בעולם

250 מיליון: האם גוגל קנתה ביטול הצעת חוק בקליפורניה?

ביום רביעי גוגל חתמה על הסכם ראשון מסוגו עם מדינת קליפורניה במסגרתו תממן חדרי חדשות במדינה. כחלק מהעסקה תבוטל הצעת חוק שתחייב חברות טכנולוגיה לשלם תמורת הפצת תוכן חדשותי באינטרנט. ההסכם נתקל בביקורת נוקבת מצד איגודי עיתונאים
מערכת ice |  1
גוגל (צילום Shutterstock)
גוגל ומדינת קליפורניה חתמו על הסכם לקידום ולחיזוק העיתונות במדינה. התוכנית כוללת התחייבות של 250 מיליון דולר על פני חמש שנים משני הצדדים, רובם יופנו למימון חדרי החדשות בקליפורניה, והשקת אקסלרטור בתחום הבינה המלאכותית שנועד לתמוך בעבודת העיתונאים.
במסגרת העסקה מדינת קליפורניה מזרים לקרן חדשה לקידום העיתונות במדינה שלושים מיליון דולר בשנה הראשונה ועשרה מיליון דולר בכל אחת מהשנים הבאות; גוגל תזרים 15 מיליון דולר לקרן בשנה הראשונה ופחות מעשרה מיליון דולר בכל אחת מהשנים הבאות. גוגל תזרים בנוסף 62.5 מיליון דולר במהלך חמש שנים להקמת אקסלרטור בתחום הבינה המלאכותית. 

בננוסף, במסגרת ההסכם תבוטל הצעת חוק, הידועה כ"חוק שמירת העיתונאות של קליפורניה" שהציעה חברת הפרלמנט המקומי באפי ויקס. על פי הצעת החוק חברות טכנולוגיה, כולל גוגל ומטא, יחויבו לשלם לחברות חדשות עבור הפצת התוכן שלהן באינטרנט. הצעת החוק הגיעה בעקבות חוקים דומים באוסטרליה ובקנדה, ומטרתה לממן ארגוני חדשות מקומיים שנפגעו מהתמוטטות המודלים העסקיים שלהם בעקבות עליית פלטפורמות טכנולוגיות גדולות. על רקע הצעת החוק, גוגל חסמה תוכן חדשות בקליפורניה.
העסקה נתפסת כהצלחה עבור גוגל, שהצליחה לבטל את החקיקה. מושל קליפורניה, גאווין ניווסום, אף הגדיר את ההסכם "פורץ דרך”.
איגודי העיתונאים, עם זאת, זועמים. "עתיד העיתונות לא צריך להיקבע בעסקאות מאחורי הקלעים", נמסר בהצהרה משותפת של איגוד העיתונאים. "אנו תוהים אם המדינה גרמה יותר נזק מאשר תועלת".
סנאטורים דמוקרטיים מבית המחוקקים של המדינה מתנגדים גם הם. הסנטור סטיב גלייזר תקף: "למרות הכוונות הטובות של הצדדים המעורבים, העסקה אינה מספקת משאבים כדי להוציא את העיתונות העצמאית בקליפורניה מהמצב הקריטי שבו היא נמצאת". גלייזר הגיש הצעת חוק משלו בנושא.
לדברי מאט פירס, נשיא איגוד עיתונאים, כל מי הגופים העוסקים בעיתונות חייב לעשות עסקים עם גוגל. "אם אנו עומדים להיות תחת שלטון של מונופול ששימוש במוצר שלו הוא בלתי נמנע", אמר, "המונופול הזה צריך לשלם".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מה הבעיה?!
    אנצי!!!! 08/2024/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם הסנטורים מודעים לכוחם של מונופולים, אז מה הבעיה לעשות בסנאט חקיקה?!
    סגור