נבחרת אייס

מימון בלי ליבה? נתניהו מוכר את העתיד, הלוואי ששוב יפר את הבטחותיו | מתן חודורוב

בשם אינטרס פוליטי רגעי, יו"ר הליכוד חצה קו אדום כשהסכים לתמרץ מוסדות חינוך שאינם מלמדים אנגלית וחשבון. בכך הוא מאיים לגזור על דור נוסף של חרדים חיים בעוני, הרחק ממעגל המשרות המתקדמות, דווקא כאשר ניכרים סימנים לשינוי בחלקים מהמגזר עצמו
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  22
מתן חודורוב בנימין נתניהו ויאיר לפיד (צילום רונן אקרמן, פייסבוק/ בנימין נתניהו, ארז חרודי – עושים צילום, לעמ)
"למה היא לא באיזה גנון?" – תוהה נתניהו בטון מיתמם מול ליזה, פרזנטורית לרגע שפגש בסרטון תעמולה חדש של הליכוד. זה עתה סיים להתפעל מ"הדבר היפה הזה" כלשונו, הלא היא התינוקת טליה, בת ה-7 חודשים, שנותרת שכובה בעגלה בגינה ציבורית עם אמה, במקום שזו תצא לעבודה. "36,000 שקל בשנה?!" – מחשב נתניהו כלא מאמין את שכר הלימוד בפעוטון, כאילו לא עמד משך 12 שנה בראש 4 ממשלות שונות, שהפקירו כולן את ליזה ועוד מאות אלפי הורים מסוגה להוצאות עתק בעבור השגחה על ילדיהם הרכים. מתברר שהמחדל המתמשך של אתמול, הפך לפרופגנדה הוויראלית של היום בדרך החתחתים הנמרצת אל המנדט ה-61.
"אני הולך לפתור לך את הבעיה!" – מרגיע יו"ר האופוזיציה בחגיגיות – "נעשה חינוך חינם מגיל 0 עד 3", ומיד מרצה לליזה על "המקורות" שמצא למימון המיזם: עודפי המיסים של בנט-לפיד (שאין לדעת עד מתי ימשיכו להציף את הקופה, וממילא נתניהו הבטיח לעשות בהם שימוש לעוד כמה מטרות); "הגז" (שהחל להניב תקבולים לקרן השקעות סגורה, באיחור של 4 שנים תמימות, ומתוכם מותר להשתמש מידי שנה רק ב-3.5% מההכנסות); וכמובן המס שליזה תשלם מתוך שכרה, אם אכן תצא לעבוד הודות לשירותי השמרטפות של המדינה. נו, אז אפשר לרשום את טליה למעון ולסיים את המפגש הספונטני ברחוב? "יש לי רק בקשה אחת", מגיע נתניהו לפאנץ', "פתק מחל בקלפי". לא ברור אם ליזה משתכנעת מההבטחה הממוחזרת ששמעה מרוב המפלגות בעשור החולף; לי היא נראית אישה חכמה.
הדאגה המדומה של נתניהו לחינוך הילדים בולטת במיוחד, דווקא בשבוע שבו חיסל סופית את הסיכוי ללימודי ליבה אמיתיים אצל החרדים בישראל. בתי הספר במגזר הם מערכת מסועפת של פלגים – פטורים מול מוכש"רים, עצמאיים מול רשתות, מזוהים עם ליטאים או חסידים או ספרדים – אבל בכולם חל אותו עיקרון: שיעור המימון שיקבל כל מוסד מהממשלה, נגזר ישירות מהיקף ההוראה של מקצועות יסוד כמו עברית, אנגלית וחשבון. בפועל, "מעיין החינוך התורני" של ש"ס נוטה לשלב יותר שעות ליבה בהשוואה למקביליה האשכנזיים, ולכן האחרונים מסתפקים לרוב בתקצוב מופחת של בין 55% ל-75% מהסכום המלא לכיתות בזרמים הממלכתיים. ברור מדוע במצב כזה יש להם מה להרוויח מפשרה שתגדיל את התשלום, תעמיק את הוראת מיומנויות היסוד ותשפר את סיכויי ההצלחה של התלמידים עצמם במשק.

רק בחודשים האחרונים, אחרי כשנה ורבע של ממשלה נטולת מפלגות חרדיות, נדמה היה שמסתמנת הגמשה בעמדות: חסידות בעלז, שמיוצגת ע"י ח"כ משה גפני, שקלה להיענות בחיוב למתווה חדש של משרד החינוך – הגדלת לימודי הליבה תמורת תוספות של עשרות מיליוני שקלים. התברר ששילוב בין לימודי קודש לחול, אינו מאיים לשיטתם על אדיקות אמונתם של הילדים. אלא ש"אגודת ישראל" הבדלנית, בראשות הרב יצחק גולדקנופף, התנגדה בתוקף לרפורמה עד כדי איום בפירוק השותפות עם "דגל התורה" – מהלך לא רציונלי בעליל, שהיה מקרב את שתיהן אל עבר תהומות אחוז החסימה. זהו כמובן גם תרחיש הבלהות של יו"ר האופוזיציה נתניהו, שיתקשה להרכיב ממשלה כשאחד מהפלגים החרדים נותר מחוץ לכנסת ומוריד יחד עמו למצולות יותר מ-100,000 פתקים.
או אז התערב "מר כלכלה" במשבר הנפיץ, ובחר – פשוטו כמשמעו – להקריב את לימודי הליבה, שבלעדיהם אין כאן עתיד, לטובת אילוצי השעה הפוליטיים. "אל תדאגו", הבטיח במפורש לחצרות האדמו"רים הרלוונטיים, "רוצו ביחד ברשימה ואני אדאג שבכל מקרה תקבלו 100% מימון – גם בלי שיעורי אנגלית וחשבון". כך, במילים מכובסות כמו "השוואת תנאים" בין תלמידים ממגזרים שונים, התאפס בבת אחת התמריץ של נבחרי הציבור החרדיים להסכים לרפורמה כלשהי במערכת השעות הקיימת; גרוע מכך: התקצוב המלא למוסדות שאינם מקנים ידע עיוני בסיסי לתלמידים, מבטל את היתרון היחסי של החינוך החרדי-הממלכתי – זרם קטן שמופעל בידי המדינה עצמה וזכה עד היום לרוח גבית בהקצאת משאבים.
עכשיו נתניהו מתכוון לשלם לכולם את אותו הסכום, ללא בחינת החומר הנלמד או דרישה להעסיק מורים עיוניים, וכך תזוזה אידיאולוגית שהושגה בעמל רב – לא בלי מחלוקת פנימית – ניגפת באחת מול אינטרס של אדם אחד. נותר רק לדמיין מה היה חושב שר האוצר נתניהו, לפני 20 שנה, על התחייבויות מצד ראש מפלגה שידונו עוד דור שלם לקצבאות ועוני. פגשתי השבוע את השר זאב אלקין, היום יריב פוליטי שניהל מטעמו משאים ומתנים קואליציוניים במשך שנים רבות. "נתניהו של לפני כמה שנים מעולם לא היה מעלה על דעתו להציע דבר כזה", הוא קבע, "גם מבחינתו זו חצייה של קו אדום".
הרי לכל אדם שמעוניין בהצלחת המשק הישראלי והתלמידים החרדיים, כולל לנתניהו עצמו, התמונה העובדתית ברורה: מדו"ח מבקר המדינה עולה ששיעור הבנים מהמגזר המקבלים תעודת בגרות, מכלל השנתון שלהם, עומד על 3% בלבד; גם מבין המוסדות שבאופן עקרוני מגישים תלמידים לבחינות, הזכאות מסתכמת ב-13% בלבד; בקרב בנות הנתון עולה רק במעט, ל-20% הצלחה, לעומת כ-80% זכאות (לשני המינים) בחברה היהודית הלא-חרדית.
עמדת הפתיחה הנחותה שאליה נקלעים הילדים משתרשרת במהירות לנתוני ההרשמה למוסדות להשכלה גבוהה, ומשם היישר לשוק העבודה: שיעור ההשתלבות, חלקיות המשרה, גובה השכר והשליטה בטכנולוגיות – כולם נופלים משמעותית ממקביליהם בציבור הכללי. אם מוסיפים לכל זה את "הרוטב הסודי" של הדמוגרפיה – האומדן הרשמי של למ"ס ולפיו ב-2065 החברה החרדית תמנה כשליש מאוכלוסיית המדינה כולה – מבינים עד כמה חשוב להקנות לבניה ולבנותיה מיומנויות בסיס שיצמצמו את הפער המגזרי.
והנה, בניגוד גמור לתדמית שטיפח לאורך שנים, שוב מתברר שהעתיד הכלכלי מעסיק את נתניהו בגרסתו הנוכחית, רק כל עוד הוא לא מתנגש בהווה הפוליטי ובאינטרס האישי. הנחמה היחידה בסיפור היא שליו"ר האופוזיציה יש רקורד מרשים של אי-קיום הבטחות בתחום: כך, למשל, הוא התחייב ערב בחירות 2015 שיבטל את המע"מ על כל מוצרי היסוד המפוקחים – לחם, חלב וביצים – תכנית שלא נותר ממנה זכר לאחר שהקים ממשלת ימין; במקביל סיכם על הגדלת קצבאות הילדים, אך אפשר לאגף התקציבים למסמס את המהלך ולהנהיג במקומו את תכנית "חיסכון לכל ילד" המוצלחת. גם הפעם, הגזר שמציע נתניהו עשוי להתברר כריק מתוכן: לו הוא יאפשר (אולי) להקים ממשלת 61, לחרדים הוא יאפשר לרוץ ביחד למרות חילוקי דעות פנימיים – אך אין ודאות אמיתית שתוספת התקציב למוסדות החינוך שלהם, אם וכאשר יצטרפו לקואליציה.
העובדה שרעיון כמו מימון ללא לימודי ליבה מוצג כאג'נדה רשמית מצד מפלגת שלטון פוטנציאלית, מניחה על השולחן תכנית שמסכנת את עתיד המדינה. יש לקוות שגם הפעם יפר נתניהו את הבטחותיו.
 
תגובות לכתבה(22):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 15.
    מתן מגעיל שכמותך על הממשלה הנוכחית שבאמת מכרה את העתיד
    רחל 09/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סוף סוף מסתמנת מגמה שאנשי הימין כבר לא מתרגשים משרצים כמוך ובבוא העת ישתינו מגבוה היישר למעלה גרונך
    סגור
  • 14.
    מתן נתניהו כראש ממשלה לא יביא לחורבן בית שלישי!!
    ייייייישששששש 09/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 2
    כדי להיות ראש ממשלה שוב ועשה הכל כדי לחסל המשפט ולא להיכנס לכלא!! לא נורא בעוד 2000 שנה יקום הנין של הנין של בן גוריון ויקים שוב המדינה שתשרוד שוב 70 שנה
    סגור
  • 13.
    לימודי ליבה ניתן להשלים בשנתיים שלוש אחרי שנות הישיבה .
    יוסי 09/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 4
    אז איפה פה באמת הבעיה? בינתיים המשק צריך פחות בעלי תואר אקדמי ויותר עובדי כפיים או נותני שירות ללא השכלה אקדמית. דווקא יש רוויה אקדמית בישראל. 8 שנים בלימוד בישיבה יכול להעניק הרבה יותר למי שירצה להתמחות במשפטים. העניין האמיתי הוא שאתם רוצים שהציבור החרדי יתחיל לחזור בשאלה. יש המון חילונים בעלי תואר במדעי המחשב שלא מצליחים להתקבל לעבודה בתחום שלמדו אז מה נפלתם על החרדים בעוד המשק הישראלי לא מצליח לספק תנאי עבודה נאותים לבעלי תואר באוריינטציה מדעית-הנדסית??
    סגור
  • 12.
    ביי מוכר את המדינה - מזעזע (ל"ת)
    ליאור 09/2022/16
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 11.
    אתה מדבר שטויות של ילד לא בוגר
    כופר בהתנשאות 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    2 5
    מי אמר שללמוד אנגלית ומטמטיקה יותר חשוב מללמוד תנך תלמוד וגמרא? צא מהקיבעון מאות שנים לא למדו אנגלית כולל אצל הסבא והסבתא שלך והם יצאו בסדר גמור
    סגור
  • טען עוד
  • אתה מדבר שטויות בלי אנגלית ומתמטיקה???
    ייייייישששששש 09/2022/16
    הגב לתגובה זו
    2 2
    כמובן החילונים יממנו אותם עד שימאס להם ויעזבו המדינה או שיקימו מדינה ללא חרדים וישאירו החרדים ל"הילחם" באיראנים/חמאס/חיזבללה
    סגור
  • מה שנקרא אצלך עוני לא נכון אצלם,תפסיקו להיות פטרונים
    אבו 09/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    יש אנשים שיש להם אידיאלים חוץ מכסף אינך יכול לקבוע להם מהו עוני
    סגור
  • 10.
    כתבה מזעזעת
    יניב 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 7
    לעולם אבל לעולם לא נחליף או נבזבז שעות של לימוד תורה , התורה היא חיינו ומחויבתנו , זה שהכתב החצוף מגלה פה את דעתו הליברמנית עם ישראל תמיד ישאר מובדל מהגויים בזכות התורה הקדושה , ואם אתה אדון כתב או מי שם שיושב בכנסת הרשעית חושב שהוא מאכיל אותנו טועה טעות מרה .
    סגור
  • שטויות במיף עגבניות!!!!!! (ל"ת)
    ייייייישששששש 09/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 9.
    כתבה בלוף
    רבקה 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 8
    ישנם 25 אלף סטודנטים חרדים עם תואר אקדמאי כמה מהם התקבלו לעבודה בזירות המדינה התשובה 00000 אז בשביל מה ללמוד ליבה כרטה דמי לה לא מתקבלים לעבודה כי זו מדינה גזענית עם שינאה לאחים החרדים ואהבה לאחים המוסלמים בודה איככס איזה מדינה המסקנה ישראל זה לא מקום לחיות בו
    סגור
  • 8.
    לרוב החרדים יש השכלה גבוהה ובממוצע הרבה יותר מלא דתיים
    מנשה 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 3
    פשוט אתם מגדירים השכלה גבוהה בצורה שונה ממה שהם מגדירים.
    סגור
  • 7.
    מוכר את הנשמה!!!
    Sim 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    5 1
    איך הדבר הזה עבר מבדקים לסירת מטכ"ל? יש לו את כל התכונות שפוסלות לתפקיד,?????
    סגור
  • יהיר למפל דווקא עבר מבדקים לסיירת במחנה
    מיקי 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 3
    הנבוב מתל כבוב
    סגור
  • 6.
    הוא מכר את יש עתיד לא את העתיד
    אדם 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 4
    די לחנך אחרים קודם נחנך את עצמנו
    סגור
  • 5.
    בדיקת נתונים
    פנחס 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אהבתי את הסלט שעשית עם השמות של החכי"ם והמפלגות החרדיות. לא כדאי קצת לעשות שיעורי בית לפני שמפרסמים משהו???
    סגור
  • 4.
    דודי אמסלם
    דוד ביטן 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    3 1
    נראה כי הליכוד לא יגיע לבחירות כליכוד בכל שבוע פורש נוסף ועמו שני מנדטים הולכים נתניהו עושה מכירת חיסול למדינה ומי שעיניו איננו משתף פעולה עם זה ופורש לא חכם להירשם בספרי ההיסטוריה בצד הלא נכון מיקי זוהר
    סגור
  • אין שכל אין דאגות (ל"ת)
    מנדי 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 3.
    מצד אחד נכון מאוד
    יונה 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 3
    מצד שני. הפתרון היחיד הוא שלפיד יפסיק להחרים את נתניהו ויפסיק לרצות להיות בעצמו ראש ממשלה על בסיס החרדים (לא להתבלבל, גם לצד השני אין קואליציה יציבה בלי החרדים). בקצב הזה, האוכלוסיה הכללית בישראל (האפיקורסים יחד עם אלו שעושים קידוש ביום שישי, שבמילואים ובעבודה דווקא מסתדרים ביחד) תיכחד מרוב מחלוקות מיותרות.
    סגור
  • 2.
    כולם משקרים
    דוד מירושלים 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 4
    מתן, כולם משקרים. נכון שנתניהו נהנתן חריג אולם הוא משכיל מאוד, חכם ובעל ניסיון. יתרונותיו עולים על חסרונותיו
    סגור
  • אף אחד לא סומך עליו
    נגמר לו הקרדיט 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אף אחד מהמנהיגים הפוליטים לא יקח איתו סיכונים. הוא שיקר יותר מכל הפוליטיקאים גם יחד. אחרי שהוא יכשל בהרכבת הממשלה, החרדים והליכוד יראו לו את הדרך החוצה ואז תקום ממשלה רחבה ובריאה יותר למדינת ישראל. נתניהו פועל רק בשביל עצמו ולא בשביל המדינה וזה בדיוק הרגע שבו מנהיג הולך לדרך אחרת.
    סגור
  • 1.
    מה אכפת לו מעתיד ילדינו ונכדינו?
    בן 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    3 2
    הרי נכדיו מהבת שלו ( לא משרה אלא מאישה אחרת ) כבר חרדים ולא רלוונטיים בשבילו, בן אחד על הרצף והשני לא ברור באיזה צד ואם השמועות על מה שקרה ביאכטה ובדירה של המליין נכונות....
    סגור
  • כסיל מצוי (ל"ת)
    מנדי 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור