכללה האקדמית הדסה ירושלים)
פרופ' דורון שולצינר, חוקר תנועות מחאה וראש החוג לפוליטיקה ותקשורת במכללה האקדמית הדסה ירושלים, בטור דעה מיוחד ל-ice על המרוץ לבחירות בארצות הברית והקשר לישראל.
מבט למתרחש במרוץ לראשות המפלגה הרפובליקאית בארה"ב מספק הסבר למתרחש בישראל ולהשלכות המסוכנות לחוסן של מדינות דמוקרטיות. הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, הנאשם בפלילים במספר פרשות, מתמודד שוב לתפקיד תוך כדי שהוא מאשים את מוסדות המדינה כמושחתים ומונעים פוליטית נגדו אישית ונגד תומכיו. רטוריקה מהסוג הזה והשימוש במושג "דיפ-סטייט" הופיעה לראשונה אצל טראמפ לאחר בחירתו ב-2016 והסתבכויותיו בפרשות שונות, שמרובן נחלץ בעור שיניו ובעזרת הרוב הרפובליקאי בבתי הנבחרים.
כעת, הרטוריקה הסלימה והתרחבה. מלבד טראמפ, שורה של מתמודדים לנשיאות מהמפלגה הרפובליקאית מסיתים נגד מוסדות המדינה כגון משרד המשפטים, ה-FBI, יועצים משפטיים, מערכת החינוך, רשויות המס, ואף הצבא האמריקאי.
המתקפה הפראית של פוליטיקאים מובילה לירידת אמון הציבור, בעיקר הימני, במוסדות מדינה לצד התגברות האמונה בתיאוריות קונספירציה שהמדינה נשלטת בידי כוחות שמאל שרודפים רפובליקאים בכל תחומי החיים. שיח קיצוני זה מוביל להבטחות בחירות מופרעות של ממש, כגון זו של דיסנטיס, המתמודד העיקרי לטראמפ שהודיע: "כל אנשי הדיפ־סטייט האלה, לידיעתכם... נתחיל לשסף גרונות כבר ביום הראשון".
המתרחש בארה"ב הוא תמונת מראה למה שכבר התרחש בישראל. ההסתה נגד מוסדות מדינה חשובים הובלה על ידי ראש הממשלה נתניהו, בגלל שהסתבך בפלילים. לפני שהוגשו נגדו כתבי האישום, נתניהו אמר למקורביו, "אעשה להם את מה שטראמפ עשה ל-FBI", והזהיר שאם אביחי מנדלבליט יגיש נגדו כתב אישום, הוא "יקבור את שלטון החוק". נתניהו הוא מוביל דעת קהל בימין הישראלי והמתקפות הפרועות שלו נגד מערכת אכיפת החוק כולה – משטרה, פרקליטות, היועמ"ש, ובתי המשפט – נשאה פירות באושים ומסוכנים בקרב תומכיו והפוליטיקאים הסובבים אותו.
לצד הרחבת והחרפת אובדן האמון במוסדות המדינה, החלו התנכלויות ואיומים נגד עובדי מדינה בכירים כמו מנדלבליט, דרך פרקליט המדינה, מפכ"ל המשטרה, וכמובן נגד התובעת הראשית בתיקי האלפים וכעת נגד היועמש"ית מהרב-ביארה. נתניהו הביא את הציבור לידי חוסר אמון ואז בוז ושנאה כלפי עובדי מדינה ספציפיים ומוסדות מדינה שלמים.
הסתה והמרדה אלו חלחלו למעריצי נתניהו וסיפקו תמריצים למועמדים בבחירות לרשימת הליכוד לכנסת להתעלות זה על זו במתקפות על מערכות המדינה השמאלניות כביכול.
מועמדים ממלכתיים יותר נדחקו החוצה מהרשימה ואת מקומם תפסו דמויות כגון יריב לוין, משה סעדה וטלי גוטליב שהקמפיין שלהם היה מבוסס על מתקפות נגד מוסדות המדינה וחוסר אמון מוחלט בשלטון החוק שהתפתח בישראל מאז היווסדה. התוצאה, רשימה קיצונית ביותר של מועמדים ברשימת הליכוד שהמשותף להם הוא הבוז המופגן כלפי מערכת המשפט, והקצנה נוספת במפלגות הימין הלאומני שמנסות לעקוף את הליכוד מימין.
לאחר ההסתה הגיע שלב המעשים. גל של יוזמות חקיקה אנטי-דמוקרטיות, ניסיון לרכז כוח בידי הרשות המבצעת תוך ריסוק מערכת המשפט, סירוס הפרקליטות, פיצול תפקיד היועמ"ש, הכרעת המשטרה ומח"ש בידי השר הממונה, ועוד. מדינת ישראל על מוסדותיה, חוקיה, והתרבות הדמוקרטית שלה מותקפים על ידי נבחרי הציבור בקואליציה הקיצונית ביותר שנראתה בישראל.
וזו גם עלולה להיות התוצאה בארה"ב אם חלילה טראמפ וחבריו ייבחרו לנשיאות ויהוו רוב בבתי הנבחרים. טראמפ ישתמש בכוחו ושליטתו במשרד המשפטים כדי לנסות לבטל את משפטיו או לחון את עצמו. נבחרי ציבור אחרים יעלו יוזמות חקיקה קיצוניות ברמה הפדרלית והמדינתית. תנועת מחאה אדירה תצא נגד המהלכים הללו. ארה"ב תיקלע לסערה פוליטית ולקיטוב חברתי-פוליטי גובר. כתוצאה מכך, כלכלת ארה"ב תיפגע, מינויים פוליטיים יתגברו, ומוסדות המדינה ייחלשו. חוסר יציבות בארה"ב עלול לערער סדרים כלכליים, פוליטיים ובטחונים ברחבי העולם, ובמזה"ת במיוחד.
ישראל משלמת כעת מחיר כבד וכולו באשמת אדם אחד שלקח את המדינה כבת ערובה. הוא ניצל לרעה את כוחו ואמונם של תומכיו כדי להיחלץ ממשפט ויצר נזקים אדירים למדינה, לכלכלה, ולחברה בישראל. זהו מאבק שהוא לא יכול לנצח אבל כולנו מפסידים ממנו. ממעשים אלו, משפט ההיסטוריה כבר לא ינקה אותו.
פרופ' דורון שולצינר הוא חוקר תנועות מחאה וראש החוג לפוליטיקה ותקשורת במכללה האקדמית הדסה ירושלים.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    אייס . תפסיקו להביא כותבי שמאל מעוותים
    ציוני 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    השמאל בארץ כמו הדמוקרטים את מחריבים את הדמוקרטיה במדינה. ולעיתון אייס תפסיקו לדרדר את הצהובון שלכם
    סגור
  • 3.
    מאמר מאלף , חבל שלא הוספת את הפסקה הבאה
    סתם אחד 10/2023/02
    הגב לתגובה זו
    4 1
    למען ההגינות צריך לציין שהפרקליטות הביאה את זה על עצמה על ידי הניסיון לגרום לנתניהו לא להיבחר בעזרת תפירת תיקים או לכל הפחות אווירת "תביאו את הראש של נתניהו" כפי אמר אלשיך ("חשבנו שהוא יוותר"
    סגור
  • 2.
    האם המחק ממומן ע"י האיחוד הארופי האנטישמי? רצוף שקרים (ל"ת)
    zbal 10/2023/02
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 1.
    כתבה מרתקת, מעניינת וסופר חשובה (ל"ת)
    דניאל 10/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור