דעות

סמוטריץ' ובן גביר מובילים אותנו להתלקחות אזורית

דני יתום בטור מיוחד חושף על הפגישה הסודית שלו עם אהוד ברק והרמטכ"ל הסורי: "דרשנו ערבויות ביטחוניות מסוריה כדי להבטיח שסוריה לא תתקוף את ישראל ואז שיהאבי הביט בנו במבט חודר ואמר: 'אנחנו הסורים זקוקים לערבויות וסידורי בטחון מכם. ישראל חזקה יותר מסוריה ואין חשש שסוריה תיזום התקפה'"
דני יתום |  12
דני יתום, ראש המוסד לשעבר (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני)
דני יתום דני יתום חושף בטור מיוחד את הפגישה הסודית עם הרמטכ"ל הסורי. ישראל זקוקה לארה"ב בחודשים האחרונים, מאז החלו הממשלה והכנסת לחוקק את חוקי ההפיכה המשטרית, חלה התערערות מסוכנת ביחסי ישראל וארה"ב.
ארה"ב מהווה אבן פינה בתפיסת הביטחון הלאומי שלנו. היא הידידה הקרובה ביותר לישראל ונותנת לנו גיבוי במישור הבינלאומי. היחסים המיוחדים תרמו תרומה מכרעת לעוצמת ישראל כפי שהיא נתפסת בעיני אויבנו. ארה"ב העניקה במשך עשרות שנים גיבוי מעצמתי לפעולות ישראל בתחומים רבים, כולל ללחימתנו נגד המחבלים ביו"ש.
ארה"ב עמדה לצדנו ודחתה החלטות נגדנו במועצת הביטחון ע"י הטלת וטו, נתנה לגיטימציה לפעולות ישראליות שנויות במחלוקת, עדיין משתפת פעולה עם ישראל בביצוע תרגילים משותפים. מעניקה לנו סיוע נדיב של כ-3.8 מיליארד דולר כל שנה עבור רכש של ציוד בטחוני.
היא משתפת פעולה עם ישראל בפיתוח אמצעי לחימה מתוחכמים כמו "כיפת ברזל" ו"חץ" ומעבירה למשרד הביטחון וצה"ל טכנולוגיה מתקדמת ומאפשרת רכש בטחוני אמריקאי מתקדם ביותר כמו ה - F35 בין צה"ל לצבא ארה"ב, כמו בין שירותי הביטחון והמודיעין.
מתקיים שיתוף פעולה אינטימי וחשוב. במהלך השנים היו משברים בין ישראל וארה"ב וכאשר הדרגים המדיניים לא תקשרו, היה זה המוסד שפעל מול ה-CIA בשמירת הקשרים המדיניים והביטחוניים. לאורך השנים סייעה ארה"ב לישראל בהשגת הסכמים מדיניים דוגמת "הסכמי אברהם" עם מספר מדינות ערביות.
מארג היחסים בין ישראל וארה"ב הוא מיוחד ובנוי על ערכים משותפים ועל העובדה שמדינת ישראל הינה דמוקרטיה יהודית וליברלית מאז שנוסדה. ההפיכה המשטרית מדאיגה מאוד את הממשל האמריקאי ואת הקהילות היהודיות בארה"ב. הנשיא ביידן מראה את חוסר שביעות רצונו בכך שדוחה את מועד פגישתו עם נתניהו וכנראה שאם תתקיים זה יהיה בשולי עצרת האו"ם ובוודאי שלא בבית הלבן.
גם זה כמובן סימן למורת רוח הממשל. היחסים האסטרטגיים עם ארה"ב, שהם נכס צאן ברזל בתחום הבטחון הלאומי, נפגעו מאוד וימשיכו להיפגע כל עוד תקודם ההפיכה. לפי דווח של העיתונאי הבכיר תום פרידמן, זימן אותו ביידן לבית הלבן וחזר בפניו על הדברים שאמר לנתניהו ולנשיא הרצוג.
על פי הפרסומים ביקש הנשיא ביידן ואפילו דרש שנתניהו יעצור את החקיקה שמביאה להפיכה משטרתית. הוא ביקש שבכל מקרה, אם יחליט נתניהו להמשיך, עליו להעביר נושא כל כך חשוב רק בהסכמה רחבה, אחרת, הזהיר ביידן, "תשברו משהו בדמוקרטיה הישראלית או ביחסים שלכם עם הדמוקרטיה האמריקנית ויתכן כי לעולם לא תוכלו לתקן את השבר".
הנשיא הוסיף כי הוא מוטרד מכך שישראל תנקוט באמצעים שיערערו את הלגיטימיות של הדמוקרטיה הישראלית ואת עצמאות מערכת המשפט שלה. אם זה יקרה, אמר הנשיא ביידן, היחסים בין ישראל לדמוקרטיה האמריקנית ובעצם עם כל הדמוקרטיות בתבל לא ישובו לעולם לתיקנם. הדברים הללו מלמדים על שבר עמוק באמון שקיים בממשל האמריקאי כלפי נתניהו.
להערכת מנהיגים ערביים, ה"ברית" בין ארה"ב לישראל היא הרכיב העיקרי בעוצמתה של ישראל. בנובמבר, 1994 אהוד ברק ואני נשלחנו ע"י רבין ז"ל לפגוש את הרמטכ"ל הסורי חיכמת שיהאבי בבלייר האוס, בניין האירוח הרשמי של נשיא ארה"ב שממוקם מול הבית הלבן - זאת היתה פגישה היסטורית ראשונה בין שני הרמט"כלים. כאשר הגענו לדיון על סידורי הביטחון, דרשנו ערבויות ביטחוניות מסוריה כדי להבטיח שסוריה לא תתקוף את ישראל.
שיהאבי הביט בנו במבט חודר ואמר: "אנחנו הסורים זקוקים לערבויות וסידורי בטחון מכם. ישראל חזקה יותר מסוריה ואין חשש שסוריה תיזום התקפה. סיבת היותכם חזקים יותר היא הברית האסטרטגית הקיימת בין ארה"ב לישראל. הברית שמחזקת מאוד את עוצמתכם הצבאית". שיהאבי הבין היטב את המשמעות של הקשר המיוחד בין ישראל וארה"ב.
 
כיום מכהנים שרים וח"כים רבים ממפלגות הקואליציה שהתייחסו בזלזול לטיעון כי פגיעה ביחסים אלה פוגעת מהותית בביטחון ישראל ואף העירו הערות מעליבות כלפי ארה"ב. הפוליטיקאים הללו לא מבינים דבר וחצי דבר בביטחון ישראל ובתרומתה של ארה"ב לאורך השנים.
ארה"ב מחרימה את סמוטריץ' ובן גביר ובעלי תפקידים רשמיים לא מוכנים להיפגש איתם. הממשל רואה בהם גורמים כהניסטיים משיחיים ופשיסטיים, שפעולתם מנוגדת להבנות ולהסכמות בין ישראל לארה"ב ועלולה להביא בעתיד הקרוב להתלקחות רבתי ביו"ש, התלקחות שעלולה להתפשט גם לגזרות עוינות אחרות. ההפיכה המשטרית ממשיכה לפגוע בכושרו ובמוכנותו של צה"ל, מפרקת את המשטרה וגורמת לקיטוב עמוק בחברה.
ראש הממשלה נתניהו חייב לעצור ולגנוז לאלתר את ההפיכה, לדאוג לשיקום צה"ל ולשיקום מערך היחסים האסטרטגיים עם ארה"ב. לאחרונה חלו באזורנו תהליכים גיאו-אסטרטגיים שמרעים את מצבנו בגלל שחיקת מעמדנו בעיני ארה"ב.
הממשל בוושינגטון מנהל מו"מ עם אירן במטרה להגיע להבנות בע"פ. בגלל המתיחות בין וושינגטון וירושלים, ישראל איננה מעורבת במו"מ הזה ולכן גם לא משפיעה. בארה"ב נרקמת עסקה בין ארה"ב לסעודיה. אחד התנאים של סעודיה הוא הקמת מערך להעשרת אורניום למטרות אזרחיות על אדמת סעודיה.
עסקת צד לעסקה זו היא חתימת הסכם שלום בין ישראל לסעודיה שכוללת ויתורים ישראליים לפלסטינים. הסכם שכזה הינו בעל חשיבות מופלגת למדינת ישראל; סעודיה היא המדינה המובילה והעשירה ביותר מבין המדינות הערביות והסכם איתה יעניק לישראל הישגים רבים בעולם הערבי, המוסלמי ובעולם כולו.
מנגד, הפיכת סעודיה למדינה בעלת מעגל העשרת אורניום, גם לצרכים אזרחיים, הינה בעלת משמעות כבדה על הבטחון הלאומי הישראלי. אין ספק כי בעקבות סעודיה תדרושנה מדינות נוספות יכולת גרעינית דומה, מה שעלול להתפתח למרוץ גרעיני אזורי. לדעתי, להסכם שלום בין ישראל לסעודיה תרומה עצומה לביטחוננו. אסור להחמיץ את ההזדמנות גם במחיר כבד ביותר של יכולת סעודית להעשרת אורניום לרמה אזרחית, תחת פיקוח הדוק וחודרני של ארה"ב.
חשוב להדגיש שאם סעודיה לא תקבל את היכולת הזו מארה"ב היא תוכל לפנות לסין, לאירן או לפקיסטן ולקבלה, מה שיצור לישראל בעיה הרבה יותר גדולה. לסיכום, ארה"ב מהווה נדבך מרכזי ביותר שקשה להגזים בחשיבותו. ראש ממשלת ישראל חייב להתעשת ולפעול מוקדם ככל האפשר לשיקום האמון והיחסים המיוחדים עם ארה"ב.
הכותב: דני יתום, אלוף בצה"ל במילואים, לשעבר ראש המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים וכיהן כחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה.
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    ממשיך לרקוד על הדם. רפש מזדקן. (ל"ת)
    דני היתום 10/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • רפה שכל. תסתכל על התאריך של הכתבה. (ל"ת)
    ניר 10/2023/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    כמה שנאה
    סימה 10/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השנאה שלך הובילה למלחמה. אתה וחברייך שמצתם את המדינה בעולם.
    סגור
  • 9.
    בושה
    שרה 10/2023/08
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אתה סתם תרח זקן שמאלן שכותב שטויות, בושה וחרפה......
    סגור
  • 8.
    ברור שרק הם אשמים בכול הרצח של החמאס, תתבישו לכם, שונאי
    דוד 10/2023/08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ברור שרק הם אשמים בכול הרצח של החמאס, תתבישו לכם, שונאים אתנו לא משנה כלל מה נעשה!!!
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    מאמר מטומטם ומיותר
    לא יאמן שאתה לשעבר 10/2023/08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ראיה עקומה של המציאות וחוסר הבנה עמוק של התנהלות המזרח התיכון. צריך להרחיק אדם כזה מכל מוקד השפעה. מסוכן.
    סגור
  • 6.
    דני יתום, עוד דצקן מדושן עונג וסותם פיות. הבנו מרץ מר (ל"ת)
    יובל 73 10/2023/06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 5.
    הכלביה
    אוכל חצץ 10/2023/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עוד כלבלב של הכלבלב רבין שהיה ארכי כלבלב של האמריקאים - טיפש מושחת והבלוף הכי גדול שהיה למדינת ישראל מאז היווסדה.
    סגור
  • 4.
    מומחה אזורי
    מולי 10/2023/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כ"מומחה" אזורי,בעיקר אחרי "הצלחתך" הגדולה בניטרולו של חאלד משעל,ואחד מהקנאים הגדולים בביבי,אני מציע שתשקול מילים אדון יתום.
    סגור
  • 3.
    גם הדברים שאומר ראש המוסד לשעבר יתומים.
    צגן 10/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קשקשן וברברן אמיתי - מילים ריקות מתוכן העיקר להשמיץ בשם אני איש מוסד לשעבר עאלק. אולי היה ראש מוסד פסיכיאטרי לא אמרו איזה מוסד.
    סגור
  • 2.
    אתה ושכמותך כל הלשעברים רודפי פרסום, עבר זמנכם,
    אלי 10/2023/04
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לחזור לנפטלין, המחאה מתמוססת.
    סגור
  • 1.
    מה הקשקוש בלבוש הזה , ריבונו של עולם? (ל"ת)
    אנדר וויגין 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור