בארץ

מבקר המדינה נגד התעשייה האווירית: לוקה בחסר בנוגע למניעת מעילות

בין המעילות שנחשפו: דיווח שעות כוזב, שימוש פרטי ברכוש החברה וזיוף של החזרי הוצאות. הדיווח חושף כי 26% מעובדי מחלקת הרכש לא עמדו בהנחיות לביצוע רוטציה בתפקידם כנדרש. 55% מהעובדים השיבו כי אינם מכירים את הקו החם להגשת תלונות
מערכת ice | 
התעשייה האווירית (צילום Markus Mainka / Shutterstock)
דוח מבקר המדינה פורסם היום (שלישי) וחשף שורה של ליקויים בגופים מדיניים שונים חלק מרכזי בדוח התמקד בתעשייה האווירית. הדוח קבע כי התנהלות התעשייה האווירית בתחום מניעת מעילות והונאות לוקה בחסר. 
בנוסף חשף הדו"ח חוסר ידע פנימי בקרב עובדי התעשייה האווירית בנוגע למנגנוני הדיווח והאכיפה. 34% מהמשיבים, עובדי התעשייה האווירית, ענו כי הם לא ידעו למי לפנות במידה וירצו להגיש תלונה על פגיעה בטוהר המידות. מעל לחצי מהעובדים, 55% השיבו כי הם לא מודעים לקיומו של קו חם להגשת תלונות המאפשר גם הגשת תלונות אנונימיות. 
בין הליקויים שנמצאו בחברה - דיווח שעות כוזב, ניצול הרשאות לביצוע שינויים במערכות המידע, גניבה או שימוש פרטי ברכוש החברה וזיוף של החזרי הוצאות. למרות זאת, מציין דובר מבקר המדינה בהודעה שפורסמה לתקשורת, כי מדובר במעילות שלא דורגו בסיכון גבוה. באגף הרכש של התעשייה האווירית נמצא כי 26% מהעובדים אינם עומדים בהחניות לביצוע רוטציה בין תפקידים כל חמש שנים.
לתפקיד מנהל הסיכונים מינתה החברה את סמנכ"ל הכספים, בניגוד להוראת רשות החברות הממשלתיות הקובעת כי מנהל הסיכונים הראשי לא יעסוק בתפקידים אחרים. בהודעה שנמסרה לתקשורת מסר דובר מבקר המדינה כי מינוי זה עלול לפגוע באי תלותו של מנהל הסיכונים הראשי ולהעמידו במצב של ניגוד עניינים. כמו כן, מצא הדוח כי ועדת ניהול הסיכונים לא התכנסה פעם ברבעון למרות ההנחיות. 
בסוף שנת 2022 התקבלו 130 המלצות של מתוך ביקורת פנימית בתעשייה האווירית, אך מבקר המדינה מצא המלצות אלא ייושמו בפיגור של שנה או יותר. חלק מאותן המלצות כללו המלצות בנושאים רלוונטיים לסיכונים התאגידיים של התעשייה האווירית. 
לאור הממצאים המליץ מבקר המדינה אנגלמן כי דירקטוריון החברה ימנה מנהל סיכונים ראשי העומד בדרישות חוזר רשות החברות הממשלתית. אותו מנהל, על פי המלצת המנהל, צריך לרכז את המידע על התלונות המוגשות. בנוסף הדגיש המבקר את החשיבות הערכית של נושא טוהר המידות בארגון כמו התעשייה האווירית והמליץ שהחברה תבחן מחדש את הקריטריונים של דרגות הסיכון שקבעה. כמו כן, ממליץ מבקר המדינה, כי הממונה על הביטחון במערכת הביטחון יאשר באופן דחוף נוהל עדכני בנושא חקירות פליליות בגופים כמו התעשייה האווירית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה