נבחרת אייס

ההסתה נגד דירוג האשראי של ישראל וחוסר העשייה של הממשלה | פרופ' ירון זליכה

פרופ' ירון זליכה בטור מיוחד ל-ice מדבר על ההסתה נגד דירות האשראי של מדינת ישראל מצד אחד, ועל חוסר העשייה של ממשלת ישראל בנושא מהצד השני

פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  20
פרופ' ירון זליכה על הממשלה (צילום באדיבות המצולם, פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock, freepik)
מאז החלה המחאה נגד הרפורמה המשפטית חוזרים שוב ושוב ראשי המחאה באיום כי אם הרפורמה לא תיפסק ירד דירוג האשראי של ישראל וכתוצאה מכך יתחולל אסון של ממש. נוסף על כך ראשי המחאה לא מפסיקים לפרסם כזבים על הכלכלה הישראלית לפיהם בין היתר מצעד של משקיעים כבר עזב את ישראל, מבול של כספים ברח מהמדינה ואף השקל אוטוטו מתמוטט.
למרבה הצער, חולייה האמיתיים של הכלכלה הישראלית פחות מעניינים את המחאה ובכלל זה בעיות המונופולים, היבואנים הבלעדיים, הבנקים וריכוזיות ההון. לפני כחצי שנה חתמו 300 כלכלנים במכתב אזהרה חמור לפיו כבר בקרוב (כלומר סמוך לחתימת המכתב), עת יחליטו חברות דירוג האשראי על הדירוג השנתי של המדינה, ירד דירוג האשראי של ישראל. בשבועות האחרונים בלט פרופ' יעקב פרנקל בחדשו את קריאות האזהרה החמורות הללו. אסון עומד להתרחש לדברי ראשי המחאה ולדבריו.  
לשמחת כולנו, האזהרות היו ונותרו מופרכות. סמוך לאחר מכתב שלוש מאות הכלכלנים, שלוש חברות האשראי פרסמו את דירוג האשראי השנתי של ישראל. שלושתן לא התרשמו כנראה ממכתב שלוש מאות הכלכלנים ושמרו על דירוג האשראי הגבוה של הממשלה ואף הותירו גם את אופק התחזית כאופק יציב. כלומר, לא צפוי לדעתן שיפור בדירוג וגם לא צפויה ירידה. גם השקל סרב להתמוטט ומצעד המשקיעים הנעלמים שברחו מישראל היה ונותר נעלם. הם ברחו כל כך בסתר שעד היום הם לא נמצאו. מנגד, דווקא דירוג האשראי של ארה"ב ירד גם ירד ובאופן מפתיע שום אסון לא התחולל. לא אצלנו ולא בארה"ב.
הגיע אפוא הזמן לעשות סדר בילקוט הכזבים הזה ובה בעת להזהיר את הממשלה כי לא לעולם חוסן. מה הוא דירוג האשראי? תחילה יש להבין כי אין המדובר בדירוג האשראי של עם ישראל שהיה ונותר העם הכי עני במערב. המדובר הוא בדירוג האשראי של ממשלת ישראל ולמען הדיוק בשני דירוגי אשראי. הראשון, דירוג האשראי של ממשלת ישראל על חובותיה במטבע ישראלי. השני, דירוג האשראי על החובות במטבע חוץ. 
אשר לדירוג האשראי הראשון הרי נטל החוב הממשלתי הוא בין הנמוכים במערב. כשישים אחוזים מההכנסה הלאומית. לפני עשרים שנה היינו קרוב מאוד למאה אחוזים. דווקא ארה"ב עשתה שינוי מגמה הפוך. לפני עשרים שנים היא הייתה עם שישים אחוזי חוב ואילו כעת השיעור כמעט כפול. הסיבה שבארה"ב ירד דירוג האשראי היא ששיעור החוב הוכפל, הריבית שמשלמת הממשלה האמריקאית על החוב עלתה משיעור אפסי לשיעור של למעלה מחמישה אחוזים ואילו הגרעון הממשלתי שהיה גם כך גבוה, עומד להיות עוד יותר גבוה (בשל עליית הוצאות הריבית). זאת, מבלי שהממשלה האמריקאית נוקטת בשלב זה בצעדים מספיקים לריסון הגרעון.   
בישראל נטל החוב נמוך כאמור, משך החיים הממוצע של החוב ארוך יחסית ולכן השפעת עליית הריבית על ההוצאה השנתית הקרובה קטן יחסית והממשלה מצידה נוקטת בצעדים לריסון הגירעון. כל עוד תקפיד על כך סיכויי ירידת דירוג האשראי במטבע מקומי נמוכים.
אשר לדירוג האשראי במטבע חוץ הרי היקף החוב הממשלתי במטבע חוץ הוא לא יותר משליש מהיקף הרזרבות של בנק ישראל במטבע חוץ. מה הסיכוי שאדם לא יפרע חוב של מאה דולר בשעה שיש לו בחשבונו שלוש מאות דולר ויש לו אף עודף רב שנתי במאזן התשלומים (עודף של יצוא על פני יבוא)? סיכוי אפסי ולכן הסיכון לדירוג האשראי במטבע חוץ נמוך אף הוא.
יתר על כן, בשנים שלי באוצר היינו עם הכנסה ריאלית לנפש בשיעור שהגיע עד ל-62 אחוזים מההכנסה לנפש בארה"ב (היום אנו בכ-50 אחוזים בלבד) על אף שדירוג האשראי אז של הממשלה היה נמוך יותר משמעותית. ובכל זאת, שום אסון לא קרה לנו. אמנם שילמנו מעט יותר ריבית (שזו המשמעות המרכזית של דירוג נמוך יותר) אך השכלנו לייצר רמת הכנסה גבוהה יותר, מחירים נמוכים בהרבה וחגגנו חמש שנים של ירידה במחירי הדיור. 
מנגד, הממשלה גם לא יכולה להמשיך לעצום עיניים. כפי שהסברתי במספר רב של טורים קודמים כבר מראשית כהונתה של הממשלה הקודמת הנהיגה האחרונה מדיניות כלכלית כושלת. כתוצאה מכך ירשה הממשלה הנוכחית משק ממותן הסובל מאינפלציה ונאלץ לשאת ריבית גבוהה.
נוסף על כך, הממשלה עדיין לא יישמה אף אחת מהבטחותיה להילחם ביוקר המחיה. אין הורדת מכסים, אין ביטול מכסות יבוא, אין עדיין ביטול התקינה הישראלית החוסמת יבוא חופשי וזול מאירופה ומארה"ב, אין עדיין ביטול מעמדם של יבואנים בלעדיים, אין פירוק מונופולים, אין חסכון תקציבי שיאפשר הורדת נטל המס הגבוה החל על הציבור ועל העסקים הקטנים ויש לנו שר אוצר שלא מבין מה תפקידו ומה היא האחריות שלו. 
בה בעת, אין להכחיש כי השסע החברתי העמוק שנחשף בחברה הישראלית מעלה את רמת הדיכאון של הצרכנים ואת רמת אי הוודאות שלהם ושל משקיעים. אי הוודאות מכבידה על המשק הממותן גם כך. על ראש הממשלה להתעורר ולנער היטב את שר האוצר שלו. כך אי אפשר עוד יהיה להמשיך הרבה זמן. בסוף, המפגש של ירושה כלכלית קשה מהממשלה הקודמת, דכאון ואי וודאות ציבוריים וחוסר הנהגה כלכלי יקרינו על הגירעון (דרך הכנסות הממשלה ממיסים שכבר החלו לרדת) ואז הם באמת יקרינו על דירוג האשראי. לא לעולם חוסן. נא להתעורר בבקשה. 
*הכותב הוא פרופסור ירון זליכה ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(20):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 15.
    בחילה
    יוני מגל 08/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יש כמה בעלי חיים שגורמים לי בחילה. בראשם ראש הממשלה.
    סגור
  • 14.
    שער הדולר היום 3.80 ₪ ואידך זי גמור
    עירא 08/2023/25
    הגב לתגובה זו
    3 0
    זליכה הקשקשן. כל מי שנמצא בהייטק יודע. על הנטישה של משקיעים וחברות.
    סגור
  • 13.
    שקרים על גבי שקרים
    אורייה 08/2023/24
    הגב לתגובה זו
    4 0
    או שירון זליגה מקבל כסף מתחת לשולחן מהממשלה הפושעת או שהוא אינו מבין דבר בכלכלה. אין דרך אחרת. אני מכיר כלכלנים בכירים במשק שיודעים שההתרסקות מעבר לפינה. אז לשקר באופן כזה ברור. פשוט לא יאומן. זליגה שהתמודד לבחירות בשנים האחרונות וכל פעם התרסק, כנראה במצב יאוש חמור. אמר כאלו שקרים על הכלכלה בכתבה זו וניסה כאילו להגיד גם משהו כנגד הממשלה. זליכה, עדיף לך לעסוק במשהו אחר ולא להיות מועמד להיכנס לכלא על ההונאה שלך לטובת ממשלת הפשע
    סגור
  • 12.
    מדויק ראש הממשלה חייב להתעורר
    רפאל 08/2023/21
    הגב לתגובה זו
    3 1
    המחירים בכל התחומים בשמיים
    סגור
  • 11.
    השמאל כבר הוכיח שהוא מעדיף חיבור עם הערבים
    מל 08/2023/21
    הגב לתגובה זו
    2 5
    ישנם קריאות ברורות מצד השמאל הישראלי להתחבר למפלגות ערביות, כדי לנצח בבחירות את המזרחיים.... יש דבר נורא יותר מזה? בעצם אולי כי אם גם המהלך הזה לא יעזור, אז הם יפנו לגרמניה ויבקשו מהציבור שלהם לעלות ארצה כדי לנצח את האוייב המר שלהם, שהוא " המזרחיים "...
    סגור
  • טען עוד
  • 10.
    זליכה, הליקוק שלך לא מכובד, אתה עירקי, לא מרוקני! (ל"ת)
    זרקאווי 08/2023/21
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 9.
    כנראה שהפרופסור המכובד
    הייטקיסט מובטל 08/2023/21
    הגב לתגובה זו
    7 1
    לא חיפש עבודה לאחרונה המצב היום יותר גרוע מ2008. אין הצעות עבודה, יאוש מוחלט ובניגוד לאז, זה שונה משאר העולם כרגע עוד לא ירד הדירוג, הדגש הוא על המילה כרגע
    סגור
  • פרופסור עירקי, מי ישמע. (ל"ת)
    ברזאני 08/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • 8.
    מה המטרה הסופית?!
    ש 08/2023/21
    הגב לתגובה זו
    3 1
    ממשלה כושלת מביאה את החורבן . תמו ימי הזוהר של הביבים.
    סגור
  • 7.
    עוד שקר מבית היוצר של הליכוד. אין הסתה פרטים בפנים
    חכמת ההמונים 08/2023/20
    הגב לתגובה זו
    5 6
    לידיעתכם: 1. 49% מההשקעות בחברות היטק בארץ מקורן בחו"ל. בארה"ב ואירופה 9% קרי: אנו רגישים מאוד לחול. 2. יש בארץ למעלה מ 500 חברות VC שמחפשות השקעות עם למעלה מ 1,500 אנשים שעובדים בארץ או נוסעים הולך ושוב. הם אמורים לדעת בדיוק מה קורה כאן. זו עבודתם. 3. בארץ 9,030 חברות סטרטאפ, כ 80-90% יכשלו, זו רמת סיכון גבוהה למשקיעים, אי יציבות וזעזועים מעבירים כספם למקומות אחרים. כסף שברח לא חוזר. 4. לכל מדינה נספחות כלכלית מסחרית. הם מרגלים אודות מצב ישראל. 5. כל החברות הגדולות מחזיקות סניפים ברחבי העולםץ אמדוקס לדומא מפוזרת בעולם עם כ 20,000 עובדים במדינות רבות + 10,000 בארץ. כל האנשים יודעים מה קורה כאן. 6. אנשי פיתוח עיסקי עובדים ומאתרים שותפים ברחבי העולם. כולם שואלים מה קורה כאן. 7.לעובדים מקצועיים (רופאים, הייטק וכו') קל מאוד להתנייד, יש ביקוש עצום לאיכות של אנשינו. 8. ושלא כמו פעם, קל לנייד חברה, אסור לשקר - שיקרת פעם אחת, אתה מחוסל. 8. לחברות הגדולות יש גם סניפים, לקטנות יש שותפים, מפיצים, כל אלו יודעים הכל. לכן, האמירה שהסמאל מפיץ דיבתה של ישראל רעה היא עוד שקר מבית היוצר הארור מימין.
    סגור
  • 6.
    להחרים את רכוש המסיתים (ל"ת)
    רק כך הם ילמדו 08/2023/20
    הגב לתגובה זו
    6 6
    סגור
  • אתה המסית
    ינור לכיזה 08/2023/22
    הגב לתגובה זו
    4 1
    אתה קורא למהלכים לא דמוקרטיים של שלילית חופש הביטוי
    סגור
  • 5.
    בתור מי שבחר בזליכה אני נורא מאוכזב
    שי מבאר שבע 08/2023/20
    הגב לתגובה זו
    10 6
    הפרופסור הנכבד לצערי הרב לא מתייחס למנהל הפח אשפה של הממשלה הנוכחית ושל כל קודמתיה בהנהגת נתניהו, לא מספיק לו ואף מאדים את ממשלת לפיד בנט בנינול כושל שעה שאלו קיבלו משק אחרי קורונה עם חל"ט וללא תקציב למעחה מ3 שנים. הפרופסור המכובד כבר לא ככ מכובד בעיניי.
    סגור
  • 4.
    כל המחאה הזו היא בולשיט
    אביר האופל 08/2023/20
    הגב לתגובה זו
    9 10
    מחאה של מיעוט של קצת יותר משליש מהעם שרוצה לכפות עצמו על חצי העם.
    סגור
  • 1/3+ 1/2 = 5/6 העלמת שישית ואן איל שישית (ל"ת)
    בדאלק 08/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    איפה כל הכלכלנים
    הסלב 08/2023/20
    הגב לתגובה זו
    7 6
    לפני כמה ימים אמרו שמעוז לא אומר אמת , וממציא את הנתונים !!! איפה אתם היום מחריבי הכלכלה והביטחון?
    סגור
  • 2.
    טיפול ABC
    אדםסמיט 08/2023/20
    הגב לתגובה זו
    8 1
    במילים אחרות. אין כל השפעה על הכלכלה במקרה של מעבר משטר דמוקרטי דיקטטורי. אז הכל בסדר יאללה זליכה שורט על הדולר עם כל הכסף. לא המלצה להשקעה
    סגור
  • 1.
    רוב העם בחר 64 חכים ימין (ל"ת)
    דובי 08/2023/20
    הגב לתגובה זו
    8 9
    סגור
  • העם רצה פתיחת השוק לתחרות, לא מעניין מהפכה משפטית (ל"ת)
    חדקרן 08/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אז בשביל זה יש להם רשיון למוטט את המדינה לחלוטין?! (ל"ת)
    יו יו 08/2023/20
    הגב לתגובה זו
    6 7
    סגור