נבחרת אייס

לימודי ליבה? החרדים אינם האחראים ליוקר המחיה, שקר גס | פרופ' ירון זליכה

בין הציבור החילוני לבין הציבורי החרדי שורה של מחלוקות שמעוררות רגשות סוערים ואף מרים. חלק מהרגשות מיותרים ונובעים משיח מסית ולא ענייני בין הצדדים
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  55
פרופ' ירון זליכה ואבי מעוז (צילום באדיבות המצולם, פלאש 90/ דוד כהן, יונתן זינדל, shutterstock)
הציבור החילוני משוכנע כי החרדים אינם נושאים בנטל. הם לא משרתים בצבא והם מסרבים ברובם אף לשרת בשירות לאומי חליפי ולו במסגרת הקהילות שלהם. הם מסרבים לייעול מערך הכשרות כך שיוכל לחסוך כספים לעסקים שלבסוף מתגלגלים על כולנו. וכן הם לא לומדים לימודי ליבה ולכאורה מנציחים תרבות של עוני שסופה עוד קצבאות. שר האוצר היוצא אף הפליא להטיח דיבה ולהאשים את החרדים כי בגללם יוקר המחיה בישראל כה גבוה.  
הציבור החרדי מצידו משוכנע בטעות כי החילוניים אינם מכבדים את אורח החיים החרדי ורק מעוניינים להחזיר בשאלה את מיטב הנוער החרדי. הם גם סבורים ובצדק כי קיימת הדרה קשה בשוק התעסוקה כנגד חרדים. והם כמובן סבורים ושוב בצדק שהשיח אודותם לוקה בהסתה.
בהזדמנויות לא מעטות לאורך השנים תיארתי בהרחבה כי במידה רבה צודקים החרדים וכי השיח אודותם הוא מסית ומכפיש. אין זה נכון כי החרדים הם האחראים ליוקר המחיה. זהו שקר גס. גם אין זה נכון כי החרדים אינם עובדים. הנשים החרדיות עובדות כמו הנשים החילוניות ואילו הגברים החרדים עובדים פחות כמובן מהחילוניים, אולם הפער מייצר אובדן הכנסות במיסים אשר גם בחישוב המרחיב ביותר הוא לא יותר ממיליארד אחד של שקלים. סכום בטל בשישים. גם הכשרות כמובן מעמיסה עלויות אך לא יותר מכל אחד ממאה המונופולים האחרים במשק הישראלי. מנגד, חוסר השוויון בנטל הצבאי או לכל הפחות בשירות לאומי בקהילה הוא אכן מקומם.

במאמר זה אבקש להרחיב על אודות לימודי הליבה ולומר דבר לא פופולארי שלבטח יקבל ביקורת עזה. אני סבור כי סוגית לימודי הליבה אינה כצעקתה ואולי אף אינה חשובה. ראשית, בספרות המחקרית אין תמימות דעים באשר לחשיבות של לימודי מתמטיקה ושפה זרה (אנגלית במקרה שלנו). ישנם מחקרים המצביעים כי דווקא לימוד מורחב בשימושי השפה המקומית חשובים יותר להשתלבות בתעסוקה (ובוודאי של שכבות נמוכות) מאשר לימודי שפה זרה ומתמטיקה. אין הכוונה שאלה אינם חשובים אלא שלימודי השפה המקומית חשובים יותר. לא מיותר לציין כי הציבור החרדי לומד את שימושי השפה המקומית ברמה הרבה יותר גבוהה מהציבור החילוני ולו בשל לימודי הגמרא המתקדמים המקובלים בקרב הציבור החרדי.
שנית, בישראל קיים מלכתחילה עודף של השכלה גבוהה שאינו מצליח להפיק הכנסות הולמות. על אף שבכל העולם קיים קשר חזק שבין שיעור האקדמאיים לבין ההכנסה לנפש הרי ישראל היא בין המדינות המובילות בעולם בשיעור האקדמאיים אך עם התוצר לנפש (מתוקנן לפערי המחירים) הנמוך במערב. מכאן עולה כי חלק מההשכלה הגבוהה בישראל אינו תומך בפריון. כמובן שמצב זה נוצר עקב המונופולים והיבואנים הבלעדיים כמו גם מערך המס המעוות שלנו. אין זה המקום לתאר את הכשלים המוכרים היטב לקוראי טור זה. אולם, כל עוד נותרו העיוותים במשק שלנו ספק אם יש במשק שלנו מקומות עבודה הדורשים השכלה גבוהה כנגד שכר הולם גם בעבור הציבור החרדי שאינו לומד לימודי ליבה.
שלישית, אני מכהן כנשיא המועצה האקדמית העליונה של הקריה האקדמית אונו. אנו מאוד גאים על הקמפוסים החרדיים שלנו באור יהודה ובירושלים שהצליחו לשלב בהצלחה אדירה אלפי בוגרים ובוגרות של הציבור החרדי במקצועות בכירים של ראית חשבון, מערכות מידע, מימון, משפטים, ריפוי בעיסוק ועוד. אלפים של בוגרים ובוגרות וכולם הגיעו אלינו ללא לימודי ליבה. והפלא ופלא, תוספת של שעות לימוד לאורך התואר וכן סמסטרי קיץ נוספים השלימו בעבור הסטודנטים והסטודנטיות את החסרים בהצלחה רבה. אגב ללא תמיכה ממשלתית ומבלי להקל על הסטודנטים במאומה בדרישות האקדמיות. מכאן, שהחוסר אינו משמעותי למי שמעוניין בלימודים אקדמיים.
אז מדוע הפכה סוגית לימודי הליבה לדגל במאבק בין הציבור החילוני לבין הציבור החרדי? זו שאלה טובה שאת התשובה לה מוטב שייתן מומחה להסתה פוליטית. אולם לציבור הנאור מוטב שיפנה את האנרגיות שלו למקומות אחרים ולא ייתן לפוליטיקאים להסית סביב סוגית לימודי הליבה. הסתה הנוחה הן לפוליטיקאים ולתקשורת החילונית והן לפוליטיקאים החרדים אך פוגעת בלכידות החברתית והלאומית שלנו.   
*הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(55):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 37.
    כתבה מאכזבת
    רז 06/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זליכה, בדרך כלל אני מחזיק ממך. הניתוח היה מאוד שיטחי. עבודה זה לא רק אובדן מיסים (שלהערכתך מדובר במיליארד בלבד, לא פירטת איך הגעת למספר זה) אלא גם הגדלת תוצר, צמצום פערים ופחות קצבאות. אנחנו מפסידים פעמיים. פעם אחת שהם לא משלמים מס ומקטינים תוצר ופעם שניה שאנחנו מממנים את זה בקצבאות לאברכים ולילדים. הבנו שאתה ימני אבל ממליץ שתיקח את הידע העצום שלך בכלכלה למקומות הנכונים בבקשה. אם לא נממן אותם מצידי שלא ילמדו ליבה ולא יעשו כלום אבל כל עוד הם מקבלים זכויות הם צריכים לקחת נטל בחובות, רשמת מקומם על השירות הצבאי ופה נעצרת..
    סגור
  • 36.
    בלי החרדים היהודים יהיו מיעוט הולך
    יהודי חילוני 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ונעלם...בדיוק כמו היהודים בארצות ערב. החרדים תומכים ברוב מתחזק לדורות הבאים. הם גם מחזיקים בטאבו (התנ"ך) היהודי על תל אביב הרצליה אילת רעננה וכל עיר אחרת. בלי הלימוד שלהם בתורה לאורך דורות לא רק השטחים חיחשבו כבושים אלא כל ארץ ישראל. תכבדו אותם ותשלבו אותם בבתי המשפט, באקדמיה, בתקשורת ובהיי טק....עדיף לכל מי שרוצה לחיות פה.
    סגור
  • 35.
    זליחה זורה חול בעיניים
    ק 04/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    נחמד מאוד רק שעשאדם לא א בד זה חא מתבטא רק באי תשלום מיסים אלא גם בחוסר תרומה לתוצר לנפש. ככלכלן זליחה בוודאי מודע למדד הזה שלפיו נימדדות הכלכלות - מהו שיעור התוצר לנפש. דבר נוסף לימודי ליבה אינם קשורים בהכרח לתואר ראשון אלא ליכולת לפרוץ תרבותית את גבולות הגטו החרדי והשתלבות בחברה הישראלית בפרט והמערבית בכלל. אנגלית היא שפה בינלאומית ולימודי ליבה הם לימודי התרבות המערבית בכללותה והישראלית.
    סגור
  • 34.
    במבחן התוצאה - המגזר החרדי מזיק מאוד לכלכלת המדינה
    רענן 04/2023/12
    הגב לתגובה זו
    1 2
    בלי לימודי ליבה ניתן לבצע עבודות עם שכר נמוך שיחד עם מס הכנסה שלילי אינו תורם מאומה למדינה.
    סגור
  • 33.
    הפרוקסי מבגדד
    מדבר מפוזיציה 01/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    איך אי לימודי אזרחות מטמטיקה ושפות לא מייצרת אזרחים נכים? מדוע למדינה דמוקרטית ליברלית יש עניין לסבסד דת רדיקלית בכל קנה מידה? מדוע לבצע סגרגציה בין שחורים לסרוגים לחופשיים בין זכרים נקבות ובין אלו ששפת סבתם ערבית לאלו ששפת סבתם יהודית? איך חינוך שונה לפי מוצא דתי אתני מיגדרי לא ייצר לבנון חדשה תחת הפרויקט של דר׳ תיאודור הרצל?
    סגור
  • טען עוד
  • 32.
    לימודי גמרא הם ארמית לא?
    נעמה 01/2023/02
    הגב לתגובה זו
    4 1
    לימודי כאלו אולי מעשירים את השפה,אכן אבל הם לא ממש שפה מקומית ויוםיומית.הם אולי מעשירים רוח האדם אבל קשה למצוא איתם עבודה,הם מעשירים ומיפים את השיח בין אדם לרעהו אבל אינם ידע עולם. מטמתיקה ואנגלית יעזרו בלימודים של מקצועות אוניברסליים מחשבים,רפואה,הנדסה וכן הלאה. כמו שאפשר להכניס לימודי בחירה של גמרא ותלמוד לביהס החילוניים ניתן להוסיף לימודי בחירה "חילוניים" שמנגישים עבודות וקשר עם העולם החיצון
    סגור
  • 31.
    עיוות
    משה 01/2023/02
    הגב לתגובה זו
    4 1
    לא ברור ומאיים. מדוע מדינה צריכה לממן כצות של עשרוץ אלפי ואולי יותר של צעירים ברחאים שאינם רוצים לתרום לצדינה ןעוברים על מצוות התורה בזיעת אפך תאכל לחם. במילים אחרות תעבוד!!! האם החרדים בארהב ובניו יורק לא עובדים? עובדים ועוד איך. מה זה העיוות הזה. מילא לתמוך בזקנים עניים . אלו צעירים שלא תורמים כלל למדינה ועלינו לממנם. זה עיוות שאין דומה לו בעולם.
    סגור
  • 30.
    בעד לימודי ליבה - לחילוניים
    גדי 01/2023/02
    הגב לתגובה זו
    2 3
    יש לחייב את מערכת החינוך הממלכתי בלימודי ליבה יהודים. עמוד גמרא בשבוע. לימודי חסידות. רמב"ם- מערכת המשפט היהודית. ככה נשמור על יכולת חשיבה גבוהה, והיתרון של עם הספר ואור לגויים.
    סגור
  • 29.
    אז מי כן אחראי? מר זליכה
    ספר לנו 01/2023/02
    הגב לתגובה זו
    3 3
    חרטטן בשקל תשעים
    סגור
  • 28.
    לא צריך תואר אקדמי. צריך להתקבל לעבודה עם מה שאתה יודע
    כהן 01/2023/02
    הגב לתגובה זו
    5 1
    אם "בישראל קיים מלכתחילה עודף של השכלה גבוהה שאינו מצליח להפיק הכנסות הולמות" אז למה אתה מזבל על כמה שהחרדים מצליחים באוניברסיטה שלך? אם לחרדי יש זמן לעשות תואר אקדמי אז יש לו זמן להשלים פערים בלימודים. חרדי עם עשרה ילדים שרוצה להפסיק לקבל תמיכה צריך להיכנס מייד לשוק העבודה עם משכורת שמעל התמיכה. אולי בהיי טק, אם הוא מבין ספרי הדרכה באנגלית ומתמטיקה.
    סגור
  • מימון
    דנה 01/2023/04
    הגב לתגובה זו
    3 1
    בכלל, מדוע עלינו לפרנס חרדים לא ציונים, שמרביתם אינם תורמים דבר למדינת ישראל?!
    סגור
  • 27.
    החרדים ,גונבים מהאדם העובד
    שי 01/2023/02
    הגב לתגובה זו
    5 1
    החרדים בוחרים בעוני ולהיות חסרי כישורים, כדי שהאדם העובד יממן אותם
    סגור
  • 26.
    סל התרבות והספורט
    יוסף 01/2023/02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בואו נדבר רגע על התרבות והספורט. כמה כסף זה עולה למדינה כל המימון של הקולנוע, תיאטרון, ספורט. כמה ענפים, כמה מאמנים, כמה משכורות, וכמה ענפים שאנחנו גרועים בהם ממש, אבל עולה לנו מלא מלא כסף כדי לממן. כדורגל - כמה שילמנו על מאמנים בשנים האחרונות, הרצוג, וילי, מלא כסף נזרק לפח. ע טיסות, סידורי אבטחה שונים. החרדים לא נהנים מסל התרבות בכל מקרה, ולנען האמת גם רוב החילונים לא נהנים, אבל כל כך הרבה כסף מעורב בזה, כל כך הרבה פוליטיקה. אז איך עכשיו נוותר על כל הטוב הזה. אולי בעוד 100 שנים נעלה למונדיאל, או אולי נבחרת ישראל בכדורסל תגיע לאולימפיאדה (פחחחחח). אולי לא זרקנו מספיק כסף, אולי צריך לזרוק יותר.... מבחינתי, אם האינפלציה עולה, במקום שהמיסים יעלו - תסגרו כמה משרדי ממשלה, לא נראה לי שמישהו ממשלמי המיסים יעשה מחאה אם הוא יגלה שקיצצו במשרדי ממשלה במקום בכיסו שלו.
    סגור
  • 25.
    זליכה כותב שטויות
    משה 1 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    6 2
    לא האמנתי שזליכה כותב שטויות כאלה: 1. לימודי ליבה: לידיעתך, בלי ידיעת השפה האנגלית, מתמטיקה ועוד לא ניתן לעסוק במדעים, הנדסה, רפואה ועוד. הציבור החרדי לא יכול להשתלב בתעשייה, אקדמיה או הייטק בשל חוסר בהשכלה מתאימה. גמרא לא מהווה חלק מהדרישות. החרדים - רק מי ביניהם שעובד - עוסקים בעיקרבמקצועות נחותים, לא יצרניים ושלא מוסיפים לכלכלה שום דבר: חזנים, רבנים, שוחטים, משגיחי כשרות. 2. החישוב שלך לגבי כמות המיסים שהחרדים מעבירים לשלטונות אינו נכון. יתכן שזה בגלל שרוב עבודת החרדים היא בשחור ללא תשלום מיסים. 3. עתיד המדינה ללא לימודי ליבה של החרדים בשילוב רבייה מרובה ועם עיסוקים נחותים המקובלים אצל החרדים, תפגע במדינה עד קריסתה. זליכה מציע שתעיין במאמר שלך פעם נוספת. הניתוח והמסקנות שלך שגויים.
    סגור
  • 24.
    צודק
    אתיקה 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    3 2
    אלא אם כן אתה רוצה להיות מהנדס אדריכל או סטטיסטיקו וכדומה באמת שאין צורך בלימודי מתמתיקה מעל לאלגברה או טריגונומטריה. מישהו שיראה לי מורה לאנגלית או היסטוריה או עורך דין כל שהוא או פרופסור לפסיכולוגיה שהיה זקוק לנוסחאות מתמטיות כדי לעסוק במקצועו לעומת זאת ידע בתנ״ך או היסטוריה יהודית תמיד חשוב שיהיה אי לכך לימודי ליבה אכן חשובים אבל לא חובה חמש יחידות במצימתיקה
    סגור
  • על היי טק שמעת?
    י 01/2023/02
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הכלכלה של ישראל תלויה בהיי טק. כדי לתרום להיי טק אתה צריך להיות מהנדס, או לדעת לקרוא ספרי הדרכה באנגלית וללמוד אלגברה בוליאנית או לפחות לדבר עם חרדים מניו יורק. אפילו את זה לא לומדים בישיבה. מורה להיסטוריה לא צריך מתמטיקה. פרופסור לפסיכולוגיה צריך (תבדוק) תראה לי בן אדם אחד ש"ידע בהיסטוריה יהודית" חשוב למקצוע שלו. אפילו לא מורים להיסטוריה.
    סגור
  • 23.
    ומה עם הסבסודים
    צפוף 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    7 3
    קצבת ילדים בתי ספר על חשבון המדינה עד אחהצ כולל ארוחות פטור מארנונה קצבאות סעד הנחות בחשמל הנחות בכל אגרות הבינויי לשכונות חרדיות עלויות החזקת מערכת חינוך עצמאית מקוואות קצבאות אברכים רבני ערים ושכונות מיותרים ועוד ועוד ועוד
    סגור
  • שאלותיך נובעות מהסתה
    ישראל המוסתת 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 1
    1. ילדים חרדים מתוקצבים פחות מילדים חילונים. 2. פטור מארנונה הוא לעניים, אין פטור על בסיס חרדיות. לצערי יש יותר חרדים עניים. 3. קצבאות סעד אינם מוענקים לחרדים אלא לצריכים. אני מניח שרוב העזרה לחד הוריות למשל לא מופנית לחרדים, אבל זה לא רלוונטי. 4. הנחות בחשמל - אגדה. אין דבר כזה לחרדים 5.
    סגור
  • העוני נובע מכך שהם אינם עובדים
    נעמה 01/2023/02
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ברור שהמדינה אינה יכולה להשוות כל תלמיד תורה לרמת שכר של בוגר משפטים,שמיישם את לימודיו בעבודה,נכון? או לכזה שלמד רפואה,והם האחרונים גם אינם מרוויחים הרבה. והפער הכלכלי אינו רק בין חרדים וחילונים אלא גם בין מי שלומד מקצועות שרות ציבוריים רפואה הוראה סיעוד למי שלומד השקעות בנקאות נדלן וקבלן.אלו גם פערים. התורה היא זכות והיא מעשירה,אבל למי שרוצה ומותן במקצועות ההומניים סוציאליים ואינו מסוגל לפרנס שם,זו בעייה בכל המגזרים. נשים חרדיות הן מאד חרוצות,כמו כל הנשים,הן גם עובדות וגם מגדלות את הילדים וגם מטפלות בבית.בעוד הגברים רק זכויות יש להם הנשים הן בעלות החובה,כל החיים בבת מצווה
    סגור
  • 22.
    מי האידיוט שמקשיב לפרופסור הדפוק הזה שבזבז שוב ושוב קול
    יובי 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    6 2
    אין לו מושג בקריאת מפה פוליטית בגלל זהההשאר שוב ושוב בחוץ
    סגור
  • כנראה שהמתמטיקה הכי מסובכת שאתה מבין זה לספור פתקים
    י 01/2023/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם אתה רוצה לדבר על פוליטיקה תדבר על הון שלטון. לא חשוב החצי מיליון שנתניהו קיבל. חשוב איך הוא הזיק למשק כדי לקבל את זה
    סגור
  • 21.
    לך לפוליטיקה, שם תצליח יותר (ל"ת)
    אדם פשוט 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 20.
    חתום הפולטיקאי זליכה ולא האקדמאי ירון
    תחת גפני 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חבל
    סגור
  • 19.
    מה עובר עליך ?אתה מאמין באמת בהם ואנחנו
    יהורם 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    החרדים הבטיחו לך משהו? מבחן הכנסה בנפש לחישוב הארנונה בשביל מי נוצר חלוקת כרטיסי מזון על ידי משרד הפנים ??למה ומי המציא את זה הרווחה היום בידי העמותות כמו יד שרה פתחון לב לתת ועוד בשביל מה ולמה לשחרר את המדינה מלתת שירות לאזרח? מפליא במיוחד ממך לקבל הצדקות כאלו במיוחד בתקופה הזאת שבה כל העתיד של צעירי המדינה עובר לרווחת החרדים ושום מילה על צעירים אחרים חילונים מאכזב ברמות קשות במיוחד שציבור כזה מאבד בושה ובלמים ומפרסם את תכניותיו על " להשתלט מבפנים" על "רשימות שחורות"כלפי מגזרים אחרים תיכף גם תצדיק את כשרות הטלפונים כערך עליון
    סגור
  • 18.
    סליקה חצי מהאברכי לא עובדים והחצי השני עובד חמישים אחוז
    יוסף המזמר 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    3 1
    זליכה ממציא לנו כלכלה חדשה ואני שואל מה עם הפריון והמיסים אדם שלא עובד ולא מייצר רק לוקח כסף מהמדינה אדם שעובד חלקית תקרת המס שלו אפס זליכה מה מקבלת המדינה כלום רק נקנית מזון
    סגור
  • 17.
    סוף סוף כתבה עניינית, אמיתית
    חן 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 5
    ולא מתלהמת. כל מילה הגיונית ונכונה. חסרים אנשים אמפתיים וישרים כאלו, אינטרסנטים שבונים לחמם כיסאות בעזרת הפצת שנאה- יש בשפע
    סגור
  • 16.
    מעורר מחשבה. תודה (ל"ת)
    חילוני 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 15.
    כאלה שטויות. לא יאומן
    רב ש"ח 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    3 3
    חרדי שמקבל כספי העברה גורם להתיקרות במשק. אין חכמות. הוא לוקח כסף מתחבורה וחינוך והשקעה במו"פ. חרדי שלא למד ליבה לא מסוגל להשתלב במקצועות יצרניים ומכאן הפריון הנמוך של המשק. וזליכה בחכמתו אומר שהיות ויש פריון נמוך, הרי לך הוכחה שלימודים גבוהים לא עוזרים. ממש כפתור ופרח. ועוד אומר זליכה שלימודי שפה עוזרים להשתלב בעבודות הנמוכות. הוא בוודאי לא מתכוון לאיסוף זבל או לבניין אלא למערך הכשרות ועל פי שאיפתם גם למינוי בתפקידים בשרות הציבורי על חשבון בעלי השכלה אקדמיתוגםנבעסקנות באלפי עמותות שמשלמות 55000 ש"ח לחודש לאברך משי סתור פאה. נשאלת השאלה את מי זליכה משרת. בעבור איזה אנטרס הוא כותב. אם נחפש את הכסף נבין.
    סגור
  • 55? מסית ושקרן .למה לא 18 שישמע יותר אמין (ל"ת)
    שרון 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הרבה שטויות בתגובתך , שטיפת המוח משפיעה
    טל 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ואכן, קשה לקלוט את המציאות אחרי שחיים בסרט כל כך הרבה שנים. כל מילה של פרופ' זליכה אמת לאמיתה , יפה לראות שיש עוד אנשים איכותיים וחכמים כמוהו.
    סגור
  • 14.
    אבל לא הסברת למה הרבנים כל כך עומדים
    יו יו 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    3 1
    על הרגליים האחוריות בהתנגדות ללימודי ליבה?
    סגור
  • הם מקבלים כסף על כל ראש
    ליו יו 01/2023/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין להם באמת ערך למשהו הם יהרסו בזדון כדי להרוויח. כמו הריבים על הסלולר מי יקבל את הרפורמה.. שרפו חנויות וציוד בשביל זה. אני יודע שלכתוב סחר בבני אדם זה מוגזם מדי אבל הם רק אומרים להם מה לעשות ומה לא. ילד ללא השכלה וללא יכולת עבודה לחיות בבורות עוני ובתלות תלוי ברב שלו וזה מעולה להם. ישראל 2023 עם שבאים כמו אפריקה.
    סגור
  • אין הסבר הגיוני..
    טל 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ועדיין, ההסתה והשנאה עברו כל גבול, ומקורם בשקרים. הקשיים של אזרחי המדינה לא בגלל החרדים אלא בגלל מושחתים אחרים שמנסים להסית את דעת הקהל מהם , וד"ל
    סגור
  • 13.
    סוף סוף
    משה 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    7 6
    סוף סוף מישהו שאומר את האמת במקום להסית
    סגור
  • 12.
    מי שרואה את הדוחות הכספיים יודע שאברך שלא עובד מקבל
    זילכה גמור 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    5 7
    7000 ש"ח לחודש קיצבת ילדים ועוד 2000 ש"ח הישיבה שבה הוא לומד
    סגור
  • איזו דוחות . 234 זה לילד.7000 זה ל20 ילדים .די לשטויות (ל"ת)
    שרון 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • האם אדון לפיד שהפיץ את הפייק הזה
    חן 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הראה דוחות כספיים? לא נתקלתי בכאלו. מעניין
    סגור
  • 11.
    קשקשן
    שרון 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    5 10
    מדובר במסלולים לימוד "מקלים" במיוחד המיועדים לאוכלוסיה חרדית בלבד. הגיעה אלי "רואת חשבון" כזאת. מה היה חסר לה? לימודי ליבה.....
    סגור
  • אתה מתבלבל עם מסלולים מקלים לערבים.
    טלי 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אותם בטח תקבל בזרועות פתוחות
    סגור
  • 10.
    פוגע קשות באמינות שלך
    ענבל 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    7 9
    פרופ' זליכה הנכבד, בדרך כלל אתה כותב על נושאים שאיני מבינה בהם דבר ואני סומכת על המקצועיות והיושרה שלך. במקרה הזה כתבת על נושא חברתי ידוע יחסית ולא סוגיה כלכלית אזוטרית, ולכן קל יותר לבחון את האמת בדבריך. כפי שהעירו לפניי, הטור הזה מלא שטויות וסילופי עובדות. הנטל הכלכלי שיוצר הציבור החרדי לא נובע מהיותו עני אלא מאינסוף קצבאות והטבות שהומצאו לצרכיו. רוב החרדים מקבלים מהמדינה הרבה, הרבה יותר כסף ממה שהם נותנים לה. כשמוסיפים לכך שיקולים חברתיים (כסף זה לא הכל בחיים) כמו הרצון והיכולת להבין את הנרטיב הישראלי ולהשתלב בחברה הישראלית כאזרחים מן השורה, ברור למה הציבור החילוני דורש לימודי ליבה כתנאי לשיתוף פעולה. לימודי ליבה מסמלים שוויון ושייכות לחברה הישראלית.
    סגור
  • אין קצבאות לציבור החרדי, סוף פסוק
    שי 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 4
    המצאה במקורה בשטיפת מוח , סילופים ושקרים. היכן ואילו קצבאות והיכן ההוכחות לשקרים? חבל שאנשים קונים כל מה שמוכרים להם
    סגור
  • 9.
    ירון הגבר על חלל
    ירון הגבר 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    8 9
    סוף סוף מאמר שקול ואמיתי אין על ירון זילכה!!
    סגור
  • 8.
    התעלמות מכוונת מנתונים שלא מתאימים לרוח הכתבה
    חיים 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    8 8
    הכותב מתעלם מנתון שפורסם רק בשבוע שעבר שהחרדים משלמים מעט מאוד מיסים (לא חרדי משלם פי 9 מחרדי, כן פי 9 לנפש), אבל החרדי עולה למשלם המיסים פי כמה מלא חרדי ( עלות לתלמיד במערכת החינוך, תיקצובים לבטלנים, ופטורים והנחות ללא הכרה בארנונה וכדומה.) יש מציאות כואבת ואין מקום לייפות.
    סגור
  • נתון שפורסם - שקר!
    שלומי 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 2
    כל הנתונים שהעלית הם שקריים. כולל הנתון על פי 8 מס, שאין לו שום אחיזה במציאות! כך גם עלות תלמיד חרדי היא - גם אחרי ההסכמים הנוכחיים - פחות מחצי מתלמיד אחר. וכך הלאה
    סגור
  • 7.
    כל הכבוד
    ש 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    9 9
    בן אדם ראשון שבאמת מנסה להבין ומבין את הציבור החרדי וכותב מהבנה ולא מהסתה פרועה
    סגור
  • כל מילה בסלע
    איכפתית 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כיף לקבל כל הזמן מבלי לתת. נכון! לבטח אתנ שייך לקבוצה זאת
    סגור
  • 6.
    עודף השכלה
    מישהו נוסף 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    6 6
    הטענה שאין צורך בלימודי ליבה קצת מוזרה.. אכן יש טענה שאין צורך בכל כך הרבה לימודים אקדמים לחלק מהמשרות במשק וגם עלו להיווצר תיסכול אצל אלה שלא מוצאים עבודה הולמת אך ללימודי ליבה יש תועל רבה בפתיחות לעולם הרחב וגם אם רוצים להגדיל את הצמיחה לנפש שפירושה העלאת רמת החיים נדרש שיותרנאנשים ילמדו מקצועות עם פריון גבוה ( כולל יכולת להשתמש במחשב ובאינטרנט ). כבר היום הצמיחה לנפש בישראל שלילית עקב ריבוי גדול של אוכלוסיה שתורמת מעט לתפוקה (צריכה בפני עצמה אינה תורמת לגידול בצמיחה לנפש). אם זה יימשך כך חלקים גדולים והולכים ידרדרו לרמת חיים נמוכה
    סגור
  • 5.
    כל מילה פנינה
    חרדי עובד 150% משרה 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    8 8
    סוף סוף אוביקטיביות עיניינית תענוג אמיתי של מאמר.
    סגור
  • 4.
    מדינה zevel
    ישרא-hell 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 9
    תפסיק להלל את החרדים והחרדלים ימח שמם וזכרם
    סגור
  • 3.
    העקר להשאר על הגלגל ולשמןור על קשר לחרדים.
    אריה נ. 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    8 4
    מס שפתיים של הקריה האקדמית לשמור על ההגמוניה ועל הקמפוס החרדי בתחומה, התדרדרות של הכותב כדי להשאר על הגלגל הפוליטי.
    סגור
  • 2.
    אתה מקשקש ברמות
    יואב 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    11 8
    ההסכם עם החרדים מוערך ב 20 מיליארד לפחות. זה לא רק ליבה. בנוסף למימון רשת החינוך שלהם צריך לממן אברכים וכוללים בעשרות מיליארדים אז אל תקשקש לנו פה חרטוטים.
    סגור
  • עשרות מיליארדים? אתה סגור על זה?!?
    סתם אחד 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כל תקציב הישיבות והכוללים הוא פחות מ-2 מיליארד שקל. משהו שפקיד באוצר מעביר מסעיף לסעיף ביום עבודה רגיל במשרד..
    סגור
  • 1.
    לא מעניין אותי לימודי ליבה וכו, רק לא רוצה לממן אנשים
    אחד העם 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    7 5
    לא מעניין אותי לימודי ליבה וכו, רק לא רוצה לממן אנשים שלא עובדים ורוצים לקבל קיצבה.
    סגור
  • אין לתאר
    מישהוא 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 3
    הם בקושי מקבלים כסף. כולה 600 שקל לחודש לכל אברך. אפשר לחשוב. חוץ מזה שהנשים שלהם ממנות אותם...
    סגור
  • אתה מתכוון לקצבה לחד הוריות?
    שי 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 2
    או קצבת נכות? אולי קצבת ילדים? איזו קצבה ניתנת למי שלא עובד? החכימני נא
    סגור