בארץ

לקראת החג: מדוע מצוות תקיעת שופר חשובה דווקא בתקופה הזו?

חוויית השנה החולפת כולה הייתה סוג של שופר, צרה ומכאיבה בתחילתה, אך הביאה אותנו למרחב הישגים שלא העזנו לחלום. לכבוד ראש השנה, מסביר הרב יואל בייטש מדוע מצוות תקיעת שופר חשובה דווקא בתקופה מורכבת זו
הרב יואל בייטש | 
ראש השנה (צילום shutterstock)
רבי זאב קיציס, תלמידו של הבעל שם טוב, היה המום. רבו הגדול שכתב לו את סודות הקבלה של תקיעת השופר על מנת שיכוון אותם בעת התקיעות בראש השנה, ביקש בערב החג את הדף היקר בחזרה לידיו והשמיד אותו. 
הלם. הרבי הסביר מיד: סודות הקבלה הם כמו קודים לפתיחת מנעולי שערי השמים, אך לפעמים המנעול חלוד, ואז רק גרזן שירסק את המנעול כליל יכול להועיל. "עליך לדעת", המשיך הבעש"ט כי "תמימות יהודית היא גרזן המנפץ כל מנעול של כל שער החוצץ בינינו לאלוקים, מלכתחילה כתבתי לך את הסודות כדי לקחת אותן ממך לפני החג, זאת כדי לחדד לך שאין עוצמה כעוצמת קיום מצווה בפשטות כנה, בדיוק כמו תקיעות השופר עצמן, שסוד כוחן היא דווקא הפשטות המוזיקלית הנטולות כל תחכום".
עוד לפני מצוות תקיעת השופר בראש השנה תשפ"ה, זכינו לשמוע בארץ ישראל קול תרועה למראה השברים הרבים שספגו ארגוני הטרור המתועבים המקיפים אותנו, לו הדבר היה בידי, הייתי קורא למבצע חיסול נסראללה "תקיעה גדולה". אך אז נשמעים קולות שתוהים מה היא בעצם האסטרטגיה, והאם יש לנו תוכנית ליום שאחרי. זה בדיוק הרגע לזכור את המסר האדיר של מצוות תקיעת השופר.


בתמונה: הרב יואל בייטס  (צילום: מכון זרעים)
לפעמים, מרוב קודים מוסריים מסובכים נשכחים מאיתנו מושגי הבסיס הפשוטים ביותר של חיינו: הריגת מחבל היא פעולת הצלת חיי אדם, הכרעת האויב עד שישמיע זעקות כניעה משמעותה חיזוק קיומו של העם היהודי, הססנות ונאיביות מול גורמי טרור מחלישה לא רק את עם ישראל, אלא את המערב כולו, חיזוק היהדות האותנטית בארץ ישראל איננה הדתה אלא ביסוס האתוס היהודי שבלעדיו אין לנו שום זכות על הארץ הזאת. אלה אבני היסוד המאפשרים לנו לחשוב על אסטרטגיה, אך הם עצמם אינם תלויים ועומדים לשום דיון.
בעצם, חוויית השנה החולפת כולה הייתה סוג של שופר, צרה ומכאיבה בתחילתה, אך הביאה אותנו למרחב הישגים שלא העזנו לחלום שהם ברי השגה. הכל בתנאי שפשטות קולו של השופר ימשיך ויהדהד באוזננו, אז אל תשכחו לשמוע שופר בראש השנה הקרוב. שנה טובה ומתוקה לנו ולכל בית ישראל.
הכותב הוא הרב יואל בייטש, שליח חב"ד – נווה חוף ראשל"צ.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה