בארץ

אדלטק, מבעלות תחנת הכוח דוראד, למחוזי: עצור את הרחבת התחנה

אדלטק פנתה לבית המשפט המחוזי בדרישה לעצור את הרחבת תחנת הכוח דוראד באשקלון; לטענת אדלטלק, הרחבת התחנה עלולה למנוע ממנה להקים תחנות נוספות; שתא"א, אחת השותפות בדוראד: אלדטק נמצא בניגוד עניינים
מערכת ice | 
תחנת כוח-אילוסטרציה (צילום freepik)
חברת אדלטק (אדלקום), המוחזקת בבעלות אורי אדלסבורג, הגישה תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד שותפותיה בתחנת הכוח דוראד, בדרישה לעכב את הרחבת התחנה. אדלטק טוענת כי ההרחבה, שבמסגרתה צפויה התחנה להוסיף 650 מגה-ואט ליכולת הייצור שלה, מהווה הפרה של התקנון שנקבע עם שאר השותפים.
הסיבה הרשמית להתנגדות של אדלטק להרחבת התחנה היא מגבלות הריכוזיות בשוק החשמל. אדלטק מחזיקה בכ-17.5% מכושר הייצור בשוק, והרחבת התחנה עלולה למנוע ממנה את האפשרות להקים תחנות נוספות או להתמודד במכרזים חדשים. זאת, בהתאם לתקנות לפיהן אף שחקן לא יכול להחזיק ביותר מ-20% משוק ייצור החשמל בגז טבעי. 
מעבר למגבלות הריכוזיות, אדלטק מציינת בתביעה כי כדי להימנע מהצורך באישור כלל בעלי המניות, הרחבת התחנה מקודמת בשלבים קטנים. לטענתה, התהליך הוביל להוצאות של מיליוני שקלים על בדיקות היתכנות ללא הסכמה מלאה מצד כל השותפים, כמתחייב מהתקנון של דוראד.
אדלטק, לצד זורלו, מתנגדת להרחבה של דוראד, ובמיוחד לכך שפרויקט דוראד 2 מקודם למרות ההתנגדות שלה ושל זורלו. כבר בשנת 2018 הביעו אדלטק וזורלו את התנגדותן להמשך הפרויקט, אך שותפות אחרות בתחנה המשיכו לקדם את ההרחבה. "לא ניתן לחייב בעל מניות בחברה פרטית להשקיע מהונו הפרטי, בעל כורחו, בפרויקט שהוא אינו מעוניין בו, או לכפות עליו להשקיע משאבים ותשומות במו"מ, בבדיקות היתכנות או מוכנות ובתכנון של פרויקט שהוא אינו מעוניין בו, ושאין ברצונו לקדם", נכתב בתביעה.

מעבר להשלכות המשפטיות של המהלך, ישנן גם השלכות רחבות יותר על משק החשמל בישראל. אם אדלטק תצליח לעכב את ההרחבה של דוראד, הדבר עלול לפגוע בתחרות במשק החשמל. דוראד מתמודדת מול שתי תחנות נוספות – דליה וקסם – על הזכות להרחבה. אם דוראד תיעדר מהתהליך, ייתכן שהתמריץ של התחנות האחרות להרחיב את פעילותן ייפגע, מה שיכול להוביל לירידה נוספת בתחרות בענף שכבר נמצא במצב בעייתי.
משתא"א, אחת השותפות בדוראד, נמסר כי מדובר בניסיון של בעל השליטה באדלטק לקדם את ענייניו האישיים על חשבון התחנה ומשק החשמל בישראל וכי הוא נמצא בניגוד עניינים חריף. לטענתה, הרחבת התחנה קריטית לתחרות ולצמיחה במשק החשמל.
תחנת דוראד ממוקמת במתחם קצא"א באשקלון ומוחזקת על ידי ארבעה שותפים עיקריים: שתא"א (37.5%), זורלו אנרגיה הטורקית (25%), אלומיי-לוזון (18.75%) ואדלטק (18.75%). דוראד היא תחנה רווחית, עם כושר ייצור של כ-860 מגה-ואט ורווח גולמי של 212 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה