בארץ

דרמה בכנסת: זה התקציב החדש שאושר באופן רשמי | כל הפרטים

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק תקציב נוסף לשנת הכספים 2024. מוצע כי תקציב ההוצאה לשנת הכספים 2024 יעמוד על 727.4 מיליארד שקל, המורכב מתקציב רגיל בסך 524.5 מיליארד שקל ומתקציב פיתוח וחשבון הון בסך 202.8 מיליארד שקל

מערכת ice | 
משכן הכנסת (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק תקציב נוסף לשנת הכספים 2024 (מס' 2), התשפ"ד-2024. 56 חברי כנסת תמכו בהצעה, אל מול 52 שהתנגדו.  מוצע כי תקציב ההוצאה לשנת הכספים 2024 יעמוד על 727.4 מיליארד שקל, המורכב מתקציב רגיל בסך 524.5 מיליארד שקל ומתקציב פיתוח וחשבון הון בסך 202.8 מיליארד שקל.
מגבלת ההוצאה הינה 587.4 מיליארד שקל, מה שמשקף הגדלה של מגבלת ההוצאה ב-3.35 מיליארד שקל, ביחס לזו שאושרה בחודש מרץ במסגרת התקציב הנוסף הראשון לשנת 2024.
תוספת התקציב מיועדת, בין היתר, עבור הארכת משך הפינויים, עבור יישום המלצות דו"ח הוועדה הציבורית למתן סיוע לנפגעים מאירועי 7 באוקטובר באמצעות המוסד לביטוח לאומי וכן עבור הרחבת המעטפת הניתנת למשרתי המילואים במערך הלוחם ולבני משפחותיהם. 
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בשנת התקציב 2024, לנוכח הימשכות מלחמת "חרבות ברזל", חוסר הוודאות משמעותי יותר מאשר בשנים רגילות, ועל כן קיים קושי רב יותר להפיק תחזיות. התקציב הנוסף הראשון לשנת 2024 נשען על כמה הנחות מרכזיות, ובהן ההנחה כי עצימות הלחימה תדעך עד סוף חודש יוני 2024, אלא שהנחה זו לא התממשה והלחימה עודנה נמשכת. 
כפועל יוצא, נדרשת כעת הממשלה להוצאות אזרחיות נוספות הנובעות מהימשכות המלחמה, ונדרשת הגדלת ההוצאה הממשלתית לצורך מימון הוצאות נוספות אלה, כדי להתאים את מגבלת ההוצאה לשנת 2024 כך שתתאפשר הגדלה בסך של 3,357,086 אלפי שקלים חדשים בהוצאות הממשלה הנובעות מהתארכות מלחמת "חרבות ברזל" למימון צרכים אזרחיים. 
על כן, מוצע לאשר חוק תקציב נוסף שני לשנת הכספים 2024 אשר הוראותיו יבואו במקום הוראות חוק התקציב הנוסף הראשון לשנת 2024. יצוין כי הצעת חוק התקציב הנוסף השני מבוססת על הצעת חוק התקציב הנוסף הראשון לשנת 2024 עם הכנסת השינויים בתקציב שאושרו על ידי ועדת הכספים של הכנסת במהלך התקופה שחלפה מחקיקתו בכנסת ועד יום 2 בספטמבר 2024. נוסף על כך, היא כוללת הגדלה של ההוצאות לצרכים אזרחיים הנדרשים בשל הימשכות הלחימה מעבר למועד שהונח בעת אישור חוק התקציב הנוסף לשנת 2024".
שר התקשורת, שלמה קרעי, ציין בפני הנוכחים: "התקציב הזה שאותו אנו עומדים לאשר, כל התקציב מופנה למילואימניקים, למשפחות המפונים, למשפחות החטופים. כל התקציב נועד כדי לענות על צרכי המלחמה וצרכי החירום.
יש הרבה שינויים שצריכים לבוא, ונצטרך לחתוך בבשר החי. אנו עובדים על זה בתקציב 2025, נבצע שינויים רבים, התאמות וכל מה שנדרש כדי לאזן את תקציב המלחמה. מי שמאלץ להשאיר חלק מהדברים בכספים קואליציוניים זה לא אנחנו אלא פקידי האוצר, אנו רוצים שהכול יכנס לבסיס התקציב".   
ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד: "ההערכה הכי זהירה של הכלכלנים היא שהורדת הדירוג תעלה לכל משפחה בישראל אלפיים שקל בשנה. זה יעלה למשלמי המיסים בריביות 120 מיליארד שקל בעשור הקרוב. שלא ירמו אתכם, זו לא המלחמה. אזהרת הדירוג הראשונה הגיעה ביולי שנה שעברה".
חה"כ לפיד המשיך למתוח ביקורת חריפה על שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' ואמר: "שר האוצר לא בא הנה כי אין לו מה להגיד, אין לו איך להגן על התקציב הזה. כל אזרח ישראלי שהלך לסופר וראה עגבניות ב-22 שקל שואל את עצמו האם זה בגלל המלחמה.
לא, זה בגלל הממשלה. כספים עוברים שוב מצד לצד וממשלת ישראל מקווה שאף אחד לא ישים לב. אבל כולם שמים לב. שר האוצר לא נמצא פה לא רק כי הוא פחדן, אלא גם כי אין שום דרך להגן על העובדה שכלכלת ישראל הופקרה על ידי ממשלה שלא מסוגלת כבר לנהל שום דבר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה