בארץ

עיכובים בעסקת החטופים: "ביקשנו פגישה עם נתניהו ולא שמענו ממנו"

בכירים בממשל האמריקאי בהם ראש ה-CIA וויליאם ברנס, מנסים להמשיך ולקדם את החתימה על עסקה למרות התקשות ישראל על ציר פילדלפי והקשחת העמדות של חמאס. ברנס, שידר אופטימיות זהירה: "כרגע 90% מהנוסח כבר אושר, אני לא יודע לומר כמה אנחנו קרובים "
מערכת ice | 
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר (צילום פלאש 90/ NIMROD KLIKMAN/POOL, עבד רחים כתיב)
על מנת לקדם את המשא ומתן לשחרור החטופים וסיום המלחמה ראש ה-CIA וויליאם ברנס, יצא היום (שבת) בקריאה לישראל ולחמאס לקבל "החלטות קשות" ולבצע פשרות בעמדותיהן.
במהלך כנס של העיתון הבריטי ה-"פייננשל טיימס" בלונדון ברנס, אמר שלפי דעה הנושא תקוע בגלל "רצון פוליטי" ובהמשך גם ציין כי: "נכין את ההצעה המפורטת הזו, אני מקווה שבימים הקרובים. אני לא יכול לומר כמה אנחנו קרובים כרגע. 90% מהנוסח כבר אושר על-ידי ישראל וחמאס וה-10% האחרונים הם האחרונים מסיבה ברורה - זה החלק הכי קשה".
בהמשך דבריו, ברנס  הבהיר כי: "אנחנו נמשיך לעבוד קשה ככל שנוכל, יחד עם המתווכות, כי אין אלטרנטיבה טובה יותר. מה שעומד על הפרק זה החטופים שעדיין בחיים במנהרות וחיי האזרחים בעזה".
במקביל במאמר שפורסם היום ב"פייננשל טיימס" הבריטי, כתב ברנס ביחד עם עמיתו ריצ'ארד מור, ראש ה-MI6 הבריטי, כי: "אנחנו מנצלים את ערוצי המודיעין שלנו כדי לדחוף לריסון והפחתת הסלמה. השירותים שלנו פועלים ללא הרף להשגת הפסקת אש, שתוכל לסיים את הסבל של הפלסטינים ולהחזיר את החטופים הביתה לאחר 11 חודשי גיהינום בשבי חמאס".
מור, ציין גם שלפי שעה נראה שאיראן עדיין מתכננת לבצע תקיפה בישראל בתגובה לחיסול של הנייה שהתרחש בלב טהרן: "אני חושד שהם ינסו ושלא נוכל להוריד את רמת הכוננות שלנו לקראת כל סוג של פעילות כזו".
אתמול (שישי), משפחותיהם של החטופים שמחזיקים באזרחות אמריקאית קיימו שיחת ועידה עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ושליחו של ג'ו ביידן למו"מ ברט מקגורק. מן המידע שנמסר להם עולה שהסיבה להקשחת העמדות מצד חמאס היא התקשותו של נתניהו בנוגע לציר פילדלפי ולשלב הראשון בעסקה.
רובי חן, אביו של החטוף איתי חן שהשתתף בשיחה אמר: "ארה"ב רוצה הכי הרבה את העסקה. אולי ארה"ב צריכה להגיד לצדדים – לכו תפתרו את הבעיות". במקביל, חן סיפר שהמשפחות מנסות כבר ימים רבים להיפגש גם עם ראש הממשלה, אך עם כה לא בקשתם לא נענתה: "ביקשנו פגישה עם ביבי. למה אנחנו לא יכולים לשמוע ממנו? איך ייתכן שאנו מתעדכנים מסאליבן, ובישראל לא מעדכנים אותנו בצורה רשמית וכולנו ניזונים מהתקשורת או משמועות?".
כמדי שבת, משפחות החטופים מקיימות הפנה המונית בדרך בגין בתל אביב על מנת להמשיך ולקדם את החתימה על העסקה ואת שובם של יקיריהם הביתה לאחר יותר מ-11 חודשים בשבי.
אין ספק שמצידה של בארה"ב ישנו תסכול רב בכל הנוגע לסירוב המתמיד של חמאס מצד אחד ולהתעקשות של הנהגה הישראלית על השליטה בציר פילדלפי. לאחר שקיוו להגיש את ההצעה כבר בסוף השבוע האחרון נדמה שהתהליך הגיע למבוי סתום.
כעת, גורמים בוושינגטון ממתינים בזמן שהמתווכות מפעילות לחץ על חמאס לשוב לשולחן המשא ומתן. באותה העת מרחפת מעל ראשם של אנשי בידן העובדה שבקרב אמריקה הולכת לבחירות ובמידה והמפלגה הדמוקרטית תיכשל בלהביא לחתימה על עסקה היא עלולה לחטוף מכה קשה שתשפיע על מעמדה מול דונלד טראמפ והמפלגה הרפובליקנית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה