משפט
רכבת ישראל חוטפת תביעת ענק: המיליונים התאדו בגלל פל-קל?
חברת השקעות תובעת מרכבת ישראל מיליוני שקלים בטענה כי הרכבת נסוגה ברגע האחרון מעסקת שכירות אחרי שנה וחצי של משא ומתן ורגע לפני החתימה

חברת אגת א.מ. השקעות בע"מ הגישה תביעה בסך של למעלה מ-9 מיליון שקלים נגד רכבת ישראל בטענה כי הרכבת נסוגה באופן חד צדדי מעסקת שכירות לאחר משא ומתן שנמשך כשנה וחצי והבשיל לכדי הסכם סופי לחתימה.
לפי כתב התביעה שהוגש שהוגש על ידי עוה"ד אביצרור ומרדכי ממשרד עוה"ד ד"ר גדעון פישר ושות' לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד, המשא ומתן החל בתחילת 2022, כאשר רכבת ישראל חיפשה מבנה משרדים בגודל 2,000 מ"ר באזור לוד. לטענת התובעת, כבר במפגש הראשון בין הצדדים במרץ 2022, הקפידה התובעת לציין במפורש כי תקרת המבנה בנויה בשיטת "פל-קל", עובדה שלטענתה לא היוותה מכשול מבחינת הרכבת.
"הנתבעת הן מלכתחילה ועד לגיבוש טיוטת ההסכם הסופי לחתימה, לא ראתה כל בעיה בנושא זה ולמצער – לבטח לא ראתה בעובדה זו כ-DEAL BREAKER, נהפוך הוא: עניין אלמנט הפל קל כלל לא היווה סוגיה 'פוסלת' כלשהי להתקשרות, כאשר מבחינת נציגי הנתבעת נאמר מפורשות לתובעת - 'מקסימום נחזק'", נטען בכתב התביעה.
המשא ומתן בין הצדדים התקדם במהלך 2022 וכלל ישיבות רבות, בדיקות טכניות וקונסטרוקטיביות, ואף פרסום מכרז והכרזה על התובעת כ"זוכה יחיד". לטענת אגת, רכבת ישראל אף דרשה ממנה במפורש שלא לנהל משא ומתן מקביל עם שוכרים פוטנציאליים אחרים.
"אנחנו גוף רציני, אי אפשר שיבוזבז זמן ציבורי. זו רכבת ישראל", כך לטענת התובעת נאמר לה על ידי נציגי הרכבת. התובעת טוענת כי קיבלה דרישה זו וכיבדה אותה ביודעה כי העסקה מצויה לקראת סגירה.
באמצע שנת 2023, לאחר כ-18 חודשי משא ומתן, הגיעו הצדדים לטיוטת הסכם סופית טעונת חתימה, הכוללת גם אופציית רכישה עתידית של המבנה. לטענת אגת, ההסכם גובש לאחר מו"מ משפטי מקיף והסכמה על כל התנאים המסחריים והמשפטיים.
אולם ב-31.8.23, "באופן חד צדדי ובלתי מתקבל על הדעת", כך לפי כתב התביעה, הודיעה רכבת ישראל באמצעות בא כוחה על הפסקת המשא ומתן בין הצדדים. הרכבת טענה כי הגורמים המוסמכים מטעמה החליטו שלא להמשיך במו"מ לשכירת המבנה, בין היתר בשל היותו בנוי בשיטת פל-קל.
התובעת טוענת כי החלטה זו הייתה מפתיעה ומנוגדת למהלך המו"מ, שכן סוגיית הפל-קל הייתה ידועה לרכבת מתחילת הדרך, והמבנה אף נבדק ונמצא תקין, בטוח וראוי למטרת השכירות. לדבריה, באותו זמן שבו הודיעה הרכבת על ביטול העסקה, היא כבר התקשרה עם אדריכל ומעצב פנים לתכנון שיפוץ הבניין והתאמתו לצורכי הרכבת.
יתרה מכך, התובעת טוענת כי הציעה לשאת על חשבונה בכל עבודות החיזוק הנדרשות למבנה, כפי שעלו בחוות דעת שנערכה מטעם הרכבת, אך הצעה זו נדחתה.
לטענת אגת, נגרמו לה נזקים כבדים עקב התנהלות רכבת ישראל, כולל אובדן הזדמנויות עסקיות אלטרנטיביות. בין היתר, טוענת התובעת כי ויתרה על עסקה עם חברת פנאקסיה בע"מ, שהציעה בחודש מרץ 2022 הסכם שכירות ל-10 שנים בדמי שכירות של 140 אלף שקלים לחודש פלוס מע"מ, וכן אופציה לרכישת המבנה בסכום שבין 27-28 מיליון שקלים.
כמו כן, טוענת התובעת כי הפסידה עסקה בטוחה עם עמותת "שכולו טוב" שביקשה לשכור את המבנה באופן מידי בחודש מאי 2023, אך בקשתה נדחתה בשל המשא ומתן המתקדם עם הרכבת.
בעקבות הנסיגה מההסכם, נותר המבנה ריק במשך חודשים ארוכים, ורק ביולי 2024 הצליחה התובעת להשכיר את קומת הקרקע בלבד לחברת "וואן פרטס" בסכום נמוך של 38,000 שקלים לחודש.
בתביעתה, דורשת אגת מבית המשפט לקבוע כי המגעים בין הצדדים הבשילו לכדי הסכם מחייב שהופר על ידי רכבת ישראל, ולהורות על אכיפתו. לחלופין, היא מבקשת לקבל פיצויים בגין הפרת חובת תום הלב במשא ומתן או בגין התנהלות רשלנית מצד הרכבת.
"נסיגתה של הנתבעת מהעסקה, בתואנת שווא לעת מצוא, וסיכולה את מימוש העסקה, אינה גורעת ממעמדו של ההסכם", נטען בכתב התביעה. "הנתבעת מיאנה לחתום - לפתע בשעת השי״ן - כרעם ביום בהיר. זאת, מטעמים שאינם עולים בקנה אחד עם המצג, שהוצג בפני התובעת, לאורך כל הדרך, על ידי הנתבעת".
התובעת דורשת פיצוי בסך 9,040,330 שקלים, המשקף את שווי דמי השכירות מחודש 7/23 ועד לתום חודש 7/28, בניכוי דמי השכירות מהעסקה עם "וואן פרטס".
את תגובתה לטענות של חברת אגת, מסרה רכבת ישראל עוד טרם הגשת התביעה, וזאת בתגובה למכתב ההתראה שנשלח אליה. בתגובה הזאת מסרה רכבת ישראל כי ניהלה את המשא ומתן "בתום לב מלא" וכי כל טענה אחרת "חוטאת למציאות".
במסמך התגובה, מדגישה הרכבת כי העובדה שהמבנה בנוי בשיטת פל-קל הייתה מרכזית בשיקוליה, וכי היא נדרשה לקבל חוות דעת מומחה בנושא. לטענתה, במקביל לקידום המו"מ המשפטי, קידמה הרכבת בדיקות של המבנה ע"י מומחה מטעמה.
"חברת אגת א.מ. ידעה היטב, כי תוצאות הבדיקות המבוצעות במבנה הן תנאי להתקשרות בהסכם ולשכירת המבנה", נמסר בתגובה, "וכי החלטה בדבר ההתקשרות בהסכם מחייב תתקבל על ידי הגורמים המוסמכים בחברה רק לאחר קבלת תוצאות הבדיקות ובחינת כל המשמעויות וההשלכות הנובעות מכך שהמבנה בנוי בשיטת הפל־קל".
לטענת רכבת ישראל, החלטתה על הפסקת המו"מ נמסרה לנציגי החברה ב-31.8.2023, וכי "ככל והחברה בחרה להתעלם מהודעה מפורשת זו, אין לה אלא להלין על עצמה ובוודאי שאין להטיל כל אחריות על הרכבת בשל החלטות עסקיות של החברה".
עוד ב-
רק לאחרונה פרסמנו על דרמה בתחבורה הציבורית בישראל בעקבות חברת הענק שתובעת כ-102 מיליון שקל. כמו כן, פרסמנו על תביעת ענק נגד רשת המרכולים הגדולה וכן דיווחנו על תביעת מיליונים נגד חברת הביטוח הידועה.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(1):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
1.כאשר אספסוף מנהל מדינה. (ל"ת)אורח 03/2025/20הגב לתגובה זו0 0סגור