נבחרת אייס

סכנה ברורה לדמוקרטיה - מעורבות פוליטית במינוי נשיא העליון | עו"ד יהודה שפר

שיטת ה-"סניוריטי" אינה מבטיחה בכל רגע נתון כי נשיא העליון הוא המוכשר מבין השופטים לתפקיד, אך היא מבטיחה דבר חשוב בהרבה והוא עצמאות הרשות השופטת והמנעות מהשפעה של הפוליטיקאים על הדינמיקה הפנימית בבית המשפט העליון
עו"ד יהודה שפר
עו"ד יהודה שפר |  16
אסתר חיות, יריב לוין, יהודה שפר (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
מדינת ישראל נמצאת בימים אלה ברגע חוקתי שבו נעשה ניסיון לקבוע כללי משחק חוקתיים שיבטיחו את קיומה כדמוקרטיה לשנים קדימה.  במהלך המו"מ בבית הנשיא ומחוצה לו נעשה ניסיון להגיע להסכמה בנוגע לרכיבי הרפורמה המשפטית שהוצעה על ידי הקואליציה. אחת הסוגיות המרכזיות, אם לא המרכזית, הוא הרכבה של הועדה לבחירת שופטים.
גם היום מודים יריב לוין ורוטמן שהרפורמה במתכונתה המקורית שהוצעה על ידם נתנה כוח רב מדי לקואליציה, בהרכב הוועדה המוצע,  והיוותה פגיעה לא מידתית בעקרונות דמוקרטים בשל החשש לפוליטיזציה של הרשות השופטת.
לשיטתם, הפתרון לבעיה זו הוא בתיקונים שהוכנסו להצעת החוק לפיהם הוגבל מספר המינויים לבית המשפט העליון לשניים בכל קדנציה. מעבר לביקורת על הכוח הרב מדי שניתן לקואליציה בהרכב הועדה המוצע, הרי שכפי שנראה מיד זהו גם מסך עשן, שכן השאלה האמיתית, שלא מתקיים לגביה דיון ציבורי מספיק, היא כיצד ימונה נשיא בית המשפט העליון.

הגעה להסכמות רחבות בנושאים חוקתיים מצריכה זמן רב, אך לאור פרישתם הצפויה של שני שופטים מבית המשפט העליון, ובהם גם הנשיאה, בחודשים הקרובים, ישנה דחיפות בהגעה להסכמות בנושא הרכבה של הודעה לבחירת שופטים. באופן אמיתי אין קושי להגיע להסכמה על זהות השופטים,  והשאלה החשובה יותר היא כיצד ימונה נשיא בית המשפט העליון.
תפקיד נשיא בית המשפט העליון הוא אחד התפקידים המשפיעים בישראל. עד כה כיהנו בתפקיד זה שופטים לא פוליטיים ועל כן לא התחדדו הסכנות שיש בפוליטיזציה של התפקיד אך עתה כשסכנה זו אורבת מעבר לפינה חשוב להדגישם. הנה כמה דוגמאות:
שר המשפטים רשאי בהסכמת נשיא העליון למנות שופט מחוזי לכהונה בפועל בבית המשפט העליון. נשיא בית המשפט העליון רשאי לקבוע כללי אתיקה לשופטים, ויש לו השפעה מכרעת על בית הדין המשמעתי לשופטים. נשיא בית המשפט העליון יכול לקבוע ההרכב שידון בעניין מסוים בבית המשפט העליון (אם כי ברוב מוחלט של המקרים ההרכב שנקבע הוא אקראי, והוא רשאי להורות על דיון נוסף, ואף על קיום משפט חוזר בעניין פלילי שנפסק בו סופית.
כל אלה הן סמכויות שיפוטיות המעניקות לתפקיד כוח אדיר שהפעלתו המקצועית ללא מורא וללא משוא פנים היא תנאי לאמון הציבור במערכת השפיטה. פוליטיזציה של הליך המינוי של נשיא העליון טומנת בחובה איפה סכנה גדולה.
עד היום מינתה הועדה לבחירת שופטים  את ותיק השופטים לנשיא בית המשפט העליון (מה שמכונה שיטת ה"סניוריטי"). שיטה זו אינה מבטיחה בכל רגע נתון כי הנשיא הוא המוכשר מבין השופטים לתפקיד, אך היא מבטיחה דבר חשוב בהרבה והוא עצמאות הרשות השופטת והימנעות מהשפעה של הפוליטיקאים על הדינמיקה הפנימית בבית המשפט העליון.
כדי להבין את גודל הסכנה די להביט בנעשה בארצות הברית כדי לראות איך בית המשפט העליון שם, שהיה בעבר מוסד מקצועי מפואר ומקור לגאווה, הפך בשנים האחרונות לגוף המאבד מיוקרתו והנחשב בעייני רבים למוסד פוליטי.
איזה רוב נדרש להחלטת הוועדה לבחירת שופטים על מינוי נשיא? שאלה זו לא עלתה עד היום שכן כאמור, המינוי היה על פי שיטת הסניוריטי, אך אם יעשה ניסיון למנות נשיא ברוב רגיל בוועדה יצרף בג"ץ להכריע בשאלה. מחד נקבע בחוק בתי המשפט כי נשיא בית המשפט העליון יתמנה לפי הוראות סעיף 4(א) לחוק-יסוד: השפיטה מקרב שופטי בית המשפט העליון. מאידך נקבע בסעיף 7 לחוק בתי המשפט נקבע מינוי של שופט לבית המשפט העליון יהיה על דעת שבעה מחברי הוועדה.
השאלה הפרשנית האם מינוי נשיא לבית המשפט העליון הוא בבחינת "מינוי של שופט לבית המשפט העליון". לדעתי, מבחינת תכלית החקיקה לא יכול להיות ספק שהמחוקק התכוון שהכרעות בנוגע להרכבו של בית המשפט העליון, ובוודאי לגבי זהות נשיאו יתקבלו בקונצנזוס רחב.
כך או כך, בשום מדינה בעולם אין הקואליציה לבדה, ללא איזונים ובלמים, ממנה את ראשי שלוש הרשויות, המחוקקת המבצעת והשופטת. ואם כך יקרה תתחיל ישראל להידרדר במדרון חלקלק שיסכן את היותה מדינה דמוקרטית שיש בה רשות שופטת עצמאית ובלתי תלויה.
משום כך יש לדרוש כחלק מכל פשרה הנדונה כיום לעגן את שיטת הסניוריטי בחוק יסוד השפיטה ולשריינה מפני שינוי. זאת כדי להבטיח משיכת ידי הפוליטיקאים מבית המשפט העליון ולהבטיח את מעמדו העצמאי והמקצועי שיבטיח את המשך קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית  ברוח ערכי מגילת העצמאות.
תגובות לכתבה(16):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    הבגץ חטף וחוטף פגיעה תדמיתית לאור התנהלותו.
    שלמה 07/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בית המשפט איבד את אמון הציבור ומה שקורה הינו התוצאה, הגינגי תרם לא מעט, הפך להיות דייר קבע, המדליפים למיניהם, והחונטה של חבר מביא בן דוד, אחיין, וכו. חבל שזה כך. בין המסכימים למדיניות הממשלה ובין המתנגדים יש קונצנזיוס, דריך לשנות. כמה ואיך? הרכבת יצאה מהמסילה.
    סגור
  • 13.
    מה קרה יהודה שפר
    טום 06/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נראה לך ששכנו שדרסת בן אדם למוות וטייחת הכל כדי לצאת ללא עונש בן אדם קטן ושפל
    סגור
  • 12.
    חוצפה. ופחד
    זר 06/2023/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שפר. חושש שהעבר שלו יעלה לדיון
    סגור
  • 11.
    חחחחח
    שב 06/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 1
    שפר , בגלל אנשים כמוך מערכת המשפט, היא גוף פוליטי על מלא , מושחת , מסואב גזעני נגד העם ואתה בה להגן עליו אתה ! , חחחחחח , אתה רוצה לבלבל את מי שלא מכיר אותך להטעות
    סגור
  • 10.
    פקיד בעל שררה ללא מורא
    ש 06/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 1
    המקום בו הפקיד בעל שררה ללא מורא שם שוכן הָרֶ?שַׁע. שופט- פקיד ללא מורא ללא שררה יועץ- פקיד בעל שררה ומורא לריבון ברק השית פקיד יועץ בעל שררה ללא הגבלה ומורא רק בפני ברק עצמו(בג"צ) וקיבלנו פקיד בעל שררה ללא מורא בפרוקסי. סוציאליזם אידאולוגי כמערכת שלטונית- פקיד בעל שררה ללא מורא
    סגור
  • טען עוד
  • 9.
    כמה שילמו לך כדי לשקר
    יאיר 06/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בושה שאתה רושם כזה מאמר, ידוע לכל ששיטת 'שמור לי ואשמור לך' הנהוגה היום פסולה, גורמת לפוליטיזציה מכוערת, וגיוון אפסי בפלורליזם הנדרש וכן בשיקוף רצון העם המתבטא בבחירות.
    סגור
  • 8.
    אם יש מי שאיננו ראוי לכתוב כתבה מהסוג הזה…
    Yif 06/2023/14
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הוא עו״ד שפר ! מעבר להאשמות קשות לעניין תאונה בה דרס וברח, הרי שהוא נמצא לעניין נושא הכתבה - בניגוד עניינים משווע ! זאת ועוד, הממשלה מורכבת מנבחרי ציבור, בעוד הרשות השופטת בישראל ממנה עצמה, כאילו היה מדובר בדריקטוריון של חברה פרטית - והרי זה פסול מעיקרו. באותה מידה, ומטעמים דומים, הרי שגם שיטת הסניוריטי פסולה, משום שהיא מתחזקת - מלמפרע - מעמדו של שופט/ת מסויימ/ת מראש, כך שכל השופטים סביב משתחווים בפניו/בפניה ופוסעים לידו/ה על בהונות - עשור מראש. זאת ועוד, מי שנדרש/ת להבחר הוא זה/זו אשר איכותיים דיו, ולא זה/זו בעלי הותק הגדול ביותר, שהרי אין מדובר בפנקס חברות בהסתדרות !!!
    סגור
  • 7.
    The Israeli system
    Bombom 06/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    The Israeli system is a remnant of the Balshivisiom of yesterday's. A certain class in Israel that benefit from this corrupt system is willing to use any actions nessary to stop the more Democratic , and inclusive system
    סגור
  • 6.
    נשיא לעליון
    אבי יובילר 06/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    נשיא בית משפט עליון היה פוליטי עד היום צריך לשנות את זה ומיד לבחור נשיא מחוץ למערכת המישפט כדי להבטיח שלא יהיו יותר חבר מביא חבר ונשיא שאינו פוליטי
    סגור
  • 5.
    מהפכה שלטונית
    , אזרחית 06/2023/13
    הגב לתגובה זו
    0 7
    מה עושה גולן עם עובדת מקצועית ו עם ניסיון רב בתחום? מפטרת, כי היא עבדה ב זמן של לפיד, מה עשתה רגב, קיש,דיסטל, אמסלם... בדיוק בהתאם לשיטה ו הבטחה על ידי אוחנה ליפני הבחירות האחרונות: ב כל המקומות החשובים ביותר במדינה יהיו אנשים, לא קשור לידע,מקצוע,ותק... אנשים הנאמנים אך ורק לנו,.. הדיקטטורה כבר כאן מ 01.11.22 -. 64 מנדטים,כפי ש הוסתרה מ הבוחרים התוכנית האמיתית, ש נבנתה עם קהלת ו משפחת המלוכה,ו חיכו רק לרגע של ניצחון הבחירות, - נשלפת מ המגירה. ראש המאפיה ידע, ש יצליח לעבוד/ לסדר את העדר הכבשים העיוורים, אך ארה"ב ו אירופה מיד הבינו מה מסתתר מאחורי התוכנית: מהפכה שלטונית, ש תתחיל כמו ש אמרה דיסטל - ניקוי אורוות ו כמו ש הבטיח אמסלם - לשבור את העצמות, לדרוס, להכניס לכלא, להסתיר את האמת מ העם כולו- לסגור את תאגיד - קרעי, ב בבתי ספר ו מקומות ציבוריים: ים, פארקים - הפרדה מוחלטת בין נשים לגברים...מדינת ההלכה..העולם מיד הבין ו היפנה עורף לישראל...מי אשם, איזה נזק נגרם הן בבית והן מחוצה לו? זאת דיקטטורה בשמה, בגידה ב מולדת. ו איך אמר יאיר נתניהו: כולם יודעים מה מגיע עבור הבגידה ו זה לא כלא
    סגור
  • 4.
    נו באמת הנשיאה לא פוליטית חחחחח
    אותלו 06/2023/13
    הגב לתגובה זו
    7 0
    הזויי
    סגור
  • 3.
    את מי דרסת היום?
    משה 06/2023/13
    הגב לתגובה זו
    6 0
    קודם שפרקליטים אמיתיים שאינם חבריך יגישו נגדך כתב אישום, ששופטים שאינם חבריך ישפט וירשיעוו אותך על רצח, ואחרי שתשב 20 שנה בכלא, תבוא להטיף מוסר לשאר עם ישראל.
    סגור
  • משה = כל מלה ! (ל"ת)
    Yif 06/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 2.
    ביה"מ אינו פוליטי? חיות, ברק הם ימניים? חחח. (ל"ת)
    מיכאל 06/2023/13
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • 1.
    שפר שתוק!! אין לך זכות דיבור, אתה נסחטת!!
    אנה 06/2023/13
    הגב לתגובה זו
    9 1
    והסוחט הוא הבוס לשעבר שלך ניצנוש קומפוט נעליים!!!
    סגור
  • עוד אחד מהחונטה
    אזרח 06/2023/13
    הגב לתגובה זו
    9 1
    בחירה של חברים מקליקה סגורה אדון שפר היא לא דמוקרטיה היא דיקטטורה לא זוכר מאמר שלך אחד על בחירת השופטים עד כה . אי הכנסת פרופ' רות גביזון לעיון , והיכולת של הנשיאה לקבוע מראש את תוצאות המשפט ע"י מינוי שופטים בעלי דעות ידועות מראש היא דמוקרטיה בעיניך
    סגור