בארץ

ישראל מגיעה לעימות בצפון עם כשל מנהיגותי

פסילת כהונה או קביעת נבצרות של ראש ממשלה על ידי מערכת המשפט היא צעד תקדימי ויוצא דופן, אשר יש לו מקום רק במצב חריג ביותר, אך דומה כי ערב עימות אפשרי בצפון לא ניתן עוד לחמוק מכך. שופטי בג"ץ יהיו חייבים להתערב הפעם כדי לנטרל את ניגוד העניינים ואת הכשל המנהיגותי שאיתו מגיעה ישראל לאחת משעותיה הגורליות אי פעם | דעה
יובל רכבי |  3
בנימין נתניהו (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
הפעולה שבה חוסל גנרל איראני בכיר בסוריה הובילה להגברת הדריכות וההיערכות בישראל לקראת עימות אפשרי עם איראן ועם חיזבאללה. מלחמה בהיקף מלא בחזית הצפונית, אם אכן תתלקח כזו, צפויה לגבות מחיר כבד.
אך מבלי לנקוט עמדה לגבי השאלות המדיניות והצבאיות העולות מהסלמה כזו, חייבים לדון בכשל המנהיגותי העמוק שאיתו מגיעה ישראל אל העימות האפשרי בצפון. כשל זה נובע מהימצאותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בניגוד עניינים אישי בין תפקידו בניהול המלחמה לבין מצבו כמואשם במשפט פלילי. הכשל הזה חייב להדאיג את כולנו – ימין ושמאל, דתיים וחילוניים, יהודים וערבים. כולנו ניפגע ממנו.

כל ניגוד עניינים הוא מתכון לשחיתות ולקבלת החלטות פסולות, הפוגעות בציבור. אם לא מונעים ניגוד עניינים כזה על ידי הסכם שמונע עיסוק בתחום הבעייתי, המשמעות היא שההימצאות בניגוד העניינים או הפרה של ההסכם למניעתו הן עבירה פלילית.
בעת מלחמה, לא ניתן לייצר הסכם שיימנע מראש הממשלה לקבל החלטות ולנהל את המלחמה. זהו תפקידו. אלא, שבהקשר של נתניהו, הוכח כבר, כי הוא אינו מהסס לנצל את השררה ואת המלחמה לשם השגת דחיות ועיכובים במשפטו הפלילי, ולצורך הימלטות מאימת הדין. שופטי נתניהו צפויים, באופן טבעי, לאפשר לראש הממשלה להתפנות לניהול המלחמה גם במחיר של דחיות ועיכובים בהליך הפלילי, ונתניהו – המודע לכך – צפוי לנצל זאת עד תום.

יובל רכבי. צילום: ארז חרודי
כך נוצר לראש הממשלה אינטרס אישי בכך שלעולם תהיה בישראל בעיה ביטחונית שתחייב את טיפולו, בעוד האינטרס של רוב הציבור הוא ליהנות משקט ומביטחון. ניגוד העניינים הזה חמור שבעתיים כאשר ראש הממשלה נדרש לקבל החלטות הנוגעות לחיי אדם.
לצערנו, המערכת הפוליטית מפקירה אותנו כבר שנים להיות מונהגים על ידי ראש ממשלה המצוי בניגוד עניינים. גם מערכת המשפט הפקירה אותנו כאשר בג"ץ והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הכשירו בשעתם את הטלת המנדט להרכבת הממשלה על נאשם בפלילים – ובלבד שיחול עליו הסכם שיבטיח כי נתניהו לא יעסוק במערכת המשפט.
ייתכן כי אדם צדיק היה מקפיד לכבד את ההסכם, אך אדם שנגדו הוגשו שלושה כתבי אישום בעבירות שחיתות רחוק מלהיות צדיק. וכידוע, נתניהו אמנם הפר מאז את ההסכם, ואף חוקק חוק נבצרות התפור למידותיו (ואשר כניסתו לתוקף נדחתה בינתיים על ידי בג"ץ) משום שחשב בטעות שכך יוכל לעסוק בהפיכה המשטרית ללא חשש מנבצרות.
המלחמה הפכה את סוגיית ניגוד העניינים של ראש הממשלה לבוערת ולמעשית מתמיד. להחלטות סביב המלחמה יש זיקה למצבו המשפטי – עובדה, הוא הגיש כבר שלוש בקשות לשנות את סידרי הדיון במשפטו הפלילי בנימוק של עיסוק במלחמה. ברור שההחלטות לגבי עסקה אפשרית לשחרור החטופים, פעולה ברפיח והתנאים לסיום המלחמה מושפעות מניגוד העניינים של נתניהו. כעת, פתיחתה של חזית צפונית במלחמה היא סיכון גדול לאין שיעור, וניגוד העניינים של נתניהו הופך אותו לבלתי כשיר להכריע ולהוביל בנושא.
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, כתבה בחוות דעת שהגישה באחד מסבבי הדיונים הקודמים סביב ניגוד העניינים, כי באופן עקרוני, ומבלי להידרש ספציפית למצבו של נתניהו, הרי שאם לא ניתן לייצר הסכם למניעת החשש מניגוד העניינים – יש לפסול את ממלא התפקיד מכהונתו. זהו המצב שאיתו אנחנו מתמודדים כעת, ואשר בג"ץ יצטרך להכריע בקרוב לגביו.
אמנם, פסילת כהונה או קביעת נבצרות של ראש ממשלה על ידי מערכת המשפט היא צעד תקדימי ויוצא דופן, אשר יש לו מקום רק במצב חריג ביותר, אך דומה כי ערב עימות אפשרי בצפון לא ניתן עוד לחמוק מכך. שופטי בג"ץ יהיו חייבים להתערב הפעם כדי לנטרל את ניגוד העניינים ואת הכשל המנהיגותי שאיתו מגיעה ישראל לאחת משעותיה הגורליות אי פעם.
על מנת לתת לשופטים רוח גבית כדי שיפגינו את היושרה המקצועית ואת האומץ הנדרש מהם בעת הזו, על המחאה לקרוא מפורשות לבג"ץ להתערב. למעשה, מחאה המתרכזת בעיקר בהבעת מורת רוח וכאב על המצב אינה יעילה. ולכן, ערב מלחמה אפשרית עם איראן וחיזבאללה, על ראשי המחאה ועל הציבור כולו לפנות לא רק אל חברי הכנסת בדרישה לאי אמון קונסטרוקטיבי, כדי לוודא שבראשות הממשלה עומד אדם ללא ניגוד עניינים, ואז להקדמת הבחירות, אלא גם לשופטי בג"ץ בדרישה שלא יפקירו אותנו שוב.
הכותב: יובל רכבי, הוא יזם הייטק, לשעבר ממייסדי צ'ק פוינט
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    החלפת הממשלה
    יוסי 04/2024/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כך אין אפשרות להמשיך
    סגור
  • החלפת ממשלה
    צבר קשיש 04/2024/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לפ ידעתי ביבי מנהל את המצב עכשיו מעל ומעבר בסדר מה השריפה להחליף אותו עכשיו? אני מציע לחכות עד שהכל ירגע ואז ללכת לבחירות!!!! ואם כבר כן להחליף אז להחליף את ראש הקצונה של המודיעין גם בצבא וגם בממשלה
    סגור
  • 1.
    משפט נתניהו מתפרק לרסיסים. (ל"ת)
    קשקוש מוחלט 04/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור