בריאות

אוכלים בריא? לא בטוח שזה יעזור לכם להימנע ממחלות

תזונה המוגדרת בריאה ומבוססת על מוצרים מן הצומח יכולה להיות בעלת יתרונות, אך מחקרים חדשים מגלים - לא לכולם. האם אתם ברי המזל שבכל זאת ייהנו מאותן יתרונות?
מערכת ice | 
סלט (צילום השף הלבן)
תזונה מבוססת צמחים יכולה להוריד את הסיכון לסרטן המעי הגס בכמעט רבע, אבל רק לגברים, כך מגלה מחקר חדש.
אפילו בקרב גברים, חוקרים מדרום קוריאה אומרים שהשפעת הדיאטה תלויה באתניות שלך, כאשר גברים לבנים נהנים יותר מכמה גזעים אחרים. מתוך כמעט 80,000 גברים במחקר שלהם, אלה שאכלו כמויות גבוהות של מזון צמחי בריא היו בסיכון נמוך ב-22% לסרטן המעי הגס.
עם זאת, החוקרים לא זיהו קשר משמעותי בין האיכות התזונתית של תזונה מהצומח לבין הסיכון לסרטן המעי הגס בקרב כמעט 94,000 נשים במחקר.
"סרטן המעי הגס הוא הסרטן השלישי בשכיחותו בעולם והסיכון ללקות בסרטן המעי הגס במהלך החיים הוא אחד מכל 23 לגברים ואחד מכל 25 עבור נשים", אומר הסופר המקביל ד"ר ג'יהי קים, פרופסור במחלקה לתזונה רפואית באוניברסיטת קיונג הי, בהודעה לתקשורת.
"למרות שמחקרים קודמים הצביעו על כך שתזונה מבוססת צמחים עשויה למלא תפקיד במניעת סרטן המעי הגס, ההשפעה של האיכות התזונתית של המזון הצמחי על הקשר הזה לא הייתה ברורה. הממצאים שלנו מצביעים על כך שאכילת תזונה צמחית בריאה קשורה לסיכון מופחת לסרטן המעי הגס".
"אנו משערים כי נוגדי החמצון המצויים במזונות כמו פירות, ירקות ודגנים מלאים יכולים לתרום להורדת הסיכון לסרטן המעי הגס על ידי דיכוי דלקת כרונית, שעלולה להוביל לסרטן. מכיוון שגברים נוטים להיות בעלי סיכון גבוה יותר לסרטן המעי הגס מאשר לנשים, אנו מציעים שזה יכול לעזור להסביר מדוע אכילת כמויות גדולות יותר של מזונות בריאים על בסיס צמחי הייתה קשורה לסיכון מופחת לסרטן המעי הגס בגברים אך לא בנשים", מוסיפה ד"ר קים.
הצוות גם גילה שהקשר הזה משתנה בהתאם לגזע ולמוצא אתני. בקרב גברים אמריקאים יפנים, הסיכון לסרטן המעי הגס היה נמוך ב-20% עבור אלו שאכלו את הכמות הגבוהה ביותר של מזונות בריאים מהצומח.
לסוג זה של מזון הייתה השפעה חיובית גם על גברים לבנים. אלה שאכלו כמויות גבוהות של מזונות בריאים מהצומח היו בסיכון נמוך ב-24% לסבול מסרטן המעי הגס. עם זאת, לא היה הבדל משמעותי בין גברים שאכלו ולא אכלו תזונה בריאה מבוססת צמחים בקרב אפרו-אמריקאים, לטינים או גברים ילידי הוואי.
"אנו מציעים כי הקשר בין תזונה מבוססת צמחים וסיכון לסרטן המעי הגס עשוי להיות החזק ביותר בקרב גברים יפנים אמריקאים ולבנים עקב הבדלים בגורמי סיכון אחרים לסרטן המעי הגס בין קבוצות גזע ואתניות. עם זאת, יש צורך במחקר נוסף כדי לאשר זאת", ממשיך הפרופסור.
תזונה בריאה על בסיס צמחי כוללת אכילת דגנים מלאים, ירקות וקטניות. לעומת זאת, מזונות לא בריאים מהצומח כוללים דגנים מזוקקים, מיצי פירות ומוצרים עם תוספת סוכר.
הצוות ניתח את הנתונים מ-79,952 גברים ו-93,475 נשים מהוואי ומלוס אנג'לס, קליפורניה. בממוצע, המשתתפים הגברים היו בני 60 והמשתתפים היו 59 בתחילת המחקר. מכל האנשים המעורבים, 30.2 אחוז מהגברים היו אמריקאים יפנים, 25.8 אחוזים היו לבנים, 24 אחוזים לטיניים, 13 אחוזים היו אפרו-אמריקאים ושבעה אחוזים היו ילידי הוואי.
כל משתתף דיווח על צריכת המזון והשתייה הרגילה שלו במהלך השנה הקודמת. לאחר מכן העריכו החוקרים אם התזונה שלהם עשירה במזון צמחי. לבסוף, הם חישבו את השכיחות של מקרים חדשים של סרטן המעי הגס עד 2017 תוך שימוש בנתונים ממרשם הסרטן.
הצוות התייחס לגילו של כל משתתף, היסטוריה משפחתית של סרטן המעי הגס, BMI, היסטוריית עישון, רמות פעילות גופנית, צריכת אלכוהול, שימוש וטיפול מולטי ויטמין וצריכת אנרגיה יומית. הם גם שקלו את השימוש בטיפול הורמונלי חלופי בקרב נשים.
מבין כל המשתתפים, 2.9 אחוזים פיתחו סרטן המעי הגס במהלך תקופת המחקר. עם זאת, בשל האופי התצפיתי של המחקר שלהם, החוקרים מעודדים זהירות מכיוון שתוצאותיהם אינן יכולות להיות חד משמעיות. זה יכול להיות בגלל שהם לא לקחו בחשבון את ההשפעות החיוביות של מזונות אחרים כמו דגים ומוצרי חלב.
באופן דומה, מאחר שהמשיבים רשמו את התזונה שלהם בתחילת המחקר, ייתכן שהם אינם מייצגים את התזונה שלהם לאורך כל חייהם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה