משפט

הרשות הפלסטינית תשלם לשלושה פלסטינים שעינתה כ-10 מיליון שקלים

מדובר בתיקים ראשונים מפסק הדין מ-2017 בהם קבע שופט המחוזי בירושלים, משה דרורי, כי הרשות עינתה ורצחה עשרות משתפי פעולה עם ישראל
מערכת ice |  2
ארגון טרור פלסטיני
בית המשפט המחוזי בירושלים – מפי השופטת מרים אילני – פרסם בתחילת השבוע שלושה פסק דין המחייבים את הרשות הפלסטינית בסכום כולל של 10 מיליון שקלים עבור עינויים ורצח של משתפי פעולה. מדובר בתיקים ראשונים מפסק הדין מ-2017 בהם קבע שופט המחוזי בירושלים משה דרורי כי הרשות עינתה ורצחה עשרות משתפי פעולה עם ישראל. 
בפסק הדין בעניינה של ר' – נערה בת 20 שעונתה ונרצחה על ידי הרשות הפלסטינית בחשד לשיתוף פעולה עם ישראל – פסק בית המשפט פיצוי בסך 4.66 מיליון ₪. מתוכם נפסקו 800,000 ₪ עבור כאב וסבל וקיצור  תוחלת חיים "בשים לב לגילה הצעיר של המנוחה בעת רציחתה ולפחד שחוותה בעת רציחתה". כמו כן שלושה מיליון ₪ מתוך סכום הפיצוי נפסקו כפיצוי עונשי בגין "הרצח הנורא של בחורה צעירה שטרם מלאו לה 20 שנה", שכן "רצח הוא מעשה מקומם ומעורר סלידה באופן המצדיק פסיקת פיצוי עונשי, במיוחד בנסיבות שבהן המזיק, כמו הרש"פ, לא עומד לדין פלילי".
בפסק דינו של ב' – אשר הרשות הפלסטינית גזרה עליו גזר דין מוות בשל שיתוף פעולה עם ישראל והקלה את עונשו ל-7 שנות מאסר – נפסקו פיצויים בסך 3.16 מיליון ₪. מתוכם כ-1.3 מיליון בגין כליאת שווא, 400,000 ₪ בדין כאב וסבל "בשים לב לעינויים הקשים שחווה התובע בתקופת הכליאה כמו גם לפחד המתמיד שהתובע היה שרוי בו במשך 7 שנים", ופיצויים עונשיים בסך 500,000 ₪ בגין ה"המעשים החמורים והאכזריים במיוחד המעוררים סלידה ושאט נפש".

עו״ד אריה ארבוס. צילום: שחר כהן
שאר הסכומים נפסקו לו בגין הנכויות מהן הוא סובל בעקבות העינויים שעבר ובהם "שינה בצינוק עם מים בגובה סנטימטר כדי למנוע ממנו לשכב על הקרקע, כאשר הצליח להתעורר היו מעירים אותו במכות, החוקרים היו מכבים עליו סיגריות, מטיחים את ראשו בעוצמה בקיר וכן הכניסו אותו לתא קטן ומבודד למשך 3 חודשים כאשר הוא לבוש רק בתחתונים ולא אפשרו לו להתפנות בשירותים. החוקרים נהגו להעלותו לגג בית המעצר ולהכניסו לדוד מים קרים למשך לילות שלמים. ימים רבים קשרו את ידיו מעל הראש ותלו אותו כל הלילה מהתקרה כאשר הוא לבוש בתחתונים בלבד, שפכו עליו מים קרים וכיוונו אליו מאוורר ואחד החוקרים השתין על ראשו. החוקרים ציירו סולם על הקיר וביקשו מהתובע לטפס עליו וכאשר לא הצליח נתנו לא מכות רצח ... החדרת בקבוק זכוכית לפי הטבעת".
בפסק דין בעניינו של ג' – אשר נאסר על ידי הרשות הפלסטינית למשך 13 חודש – נפסקו פיצויים בסך 1.8 מיליון ₪. מתוכם נפסקו 400,000 ₪ בגין כאב וסבל "בשים לב לעינויים הקשים שחווה התובע בתקופת הכליאה כמו גם לפחד המתמיד שהתובע היה שרוי בו במשך 13 חודש" ופיצויים עונשיים בסך 500,000 ₪ "בשים לב למעשים החמורים והמזעזעים שנעשו כלפי התובע בזדון ובאכזריות, בין היתר כדי לזרוע אימה ופחד בקרב העושים עבודת קודש ומסייעים למדינת ישראל בסיכול פעולות טרור אכזריות".

עו״ד ברק קדם. צילום: עדי לם
שאר הסכומים נפסקו לו בגין הנכויות מהן הוא סובל בעקבות העינויים שעבר ובהם "מכות בידיים וברגליים במקלות ובכבלי חשמל, קשירת הרגליים אל קלשניקוב והכאה, מניעת גישה לשירותים, השמת הרגליים במים קרים באופן שהוא לא יכול היה ללכת לאחר מכן במשך מספר ימים" חשיפתו לרצח שלושה עצורים בבית הכלא, איום ברצח, שבירת שיניו ועינויים נוספים.
עורכי הדין ברק קדם ואריה ארבוס ממשרד ארבוס קדם צור שייצגו את התובעים ומייצגים כ-70 משתפי פעולה נוספים המנהלים תביעה נגד הרשות הפלסטינית מסרו כי "פסק דינו של בית המשפט המחוזי עושה צדק עם בני משפחת הנרצחת ועם שני הסייענים האחרים שעונו קשות במרתפי הרשות הפלסטינית. פסק הדין הוא ביטוי נוסף לאחוות הישראלי והפלסטיני הנלחמים כתף אל כתף בטרור ובתומכיו, וקריאת עידוד לפלסטינים נוספים להקשיב לצו המצפון ולסייע לישראל למנוע טרור".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    עם אלו דוחפים השמאלנים לעשות שלום (ל"ת)
    אא 02/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    ואיפה כל החבורה המהוללת מהאג!? (ל"ת)
    שימרית 02/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור