בארץ

מדינה במלחמה: 90% מתושבי העוטף מדווחים על פגיעה בבריאותם

פורום "הביתה", המאגד את היישובים האדומים שנפגעו באופן הקשה ביותר ב-7 באוקטובר, מפרסם נתונים מדאיגים על מצבם של תושבי עוטף עזה. על פי הנתונים, 90% מהתושבים מדווחים על פגיעה בבריאותם ו- 97% מרגישים פגיעה בחוסן הנפשי

מערכת ice | 
התמודדות עם מצבי לחץ וחרדה (צילום shutterstock, פלאש 90/ עבד רחים כתיב)
במלאת שנה לאירועי ה-7 באוקטובר, פורום "הביתה", המאגד את 11 היישובים האדומים שנפגעו באופן הקשה ביותר, מפרסם דו"ח מיוחד על הפגיעה ביישובים ועל התחושות בקרב התושבים.
מטרת הדו"ח הינה לגרום לקבלת החלטות מושכלות בנוגע לתהליכי השיקום והסיוע הנדרשים. הדו"ח, הנערך על ידי פורום "הביתה", מועבר לידי רה"מ נתניהו, נשיא המדינה יצחק הרצוג, שרי הממשלה, חברי הכנסת וקובעי מדיניות. 
הפורום מונה את היישובים בארי, כפר עזה, ניר עוז, נחל עוז, כיסופים, נירים, חולית, נתיב העשרה, רעים, ניר יצחק וסופה וחברים בו נציגי הנהלות היישובים. על פי הנתונים העולים מהדו"ח, עולה כי 90% מהתושבים מדווחים על פגיעה בבריאותם, 97% מרגישים פגיעה בחוסן הנפשי. למעלה מ-70% אינם בטוחים אם יחזרו לגור בעוטף אך כיום יותר מ-80% מעוניינים לשוב לגור בעוטף.
עוד צוין, כי 52% אינם מרוצים מהתנהלות משרדי הממשלה כלפיהם.  83% מהתושבים מציינים כי נרשמת הידרדרות במצבם החברתי. נתונים מטלטלים נוספים שהוצגו בדו"ח, מצביעים על כך כי 30% מהתושבים איבדו את מקור פרנסתם ו-75% חוו פגיעה כלכלית. 
בעקבות נתונים אלו, נרשמו מספר פעולות חשובות שיש לבצען תושבי היישובים האדומים שחווה טלטלה ב-7 באוקטובר. 
 בין הצרכים הדחופים שעולים מהדו"ח, צוין כי יש לקדם פתרון לסוגיית הבתים המחוללים ולקדם מתווה פיצויים הולם לנפגעי השבעה באוקטובר.  נוסף על כך, צוין כי יש לחוקק חוק תקומה ועיגון תקציבי תקומה בחקיקה ויש להקים ועדת שרים לשיקום העוטף ותקומתו. אותה ועדה תחויב לקיים מעקב ביצוע ממשלתי ותשמש כתובת לתושבי העוטף. 
בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר, על התושבים ובני משפחותיהם לקבל טיפול נפשי מיידי ומתמשך. בנוסף לכך, יש לקדם סיוע כלכלי לכיסוי הוצאות מחיה בסיסיות ולשיקום כלכלי וליצור פתרונות דיור זמניים ארוכי טווח עד להשלמת שיקום היישובים. 
עוד מציינים עורכי הדו"ח, כי יש לקדם תוכניות לחיזוק הביטחון ותחושת הביטחון, כולל שדרוג מערכות ההגנה ביישובים ושקם את בעלי העסקים אשר מקור פרנסתם נפגע.  זיו מצליח, יו"ר פורום "הביתה": ״בשנת 1946 הוקמו בלילה אחד 11 הנקודות בנגב, ביניהן בארי ונירים.
78 שנים אחרי - המדינה צריכה להבין שדרוש הרבה יותר מלילה כדי להביא לתקומת היישובים שנכבשו. אנו מצפים מהממשלה ומהכנסת לקדם מיידית פתרון לסוגיית הבתים המחוללים, להביא את חוק תקומה לאישור הכנסת ולקדם מתווה פיצויים הולם לנפגעי השבעה באוקטובר״.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה