משפט

תושבי גבעתיים חושפים: "התוכנית של העירייה דורסנית ופוגעת בזכויות"

תושבי רחוב אחדות העבודה בגבעתיים, טוענים לפגיעה בלתי סבירה ובלתי מידתית באיכות חייהם ובזכות הקניין שלהם: "רוצים להפקיע את חלקת המגורים שלנו ולהעביר אותנו מבניין בן 4 קומות ברחוב שקט, למגדלים בני 45 קומות ברחוב סואן עם שימושי מסחר, תעסוקה ומלונאות"
מערכת ice | 
היתר בניה-אילוסטרציה AI (צילום shutterstock)
תושבי רחוב אחדות העבודה בגבעתיים, המתגוררים בבניין משותף בן 12 יח"ד, מתנגדים נחרצות להפקעת חלקת מגוריהם, לטובת מימוש תוכנית גרנדיוזית להתחדשות עירונית שהגישה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה גבעתיים, ובכלל זה, להעברתם בכפייה למגדלים בני 45 קומות עם שימושי מסחר, תעסוקה ומלונאות, בניגוד לרצונם וברחוב אחר מזה שבו הם חיים כיום, תוך פגיעה באיכות חייהם לטענתם.
הם טוענים כי "נפלו קורבן" להקצאה מופרזת ועודפת של שטחים למבנים ומוסדות ציבור, לצורך הרחבת בית ספר יסודי, ללא כל התחשבות בכך שמדובר בביטול מוחלט של בית מגורים קיים, ותוך קיפוח ואפליה ביחס לבניינים סמוכים שסומנו להתחדשות מגרשית, וללא כל הצדקה תכנונית.
ההתנגדות הוגשה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, באמצעות עוה"ד ענת בירן ואינה טל, נגד תוכנית המתאר להתחדשות עירונית צפון מערב גבעתיים. המתנגדים הם בעלי דירות בבניין משותף בן 4 קומות מעל עמודים ברחוב אחדות העבודה 16 בגבעתיים ובו 12 יח"ד.
התוכנית שקידמה העירייה ושהפקידה הוועדה המחוזית, מציעה מסגרת תכנונית להתחדשות עירונית של כ-2,300 יח"ד קיימות, ומגדירה מתחמים לפינוי בינוי בתוכניות מפורטות, וכן הוראות להתחדשות מגרשית בחלק מהמגרשים בדרך של חיזוק ועיבוי או הריסה ובנייה מחדש.
המתנגדים למדו מהתוכנית המופקדת, כי הוועדה המחוזית שינתה את התוכנית שכללה פריסה אחרת של שטחי הציבור בתחומה, כך שהבניין שלהם (בין היתר) הפך לכלי להרחבת בית ספר, בעוד שמתחמים סמוכים אחרים נותרים ללא שינוי משמעותי ומגרשי מגורים רבים נותרים בייעוד מגורים בהתחדשות מגרשית.
התוכנית אף מבקשת להעביר את הבעלות על המקרקעין שלהם לעיריית גבעתיים, עוד לפני שהמתנגדים יודעים מה הזכויות המוקצות להם בתמורה לשטחים הציבוריים, ומה הפיצוי שיקבלו.
המתחם שאליו מבוקש להעביר את המתנגדים ממוקם ברחוב עליית הנוער הראשי, רחוב סואן ורועש בניגוד לרחוב השקט שבו הם גרים כיום. הם טוענים כי התוכנית מאלצת אותם לעזוב את בתיהם ולעבור להתגורר בבניינים רבי קומות ומגדלים בני 45 קומות, הנדחסים למתחם עם כ-200 יח"ד ברחוב עליית הנוער, ואם לא די בכך, אז גם בעירוב שימושים עם מסחר, תעסוקה ומלונאות.
המתנגדים טוענים לפגיעה קשה בזכות הקניין, ולקושי ממשי ביחס ליכולת ולזכות הבסיסית והיסודית שלהם להמשיך להתגורר בבתי מגוריהם ולתכנן את חייהם קדימה. "בנסיבות אלה, נראה כי מדובר בתוכנית מקפחת – יוצא כי המתנגדים שנושאים בנטל ההפקעה הכבד ביותר, הם גם אלה הנפגעים באופן הדרמטי ביותר מבחינת איכות החיים הצפויה להם, בעוד שמגרשים אחרים בתחום התוכנית גם נותרים ללא שינויים משמעותיים ונהנים מהשטחים הציבוריים המורחבים על חשבון המתנגדים", נטען.

עו"ד אינה טל ממשרד עוהד ענת בירן, צילום: בנימין אדם
תושבי אחדות העבודה 16, מבקשים באמצעות משרד ענת בירן לדחות את התוכנית במתכונתה המופקדת, לבטל את הפקעת הבניין שלהם במלואו, ולבחון חלופות תכנוניות שפגיעתן בהם פחותה.

עו"ד ענת בירן, צילום: רז רוגובסקי
הם מבקשים לבחון מחדש את ההקצאה העודפת להרחבת בית הספר ולהותיר את חלקת המגורים שלהם בייעוד של התחדשות מגרשית. לכל הפחות, הם מבקשים לשקול חלופות תכנוניות אחרות שיאפשרו להם פתרון מגורים חלופי על רחוב אחדות העבודה, בבנייה מרקמית, המדמה ככל הניתן את איכות חייהם הנוכחית.
לדברי עוה"ד ענת בירן ואינה טל: "התוכנית המופקדת הינה תוכנית פוגענית ומקפחת. נראה כי המתנגדים הפכו שקופים לחלוטין בתהליך התכנון, וחלקת המגורים שלהם הוקרבה על מזבח הפקעה מוגזמת ועודפת לטובת מתחמים אחרים בתוכנית. ההקצאה לבית הספר, שלטובתה מופקעת חלקת המגורים, עולה על המינימום הנדרש במדריך הרלוונטי של מנהל התכנון, כך שלמעשה, התוכנית פוגעת באופן קיצוני בזכויות חוקתיות של המתנגדים ללא הצדקה תכנונית אמיתית, ללא בחינת חלופות שפגיעתן פחותה, ובאופן בלתי מידתי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה