משפט

פיצוץ בלון הגז: רק כשיימצאו האשמים אפשר לתבוע את האחראים

פיצוץ בלון הגז בבניין מגורים בירושלים, גרם למותו של בעל הדירה ולפציעתם של שלושה פועלים שעסקו בשיפוץ הדירה בה אירע הפיצוץ. רק לאחר שהחקירה תסתיים, ניתן יהיה לדעת את מי ניתן לתבוע
בלוני גז (צילום Unsplash, Freepik, Pixabay)
לאחר שהמשטרה, חוקרי משרד העבודה והרווחה וחוקרי רשות כיבוי והצלה יסיימו את חקירתם, ניתן יהיה לדעת את מי ניתן לתבוע בשל פיצוץ בלון הגז בבניין מגורים ברחוב חיים תורן בגבעת זאב בירושלים שגרם למותו של בעל הדירה ולפציעתם של שלושה פועלים שעסקו בשיפוץ הדירה בה אירע הפיצוץ.
בעיקרון יכולים להיות נתבע אחד או מספר נתבעים: אם הנפטר השאיר אחריו אלמנה, היא זכאית לתבוע את המוסד לביטוח הלאומי בגין קצבת שארים, הפצועים יכולים לתבוע אף הם את הביטוח הלאומי בגין הפגיעה בתאונת העבודה להכרה ולהסדרת תשלום בגין ימי הפגיעה. אם נגרמו להם  פגיעות אשר מזכות לנכות,  אזי קיימת גם האפשרות להגיש תביעה לקבלת שיעורי הנכות הזמנית או לצמיתות שנגרמה להם כתוצאה מהתאונה. גובה הפיצוי אם יהיה מדובר במענק חד פעמי או קצבה חודשית, תלויים בשיעור הנכות הקבועה בחוק.
אם עובדי השיפוץ עבדו תחת בעל חברה או עסק, הם רשאים לתבוע את פוליסת חבות מעבידים של המעביד ואם יתברר כי הייתה רשלנות, הם יכולים לתבוע במקביל את מעביד גם בתביעה אישית. זאת בטענה למשל שהמעביד התרשל בכך שלא סיפק להם ציוד מגן מתאים או לא הדריך אותם נכון כיצד יש לבצע את עבודות השיפוץ.
אם למנוח או לנפגעים הייתה פוליסת תאונות אישיות ו/או פוליסת ביטוח חיים,  אזי קיימת גם האפשרות  לתבוע גם לפי הפוליסות האלו  בגין קבלת פיצויים חד פעמhים על האובדן החיים. אם לנפגעים ישנה במסגרת הביטוח הפנסיוני סעיף של אובדן כושר עבודה, הם יוכלו לתבוע גם פוליסה זו. האלמנה והן ילדיו יוכלו  לתבוע קצבת שאירים גם מקרן הפנסיה של המנוח.  
על פי עדויות כפי שפורסמו באמצעי התקשורת, לפני שאירע הפיצוץ שכנים דיווחו על ריח של גז. אם אכן זה המצב, כנראה שניתן יהיה לתבוע את החברה שסיפקה הגז לדירה בה אירע הפיצוץ. 
אם נגרם נזק גוף או נזק לרכוש של אחד הדיירים בבניין או לרכוש המשותף, הדיירים וועד הבית יוכלו לתבוע את מי שיימצאו אשמים בפיצוץ: חברת הגז ו/או הפועלים שביצעו העבודה ו/או מעבידם ועוד במידה שימצאו גורמים אחראים נוספים אחרים.  
בנוסף אם לאחד מדיירי הבניין או לוועד היhתה פוליסת ביטוח מבנה ו/או תכולה במסגרת ביטוח המשכנתא שכוללת נזק במקרה של פיצוץ, הם יוכלו במקביל לתבוע פיצוי מפוליסת ביטוח מבנה ו/או תכולה אם נגרם נזק לרכוש. במסגרת ביטוחים אלה יש לשלם פיצוי שיספיק להחזרת המבנה לכשרות ולהחלפת התכולה שניזוקה. חברת הביטוח יכולה אם תוגש תביעה כזאת, להגיש תביעת צד ג' נגד מי שיימצא אשם בפיצוץ.
אם מדובר בבניין חדש שעדיין חל עליו "חוק הבדק", עד 7 שנים מיום הקמת המבנה או תקופה קצרה יותר שחלה עבור מרכיבי הבנייה, ניתן לבחון אם ניתן לתבוע הקבלן המבצע לפי החוק. זאת אם יתברר כי ליקוי בבניין גרם לפיצוץ, כמו למשל מיקום החיבור לבלוני גז שלא על פי התקן.
בכל המקרים של נזק לרכוש ולתכולה, ייכנס לתמונה שמאי שיעריך את גובה הנזק עבור כל אחד מהתובעים. בתביעה עבור נזקי גוף ניתן לתבוע פיצוי עבור נזקי גוף, נזקים נפשיים ונזקים אחרים נוספים שיוכחו כתוצאה מהפגיעה לאחר קרות אירוע זה.

עו"ד אלה ישראלוב פילוסוף
במקרה זה, מדובר על ההערכה, בתביעה של מיליוני שקלים עבור נזקי גוף  ורכוש, לטובת  משפחת המנוח, הפועלים שנפגעו ואפילו עבור השכנים ו/או ועד הבית.
לצד תביעות הנזיקין, תתקיים בוודאי חקירה פלילית ומי שאשם/ים בפיצוץ יוכלו להיתבע בגין גרימת מוות ברשלנות.
הכותבת עו"ד ונוטריון אלה ישראלוב פילוסוף העוסקת בתחום התאונות, רשלנות רפואית, דיני הנזיקין וביטוח, הביטוח לאומי, דיני עבודה, הצוואות, הירושות והמקרקעין
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה