משפט

מכה לכיס של ההורים החרדים: זו ההחלטה לגבי סבסוד המעונות

בלשכת היועמ"שית הבהירו לשר הרווחה כי ההחלטה על סוגיית הסבסוד למעונות היום תשפיע על על צעירים חרדים עד גיל 26. הורים לילדים. מדובר במכה הקשה ביותר לכיס למשפחות של אברכים חרדים צעירים
מערכת ice |  1
מענקים (צילום shutterstock)
במענה לפנייה של שר העבודה והרווחה, יואב בן צור, המשנה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, גיל לימון, ענה במכתב שנשלח לשר העבודה בנוגע למימון מעונות יום ללומדים במוסדות תורניים וסיפק תשובה שעשויה לגרום לסערה גדולה ברחוב החרדי, שכן הסבסוד לא יינתן למשפחות חרדיות שבהן ההורה לא מגויס לצה"ל או אין לו פטור משירות.
במכתב צוין: "ביום ,23.7.2024 התקיימה – לבקשתך – פגישתך בנושא שבנדון עם היועצת המשפטית לממשלה. בפגישה השתתפו, בין היתר, מנכ"ל משרדך, היועצת המשפטית למשרדך ואנשי לשכתך, היועץ המשפטי למשרד האוצר, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, מנהל מחלקת הבג"צים והח"מ. בישיבה הצגת בהרחבה את עמדתך בנוגע לתמיכה של משרד העבודה במשפחות חרדיות שהאב בהן לומד לימודים תורניים בשעה שהוא מיועד לשירות ביטחון, לפי מבחני התמיכה של משרד העבודה שכותרתם "השתתפות המדינה בעלות שכר לימוד במעון או במשפחתון".

עוד הוסבר: "בתמצית, עמדתנו המשפטית – על דעת היועצת המשפטית לממשלה – היא כי במצב החוקי הקיים, בהתאם לפסק הדין ונוכח פקיעת פרק ג',1 המדינה אינה מוסמכת עוד לעודד באמצעות מימון ממשלתי לפי מבחני מעונות היום, לימודים תורניים של מלש"בים. כלומר, היעדר הסמכות אינו מאפשר עוד מימון המבוסס על כך שאחד מבני המשפחה לומד במוסד תורני בזמן שהוא מיועד לשירות ביטחון. הטעם לכך הוא כפול: ראשית, קיומה של זיקה ישירה, בין דחיית השירות לבני הציבור החרדי ובין לימודיהם התורניים. זיקה זו יסודה ב היותם של הלימודים התורניים התכלית הבסיסית להימנעות מגיוס, והפעילות הבלעדית שבה אמור המלש"ב החרדי לעסוק, כאחד התנאים האישיים שנדרשו לשם קבלת דחיית השירות".
כמו כן הובהר: "כתוצאה מכך, עם פקיעת מקור הסמכות החוקי לדחיית השירות הגורפת, נשמט אף הבסיס החוקי למימון הממשלתי המיועד לעידוד לימודיהם של המלש"בים החרדים. שנית, היותם של מבחני התמיכה במעונות היום כלי בידי המדינה לעודד את שילובם של הורים בשוק העבודה, כאשר אחת הפעילויות שהמבחנים ראו בהם שווי ערך לעבודה או ללימודים מכווני תעסוקה, בצד שירות צבאי סדיר ושירות לאומי, הם לימודים תורניים של מלש"בים. בשים לב לקביעת בית המשפט העליון בפסק הדין כי "בהעדר בסיס חוקי לדחיית השירות, נשמט הבסיס החוקי לעידוד ולתמיכת המדינה בפעילותם של אלה שנמנעים מגיוס", המסקנה המתחייבת היא כי אין עוד סמכות לעודד במסגרת מבחני מעונות היום את לימודיהם התורנים של מי שמיועדים לשירות ביטחון, אך לא התייצבו וגויסו לשירות".
לסיום נכתב: "מסקנה זו אינה הופכת את עצם לימודיהם התורניים של המלש"בים החרדים לבלתי - חוקיים, אלא שהמדינה אינה מוסמכת לממן פעילות המתקיימת אך בשל מחדלה לקיים את הדין, וכאשר אותה פעילות מקיימת זיקה ישירה להימנעות מגיוס. בפסק הדין שבנדון, דחה בית המשפט העליון את עמדת היועצת המשפטית לממשלה בעניין הצורך בהוראת מעבר קצרה טרם הפסקת תשלום התמיכות שניתנו לישיבות החרדיות, וקבע כי בשונה מפסק הדין בבג"ץ 5782/21 זילבר נ' שר האוצר, שעסק בשינוי מדיניות הממשלה, ועל כן הצדיק הוראת מעבר, כאשר מדובר בהעברת כספים תוך חריגה מסמכות, כפי שהדבר בענייננו בהיעדר חוק המאפשר פטור גורף מגיוס, הפסקת המימון צריכה להיות מיידית. אם כן, סדר קבלת הילדים למעונות היום ולמשפחתונים לשנה"ל תשפ"ה ייוותר על כנו, בעוד שסבסוד שכר הלימוד עבור ילדיהם של משפחות שהאב בהן הוא מלש"ב יותאם למסקנות המשפטיות שבמכתב זה. 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    להעביר את הכסף שנחסך לטובת משרתי המילואים. (ל"ת)
    יאיר 08/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור