בארץ

מנכ"ל טלגרם נעצר: האם זה מה שיעצור את פעילות חמאס באפליקציה?

השבוע, מנכ"ל טלגרם פאבל דורוב נעצר בפריז. האשמות נגדו נוגעות להיעדר ניתור תוכן באפליקציה מה שמאפשר לפעילות של ארגונים פליליים כמו חמאס. האם המעצר יזרוק את חמאס מטלגרם?
אבי צדקה | 
פאבל דורוב, מנכ"ל טלגרם (צילום unsplash, ויקיפדיה)
המייסד והמנכ"ל של טלגרם, פאבל דורוב, נעצר אתמול (ראשון), לאחר שנחת בשדה תעופה מצפון לפריז. על פי הדיווחים, דורוב (39), שהגיע לצרפת במטוסו הפרטי, נעצר לחקירה ראשונית של המשטרה המקומית. החקירה מתמקדת בהיעדר ניטור תוכן באפליקציית המסרים המיידיים, שלטענת המשטרה מאפשרת פעילות פלילית בפלטפורמה באין מפריע.
טלגרם, ידועה במדיניות התוכן המתירנית שלה והיעדר אכיפה גם לגבי הפרסומים הפוגעניים והמסוכנים. זה הפך את הפלטפורמה למוקד לפעילויות שנאה, הסתה, פעילות פלילית ותמיכה בטרור, כולל על ידי חמאס.
מאז המתקפה ב-7 באוקטובר ב-2023, טלגרם שימשה את חמאס כפלטפורמה מרכזית להפצת התעמולה שלו. ערוץ Gaza Now Telegram, שלו למעלה מ-1.7 מיליון עוקבים, עד היום הוא משמש להפצת הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס, עם סרטונים והודעות שמטרתן להפעיל לחץ על ישראל והמערב.

צילום מסך מתוך העמוד של Gaza Now בטלגרם, קרדיט: אבי צדקה
יש אופק לשינוי?
בתחילה, טלגרם סירבה לחסום באופן מקיף את הפעילות הזו, ורק הסירה תוכן על בסיס כל מקרה לגופו. אולם, בתגובה ללחץ מצד גוגל, שאיימה להסיר את טלגרם מחנות האפליקציות של אנדרואיד, האפליקציה ביצעה פניית פרסה וחסמה כמה ערוצי חמאס, אך רק בגרסה שהורדה מחנות האנדרואיד.
פרט לסוג זה של פעילות ספורדית, טלגרם שמרה על מדיניות התוכן המתירנית שלה ואפשרה פעילות מזיקה ללא הגבלה משמעותית. מעצרו של המנכ"ל פאבל דורוב מעלה את השאלה האם זה עשוי להשתנות ולהוביל לגישה פרואקטיבית יותר להסרת תוכן המקושר לחמאס מהפלטפורמה.
אומנם בתקשורת הרוסית דווח כי בין הסיבות למעצר מדובר בחוסר שיתוף פעולה בין טלגרם לרשויות בצרפת על חשד במעורבות בסחר בסמים, הונאה ופשעים נגד ילדים בטלגרם אך לחץ זה בהחלט יכול להשפיע על כלל המדיניות בכל מה שקשור לפרסום תכנים.
יש סיבה להיות פסימיים
עצם העובדה שזה קרה דווקא בצרפת יכולה לא לעבוד לטובתינו, אחת המדינות שבהן האנטישמיות ברשתות עלתה במאות אחוזים ללא הפסקה מאז תחילת המלחמה היא פריז וצרפת וגם פאבל דורוב חייבים לבחור את המלחמות שלהם בקפידה ובהחלט לא חסר להם על מה להילחם. מצב העניינים כרגע הוא רק בדיקה אך כמו שזה נראה עכשיו למייסד של טלגרם אין את הגב של רוסיה ופוטין וזה יכול לעלות לו ביוקר.
אומנם הוא נמצא ברשימת המבוקשים במדינה, הוא צפוי לעמוד למשפט ועשויות להיגזר עליו עד 20 שנות מאסר אבל לבנאדם שמוערך ב15.5 מיליארד דולר לפי פורבס יש יכולות לצאת מהמצב הזה ללא פגע רק על ידי משא ומתן פשוט. צרפת רוצה משהו אחד בהקשר לטלגרם ופאבל דורוב רוצה את החופש שלו, אחרי הכל מה שווה כל ההון שלו אם הוא יהיה מאחורי סורג ובריח.
ילמד מהגדולים ממנו?
זה קרה כבר לגדולים ביותר גם מייסד מטא וגם אילון מאסק היו נתונים בעבר ללחץ בלתי פוסק מכל הכיוונים לגביי הפרסום בפלטפורמות שלהם ושניהם התעוררו והכריזו על שינוי. באפריל 2024, מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג הצהיר: "יש לנו אחריות להילחם בהפצת מידע מוטעה ותוכן מזיק בפלטפורמה שלנו. זהו קרב מתמשך, אך אנו מחויבים לעשות יותר כדי להתמודד עם האתגרים הללו". זה בא לאחר בדיקה מוגברת ולחץ רגולטורי על פייסבוק בנוגע לנוהלי ניהול התוכן שלה.
באופן דומה, מעצרו של מנכ"ל טלגרם עלול להוביל לשינוי בגישת הפלטפורמה ולסיכול ערוצים ותכנים המזוהים עם חמאס. עם זאת, ההיסטוריה של טלגרם של התנגדות ללחץ ממשלתי מעידה על כך שכל שינוי עשוי להיות תהליך ארוך במקרה הטוב או ללא שינוי בכלל במקרה הרע.
המחבר הוא אבי צדקה הוא מנהל הדיגיטל של התנועה למאבק באנטישמיות ברשת FOA והמנכ"ל של "דוקטור לינקדאין"
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה