בארץ

"כשהייתי בת 12 נכנסתי לכלא מדומה, וממנו אין תאריך שחרור"

בשנת 2023 הרשות לשיקום האסיר טיפלה בכ-4,000 אסירים משוחררים, כאשר מספר ילדי האסירים הינו כמעט כפול ממספר האסירים המשוחררים שמקבלים מענה. היום התקיים דיון חשוב בו זעקו ילדי האסירים את מצוקתם
מערכת ice | 
אלי דלל מיכל שיר (צילום דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
הוועדה לזכויות הילד של הכנסת התכנסה היום (רביעי) בכדי לקיים דיון מעקב, שעסק בזכויות ילדי אסירים. את כאשר בישראל חיים כיום 7,500 כאלו והם נאלצים להתמודד עם קשיים רבים, בגלל המעשים של הוריהם.
במהלך הדיון בוועדה עלה כי בשנת 2023 הרשות לשיקום האסיר טיפלה בכ-4,000 אסירים משוחררים. מספר ילדי האסירים הינו כמעט כפול ממספר האסירים המשוחררים שמקבלים מענה.
יו"ר הוועדה ח"כ אלי דלל התייחס תחילה בנאום ארוך ואמר: "בישראל חיים היום  7,500 ילדי אסירים. ילדים אלו, שאינם אשמים בפשעים של הוריהם, נאלצים להתמודד עם קשיים רבים כתוצאה ממאסרם של יקיריהם. זה מתבטא בקשיים רגשיים וחברתיים, פגיעה בהישגים הלימודיים, תחושת בדידות, קשיים כלכליים ועוד. חובתנו כחברה היא לעשות כל שביכולתנו כדי להגן על זכויותיהם ולסייע להם להתפתח ולחיות חיים בריאים ונורמטיביים ככל האפשר".
"במהלך הדיון נשמע את דעותיהם של גורמים שונים העוסקים בנושא, ביניהם נציגים ממשרדי הממשלה השונים, שירות בתי הסוהר, עמותות וארגונים פרטיים, וכן כמובן ילדי אסירים ומשפחותיהם. אני מקווה שהדיון יהווה הזדמנות חשובה להעלות את המודעות לנושא, ללמוד על הצרכים הייחודיים של ילדי אסירים ולגבש המלצות לפעולה. אני מאמין שבעבודה משותפת כאן בוועדה נוכל לחולל שינוי משמעותי בחייהם של ילדים אלו ולוודא שיקבלו את התמיכה וההזדמנויות שהם זקוקים להם". סיים חה"כ ויו"ר הוועדה אלי דלל את דבריו.
בדיון השתתפה אישה שבילדותה אביה היה אסיר ואמרה: "אני מניחה היום את הלב שלי על השולחן, לב של ילדה שקופה. כשהייתי בת 12 נכנסתי לכלא, לא כלא אמיתי אלא מדומה, ומהכלא הזה אין תאריך שחרור. הייתי בו לאורך כל תחנות חיי,  כל הזמן פחדתי מה גידו אם יגלו. למרות שלא עשיתי שום דבר בחיי שהצריך ממני להיכנס לכלא, לא הצלחתי לצאת ממנו, כי הטייטל  "בת של אסיר" נשאר איתי לאורך כל החיים. 

אני לא הייתי אשמה שאבא שלי היה בכלא אבל הייתי שקופה. למרות שעברו כל כך הרבה שנים מאז שאבא שלי השתחרר נראה שלא הרבה השתנה. נראה היה שבגלל בירוקרטיה ילדי האסירים לא זוכים לממש את הזכויות שלהם ושמאמינים שאין להם כל תקווה."
ח"כ מיכל שיר, שיזמה את הדיון: "ברור לוועדה שהרשות לשיקום האסיר אינה הגורם שאמור לטפל באופן פרטני בכל ילדי האסירים, אלא הגורם המתכלל והמקשר ומעביר המידע בנוגע לילדים למחלקות לשירותים חברתיים שליד הרשויות המקומיות ולוודא שאכן הילדים מקבלים את הטיפול והמעטפת. זאת ועוד, ידוע שהרבה מהילדים מטופלים בתוכניות ומסגרות לילדים בסיכון ולכן צריך להצליב נתונים כדי לא ל"בזבז" תקציבים מצד אחד על ידי כפל טיפול ומצד שני שאף ילד לא יישאר ללא טיפול מתאים."
רב גונדר אריה ביבי, מנכ"ל הרשות לשיקום האסיר כתב בפנייתו לוועדה כי התפיסה המקצועית הנה כי מאסר האב יוצר מציאות בה בני המשפחה נאלצים להתמודד עם מצבי לחץ ומשבר חריפים ביותר, וכי היעדרותו מערערת את הסתגלותם והתפתחותם התקינה של ילדיהם. רבים מהם חווים חרדה, בדידות רגשית ובושה, הם נאלצים להתמודד עם תחושת הנטישה והישגיהם הלימודיים נפגמים. על כן הם מוגדרים כאוכלוסייה הנמצאת ברמת סיכון גבוהה. לפיכך, מטרות תוכניות אלה הן שיפור וקירוב הקשר בין הילד להורה; הקלת התמודדותם של בני המשפחה עם מאסר האב; וחיזוק האב בכלא ויכולותיו ההוריות, והשפעה על המוטיבציה שלו לשיקום.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה