בארץ

הכלכלן הראשי בפסגות: עליית הריבית תיעצר ביולי

מדד המחירים לצרכן שפורסם היום (חמישי) תפס את כולם בהפתעה. הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות, גיא בית אור, הסביר מה היו הגורמים לכך וחזה כי עליית הריבית תיעצר בחודש יולי, בהמשך למגמה בארה"ב
מערכת ice | 
גיא בית אור (צילום מושיק ברין, פסגות)
מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מאי ב-0.2% כך שקצב האינפלציה השנתי עומד על 4.6%, רמה שהיא גבוהה מיעד יציבות המחירים אבל מצביעה על האטה מסוימת. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. עוד עולה מהנתונים כי עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הפירות טריים שעלו ב- 11%, תרבות ובידור עלו ב-1.1% ודיור עלה ב-0.5%.
ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הירקות טריים שירדו ב-2.9% ריהוט וציוד לבית והלבשה והנעלה שירדו ב-0.8%, כל אחד. מחירי שכר הדירה ללא שכירות ציבורית עלו ב-0.4%. בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מציינים כי כי בשכר הדירה החודשי, עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עלייה של 3.6% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 8.6%.

גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות, הגיב: "הפתעה דרמטית במדד מאי אשר עלה ב-0.2% וזאת לעומת תחזיות הקונצנזוס שעמדו על 0.5%. סעיפי מזון הלבשה והנעלה היו הגורמים המרכזיים להפתעה הדרמטית כלפי מטה במדד.
"למרות הכרזות על העלאות מחירים נרחבות החל מחודש מאי, ועל רקע העובדה שזה חודש הוזלות מחירים עקב חג שבועות – נראה כי ההוזלות לקראת החג הכריעו, וסעיף המזון נותר בחודש מאי ללא שינוי. בנוסף, העלייה העונתית במחירי פירות וירקות הייתה נמוכה משמעותית ביחס לציפיות.
"בגזרת שוק הדיור, על פי עסקאות שנעשו בחודשים מרץ-אפריל, מחירי הדירות ירדו ב-0.2% לאחר אי שינוי בחודש קודם. קצב הגידול השנתי של מחירי הדירות ירד מ-11.1% ל-9.8%. להערכתנו, בחודשים הבאים ירידות המחירים החודשיות ימשיכו להתעצם כאשר סביבת הריבית הגבוהה מובילה לירידה עקבית במספר העסקאות במשק.
"עקב מדד מאי, קצב האינפלציה השנתי ירד מ-5.0% ל-4.6% וקצב אינפלציית הליבה ירד מ-5.3% ל-4.9%. במבט על מחירי ענפי המשק – בצד המוצרים, נרשמה ירידה חודשית של 0.2% והקצב השנתי ירד מ-1.8% ל-1.2%, על רקע ההקלות בצד ההיצע. לעומת זאת, בצד השירותים החדשות פחות טובות כאשר נרשמה עלייה חודשית של 0.7% והקצב השנתי האיץ מ-5.5% ל-5.8%.
"נזכיר כי מדד מאי הנמוך מגיע אחרי הפתעה דרמטית כלפי מעלה בחודש אפריל וכעת השאלה היא מה בנק ישראל יעשה בהחלטה הקרובה.
"להערכתנו, יש להניח כי עצירת תהליך העלאות הריבית בארה"ב בשילוב עם נתון מאי הנמוך, וזאת ביחד עם הייסוף המהיר של השקל בתקופה האחרונה יובילו את בנק ישראל לעצור את תהליך עליית הריבית בתחילת חודש יולי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה