כסף וצרכנות

ירון זליכה זועם: "מותק המוצרים התכווצו"

צודק, אבל לא מדויק. פרופסור ירון זליכה תקף את גודל האריזות של מוצרים רבים שהתכווצו ואת עליית המחירים במקביל, אך החישובים שלו לא היו מדויקים
מערכת ice |  2
פרופ' ירון זליכה (צילום באדיבות המצלם, shutterstock)
"מותק המוצרים התכווצו: מקטינים דרסטית את גודל המוצרים והאריזות במקביל לזה שמעלים מחירים!", צייץ הפרופסור ירון זליכה לאחר שראה את הכתבה בתוכנית חיסכון בחדשות 12 בה הראו כיצד חברות שונות מקטינות את האריזות (ואת התכולה), אך המחיר נשאר כמו שהוא ואף עולה.
זליכה ניסה להסביר ורשם "הקטנת מוצר ב-10% ובמקביל העלאת מחיר ב-10%, זה בדיוק כמו להעלות מחיר ב-20%!", תקף ודרש את התערבות הרשתות. "מנסים להסתיר אבל צריך לחייב להדגיש את אחוז ההתכווצות לעומת הכמות הקודמת, ושהרשתות יתנגדו לכך בתוקף כמו העלאת המחיר!".

אז כן, העיקרון של זליכה נכון, אך החישובים ממש לא. עליית מחיר בשיעור של 20%  אינה שווה להקטנה מוצר ב-10% ובמקביל העלאת מחיר ב-10%.
נמחיש זאת באמצעות דוגמה. מחיר חפיסת מסטיקים במשקל 10 גרם הינו 10 שקלים. כאשר המחיר מתייקר בעשרים אחוז, העלות לגרם עולה מ-1 שקל לגרם ל-1.2 שקל לגרם. לעומת זאת, אם אותה חפיסה מתכווצות בעשרה אחוזים (9 גרם) והמחיר שלה עולה בעשרה אחוזים (11 שקל), אז העלות לגרם היא 1.22 שקל. קרוב, אבל לא מדויק.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אין לכם מה לפרסם
    חן 12/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מאמין שבכלל כתבתם את זה, תתעלמו מהעיקר, 1.22 או 1.2 זה לא רלוונטי כדי להעביר את המסר! הנגשת מידע לציבור שלא מבין זה חלק מהעניין אז כן, עיגל מ 22.22% ל 20 אחוז על זה להוציא מאמר? איפה העורכים של האתר הזה?
    סגור
  • 1.
    במדינת הגמדים
    בי 12/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה ממש נכון מאוד. הרבה מוצרים התכווצו. למשל בשופרסל, קמח לבן עולה 6₪ לקילו קמח תמי ללא גלוטן 19.90₪ ל500גר' יוצא לקילו 39.80₪ הזוי, הזוי, הזוי. גם קופסאות שימורים התכווצו בחלקם. הכי סובלים אלה שצורכים מוצרים ללא גלוטן. והמחירים עוד עולים ועולים. שופרסל מתפטרת ממוצרים זולים. קמח קונדיטור עלה ועדיין זול יחסית, נעלם מהמדפים שיבולת שועל של השוק הקולינרי שעלה 7₪ ל700גר' נעלם ועוד הרבה שנתקלתי בהם. צריכים לחזור לשפיות.
    סגור