משפט

החורים בחוק ההסדרים: כך יכביד משמעותית על נטל המס של החברות

התיקונים המוצעים אינם תואמים את עקרונות הבסיס של מערכת המיסוי בישראל ובראשם עקרון המיסוי הדו-שלבי. בנוסף יוצרים התערבות מופרזת בניהולן של החברות, מערערים את עיקרון האישיות המשפטית הנפרדת שלהן ומובילים בפועל לשינוי בשיטת המיסוי החלה עליהן. כל זאת נעשה במסגרת חוק ההסדרים, במקום בהליך חקיקה מסודר ומקיף
רשות המסים (צילום פלאש 90, shutterstock)
משטר המס על חברות בישראל הוא דו-שלבי, כפי שמקובל במדינות רבות בעולם. תחת משטר זה, בשלב הראשון נגבה מס חברות בשיעור 23% על רווחי החברה המופקים באותה שנה, ובשלב השני נגבה מס דיבידנד בשיעור 25%-30% כאשר בעלי החברה מחליטים למשוך את הרווחים מהחברה לבעלי המניות.
הרציונל העומד מאחורי המנגנון הדו-שלבי הוא מצד אחד יצירת שקילות מיסויית בין המס על רווחי חברות למס השולי על יחידים המגיע ל- 50%, כך שלא תהיה סיבה ליחידים להתאגד כחברות רק לצורך תכנון מס. מצד שני, מדובר במתן תמריץ מיסויי לחברה לבצע השקעות ולהגדיל את פעילותה. באופן זה, המדינה "מוותרת" למשך תקופה על מס הדיבידנד ומשתתפת למעשה במימון ההשקעה, תוך הבנה כי הדבר יביא לעידוד צמיחה והגדלת הרווחה בטווח הארוך, שתתבטא גם בהכנסות ממס בהמשך.
במסגרת ההמלצות לקראת חוק ההסדרים שייחקק בקרוב, מציע משרד האוצר כי חברות משלח-יד, קרי חברות בבעלות בעלי מקצועות חופשיים, כגון: עורך דין, רואה חשבון, אדריכל או רופא - בעלות שיעור רווחיות של מעל 25%, יחויבו במס שולי המגיע כאמור ל- 50%. בנוסף, הן יחויבו במס דיבידנד על רווחים לא מחולקים בתנאים מסוימים, גם ללא חלוקת דיבידנד. עוד נקבע "מס ריבית" חדש בשיעור 2% על ''רווחים כלואים" שלא יחולקו על-ידי חברות החזקה - חברות שאין להן פעילות עצמאית ומשמשות לאחזקת חברות אחרות.

עו"ד (רו"ח) דותן עינב (צילום: עינב קופולוביץ)
חשוב להדגיש כי התיקונים המוצעים אינם תואמים את עקרונות הבסיס של מערכת המיסוי בישראל ובראשם עקרון המיסוי הדו-שלבי. התיקונים מעוררים קשיים משפטיים שעלולים לפגוע בעיקרון חופש העיסוק וגם מטילים בפועל מס רטרואקטיבי על רווחים שנצברו.
אם לא די בכך, התיקונים יוצרים התערבות מופרזת בניהולן של החברות, מערערים את עיקרון האישיות המשפטית הנפרדת שלהן ומובילים בפועל לשינוי בשיטת המיסוי החלה עליהן. כל זאת נעשה במסגרת חוק ההסדרים, במקום בהליך חקיקה מסודר ומקיף.
יישום התיקונים הללו צפוי להכביד משמעותית על נטל המס של החברות, לפגוע ביכולתן לתכנן את השקעותיהן בצורה מיטבית, ואף לגרום להן להימנע מהשקעות חדשות או מהרחבת הפעילות העסקית שלהן. מצב זה עלול להוביל לפגיעה בהשקעות במשק ולהאטה כלכלית.
על המחוקק לשקול מחדש את הכללת ההצעות הללו בחוק ההסדרים ואם בכל זאת יבחר לקדמן, ראוי שיעשה זאת באמצעות הליך חקיקה מקיף ומסודר, עם התייחסות נרחבת של כלל הגורמים המקצועיים הרלוונטיים, כמתבקש בעת שינוי כה מהותי בחוק.
* הכותב הוא עו"ד (רו"ח) דותן עינב, בעלים של משרד עורכי דין בתחום המיסוי
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה