משפט

תביעה הוגשה נגד תנובה: כך החברה מטעה את הצרכנים

תביעה ייצוגית הוגשה נגד מחלבת תנובה לאחר שסימנה את מוצריה בכיתוב "לשימוש עד", ומכאן ניתן לחשוב שישנה סכנה בריאותית להשתמש במוצרים הללו לאחר תאריך התפוגה
מערכת ice | 
תביעה ייצוגית נגד תנובה (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
מחלבת תנובה תומכת בטענה כי גם אם החלב פג תוקף השימוש בו עדיין מותר. אך, למרות זאת היא עדיין ניסתה לחמוק מפיצוי צרכנים במסגרת תביעה ייצוגית בנושא. ביהמ"ש העליון דחה את הערעור שהגישה על אישור תביעה כייצוגית בנושא סימון תוקף מוצרי חלב.
התביעה אושרה כייצוגית בביהמ"ש המחוזי ת"א. תנובה הצהירה בהליך אחר כי מוצריה אכן בטוחים לשימוש גם אחרי שפג התוקף ואינם מסוכנים לבריאות. התובעים הייצוגיים טענו שעליה לחדול מלהטעות את הצרכנים, להפסיק להשתמש בסימון השגוי "לשימוש עד" ולסמן את מוצרי החלב מתוצרתה ב"עדיף להשתמש לפני", כך שכל צרכן יוכל לקבוע לפי טעמו אם להשתמש במוצרים לאחר התאריך המסומן ולמנוע בזבוז מזון וכסף.
למעשה, נטען בכתב התביעה כי תנובה מסמנת את מוצריה בסימון בטיחות, בעוד לפי התקן היא נדרשת לסמן אותם בסימון איכות, משום שקלקול מוצרי חלב מפוסטר שהחברה משווקת לא מהווה סכנה לבריאות הציבור. בנוסף נטען כי כך תנובה גורמת לצריכת יתר של מוצריה, שכן הצרכנים המוטעים על ידי סימון הבטיחות השגוי סבורים כי חלוף התאריך מלמד על קלקול מסוכן של המוצר ועל כן משליכים לפח מוצרי חלב שלא לצורך. הטענה לפיה יש לסמן את מוצרי החלב בסימון איכות בלבד, מתבססת על חוות דעת של ד"ר רוני שפירא שהגישה תנובה עצמה בהליך אחר נגד החברה, ובו נטען שגם כשהחלב מפוסטר מחמיץ, אין בכך משום סכנה בריאותית.
למרות זאת, בשלב הדיון במחוזי, שני הצדדים סיכמו על פשרה שכוללת תיקון הכיתוב ופיצוי הצרכנים, אותה תנובה התנתה באישור משרד הבריאות. אך היועמ"ש לא אישר את ההסכם, בין היתר, משום שכלל הסכמה לכיתוב זהה על כל מוצרי החלב. משרד הבריאות מצדו העביר את האחריות בחזרה בחזרה לתנובה וטען שזאת החלטת החברה באיזה אופן לציין את התוקף שכן זה נופל במסגרת אחריות יצרן. 
כעת נראה שתנובה תצטרך להגיע לפשרה ואולי אפילו לפצות צרכנים שכן עד כה לא נבדק גובה הנזק שנגרם לצרכנים כתוצאה מהסימון המטעה. קודם לערעור היא התחייבה להוסיף למשך שנה הסבר על קרטונים של ליטר חלב 3%, שבו יצוין: "בדקו את עצמכם - מוצר חלב סגור המסומן 'עדיף להשתמש לפני' עשוי להיות ראוי לצריכה גם אחרי התאריך, אולם איכותו עלולה להיפגע". ההסבר יופיע במשך 4 חודשים, ייעלם למשך 4 חודשים ויופיע שוב ל-4 נוספים, זאת כדי להסב אליו את מלוא תשומת הלב. הוא יפורסם גם באתר האינטרנט של החברה.
בית המשפט קבע כי תנובה תשלם לתובעים הייצוגים הוצאות בסך של 25 אלף שקל. מתנובה נמסר בתגובה: "תנובה מכבדת את הוראות הדין ותפעל על פי פסיקת בית המשפט. אנו מאמינים שבמסגרת הדיון בתביעה יתברר שאין יסוד לטענות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה