משפט
לשקול עלות מול תועלת: מתי כדאי לקחת רכב חברה?
רכב חברה נחשב כהטבה שמגדילה את הכנסתו החייבת במס של העובד, ולכן הוא חייב לשלם עליה מס. ההחלטה אם לקחת רכב חברה תלויה בגורמים כמו שווי הרכב, השימוש בפועל, מדרגות המס שלך והעלות הכוללת של תחזוקת רכב פרטי. במקרה של רכב בליסינג רגיל, כדאי לשקול את העלות מול התועלת
רכב חברה הוא הטבה שהמעסיק מעניק לעובד, והיא חייבת במס בהתאם לחוקי המס בישראל. ההחלטה אם לקחת רכב חברה או לא תלויה בשיקולים רבים, כולל חישוב ההשפעה על הברוטו והנטו של השכר, מדרגות המס השונות, וסוג השימוש ברכב (כמו טכנאי לעומת עובד במשרד). להלן פירוט לגבי המיסוי, חישוב הברוטו והנטו, ושיקולים להחלטה האם לקחת רכב חברה.
מיסוי על רכב חברה
הגדרת הטבה חייבת במס: רכב חברה נחשב כהטבה שמגדילה את הכנסתו החייבת במס של העובד, ולכן הוא חייב לשלם עליה מס. שווי שימוש: שווי השימוש ברכב נקבע על פי שווי הרכב עצמו, בהתאם למחירון הרכב. מס הכנסה מגדיר את הסכום הזה כ"הכנסה" נוספת שמתווספת לברוטו של העובד לצורך חישוב המס.
הגדרת הטבה חייבת במס: רכב חברה נחשב כהטבה שמגדילה את הכנסתו החייבת במס של העובד, ולכן הוא חייב לשלם עליה מס. שווי שימוש: שווי השימוש ברכב נקבע על פי שווי הרכב עצמו, בהתאם למחירון הרכב. מס הכנסה מגדיר את הסכום הזה כ"הכנסה" נוספת שמתווספת לברוטו של העובד לצורך חישוב המס.
החל משנת 2010, הונהג שווי שימוש ליניארי, שמשמעותו ששווי השימוש מחושב לפי מחיר הרכב, ולא לפי קבוצות שווי כפי שהיה בעבר. השווי הוא 2.48% מערך הרכב לצורך חישוב המס (נכון להיום).
2. חישוב הברוטו והנטו
ברוטו: כאשר עובד מקבל רכב חברה, ההכנסה החייבת שלו בברוטו גדלה בשווי השימוש של הרכב. כלומר, יש להוסיף להכנסתו את הסכום שנקבע לפי שווי הרכב ולחשב את המס על הסכום הכולל.
ברוטו: כאשר עובד מקבל רכב חברה, ההכנסה החייבת שלו בברוטו גדלה בשווי השימוש של הרכב. כלומר, יש להוסיף להכנסתו את הסכום שנקבע לפי שווי הרכב ולחשב את המס על הסכום הכולל.
נטו: לאחר חישוב המס על הברוטו החדש, שכולל את שווי השימוש של הרכב, מתקבל הנטו – שהוא השכר שהעובד מקבל בפועל לאחר ניכוי המס. הנטו יהיה נמוך יותר מאחר שההכנסה החייבת גדלה בגלל שווי השימוש.
לדוגמה: אם מחיר הרכב הוא 160,000 ש"ח, שווי השימוש החודשי יהיה 2.48% ממחיר הרכב, כלומר כ-3968 ש"ח לחודש. השכר החודשי יגדל ב-3968 ש"ח לצורך חישוב המס, והעובד ישלם מס על ההכנסה הכוללת, קרי: השכר הבסיסי + שווי השימוש.
3. מדרגות מס
המס על שווי השימוש ברכב מחושב לפי מדרגות המס שבהן נמצא העובד. בישראל ישנן מדרגות מס פרוגרסיביות, כך שככל שההכנסה גבוהה יותר, שיעור המס עולה. שווי השימוש עלול לדחוף את ההכנסה של העובד למדרגת מס גבוהה יותר, מה שיוביל לתשלום מס גבוה יותר. כמו כן יש לקחת בחשבוטן שיש לשלם על השווי גם ביטוח לאומי ומס בריאות.
המס על שווי השימוש ברכב מחושב לפי מדרגות המס שבהן נמצא העובד. בישראל ישנן מדרגות מס פרוגרסיביות, כך שככל שההכנסה גבוהה יותר, שיעור המס עולה. שווי השימוש עלול לדחוף את ההכנסה של העובד למדרגת מס גבוהה יותר, מה שיוביל לתשלום מס גבוה יותר. כמו כן יש לקחת בחשבוטן שיש לשלם על השווי גם ביטוח לאומי ומס בריאות.
4. האם כדאי לקחת רכב חברה?
עלות כוללת מול עלות פרטית: אם אתה שוקל האם לקחת רכב חברה או לרכוש רכב פרטי, כדאי לחשב את העלות הכוללת של השימוש ברכב חברה - כולל המס על שווי השימוש, מול העלות של רכישת רכב פרטי בתוספת עלויות דלק, ביטוחים, תיקונים, ירידת ערך וכו'.
שיקולי תחזוקה: רכב חברה בדרך כלל כולל תחזוקה מלאה, ביטוחים ודלק על חשבון המעסיק. לכן, למרות שהמס עשוי להכביד על השכר נטו, ייתכן שתמצאו שהרכב משתלם במקרים שבהם תחזוקה וביטוחים הם נטל כספי כבד.
עלות כוללת מול עלות פרטית: אם אתה שוקל האם לקחת רכב חברה או לרכוש רכב פרטי, כדאי לחשב את העלות הכוללת של השימוש ברכב חברה - כולל המס על שווי השימוש, מול העלות של רכישת רכב פרטי בתוספת עלויות דלק, ביטוחים, תיקונים, ירידת ערך וכו'.
שיקולי תחזוקה: רכב חברה בדרך כלל כולל תחזוקה מלאה, ביטוחים ודלק על חשבון המעסיק. לכן, למרות שהמס עשוי להכביד על השכר נטו, ייתכן שתמצאו שהרכב משתלם במקרים שבהם תחזוקה וביטוחים הם נטל כספי כבד.
שימוש פרטי ברכב: אם אתה משתמש ברכב באופן נרחב לצורכי עבודה ולצרכים אישיים, רכב חברה עשוי להיות אטרקטיבי יותר. עם זאת, אם אתה עובד מרחוק או משתמש ברכב רק מעט, אולי עדיף לשקול לרכוש רכב פרטי.
5. הבדל בין רכב לשימוש עבודה (כמו טכנאי) לרכב בליסינג רגיל
רכב עבודה (כמו טכנאי סלקום): אם הרכב משמש לעבודה באופן בלעדי, לדוגמה, טכנאים שנוסעים לאתרים שונים במהלך היום, במקרים אלו, העובדים לא נושאים בשווי שימוש, משום שהרכב אינו נחשב להטבה אישית.
רכב עבודה (כמו טכנאי סלקום): אם הרכב משמש לעבודה באופן בלעדי, לדוגמה, טכנאים שנוסעים לאתרים שונים במהלך היום, במקרים אלו, העובדים לא נושאים בשווי שימוש, משום שהרכב אינו נחשב להטבה אישית.
רכב בליסינג רגיל לעובד: עובד המקבל רכב חברה שאינו לצורכי עבודה בלבד כגון מנהלים, עובדים שאינם משתמשים ברכב רק לצורכי עבודה יחויבו לשלם את שווי השימוש המלא לפי 2.48% מערך הרכב.
6. מתי לא כדאי לקחת רכב חברה?
הכנסה גבוהה ממילא: אם ההכנסה שלך כבר ממוקמת במדרגת מס גבוהה, הוספת שווי השימוש תגדיל משמעותית את חבות המס שלך. במצב כזה, יכול להיות שרכישת רכב פרטי תהיה עדיפה. כמו כן, אם כבר יש לך רכב פרטי ואין צורך ברכב נוסף, ייתכן שלא יהיה שווה לשלם את המס הנוסף על רכב חברה.
הכנסה גבוהה ממילא: אם ההכנסה שלך כבר ממוקמת במדרגת מס גבוהה, הוספת שווי השימוש תגדיל משמעותית את חבות המס שלך. במצב כזה, יכול להיות שרכישת רכב פרטי תהיה עדיפה. כמו כן, אם כבר יש לך רכב פרטי ואין צורך ברכב נוסף, ייתכן שלא יהיה שווה לשלם את המס הנוסף על רכב חברה.
רו"ח אריה רותם. צילום: משה כהן
עוד ב-
לסיכום: ההחלטה אם לקחת רכב חברה תלויה בגורמים כמו שווי הרכב, השימוש בפועל, מדרגות המס שלך והעלות הכוללת של תחזוקת רכב פרטי. במקרה של רכב בליסינג רגיל, כדאי לשקול את העלות מול התועלת, במיוחד אם אתה נמצא במדרגת מס גבוהה.
הכותב רו"ח אריה רותם הוא בעל משרד לראיית חשבון ויעוץ מס
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה