משפט

הסוף ל'שיטת מצליח' בפינוי בינוי בישראל? זה המהלך שיעשה מהפכה

מהפכה בהתחדשות עירונית: משרד המשפטים מגן על זכויות הקשישים. מהלך זה נועד לסתום פרצה משמעותית בחוק הקיים, אשר אפשרה ליזמים לנסות את "שיטת מצליח" ולהימנע מהצעת תמורות ייחודיות לאוכלוסיות פגיעות
מערכת ice | 
אילוסטרציה AI (צילום shutterstock)
בצעד נועז ומשמעותי, משרד המשפטים יוצא למאבק נגד ניצול קשישים בפרויקטים של התחדשות עירונית. חוות דעת חדשה שפורסמה על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד כרמית יוליס, מטילה חובת גילוי ותום לב על יזמים במשא ומתן מול דיירים קשישים. מהלך זה נועד לסתום פרצה משמעותית בחוק הקיים, אשר אפשרה ליזמים לנסות את "שיטת מצליח" ולהימנע מהצעת תמורות ייחודיות לאוכלוסיות פגיעות.
על פי YNET, החוק הקיים מעניק הגנות מיוחדות לקשישים מעל גיל 70, חולים סופניים, זכאי קצבת סיעוד ואנשים עם מוגבלויות בפרויקטים של פינוי-בינוי. אולם, עד כה לא הייתה חובה מפורשת על היזמים להציע את התמורות הייחודיות הללו. חוות הדעת החדשה משנה את כללי המשחק ומחייבת את היזמים ליידע את כל בעלי הדירות על זכויותיהם ולהציע בפועל את התמורות המיוחדות לזכאים.

התמורות הייחודיות כוללות אפשרויות כמו קבלת שתי דירות חדשות במקום אחת, דירה קטנה יותר עם פיצוי כספי, או חלופות מיידיות כמו מעבר לדיור מוגן על חשבון היזם. מטרת הסדרים אלו היא להקל על האוכלוסיות הפגיעות את תהליך ההתחדשות העירונית ולהבטיח כי זכויותיהם נשמרות.
המהלך של משרד המשפטים מבטא הכרה בפער הכוחות המשמעותי בין היזמים לבין הדיירים, במיוחד אלה השייכים לאוכלוסיות פגיעות. הוא מדגיש את החשיבות של ניהול משא ומתן הוגן ושקוף, תוך הקפדה על זכויות כל הצדדים המעורבים. יזמים שלא יפעלו בהתאם להנחיות החדשות עלולים להיתקל בביטול העסקה ואף בתביעות על חוסר תום לב ומרמה.
צעד זה של משרד המשפטים מסמן נקודת מפנה בתחום ההתחדשות העירונית בישראל. הוא מבטיח הגנה משופרת על זכויותיהם של אזרחים ותיקים ופגיעים, תוך שמירה על האיזון העדין בין צורכי הפיתוח העירוני לבין זכויות הפרט. ההנחיות החדשות צפויות להוביל לשינוי משמעותי באופן שבו מתנהלים פרויקטים של התחדשות עירונית, ולהבטיח כי הם מיטיבים עם כלל האוכלוסייה, ללא אפליה או ניצול של קבוצות חלשות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה