בריאות

הצית עצמו מול בית המשפט: "אין זה מעשה התאבדות"

פעיל אקלים ובודהיסט אמריקאי הצית את עצמו ביום כדור הארץ. המניע לא ברור, אנשי הקהילה הבודהיסט הסבירו כי זו "פעולה שאינה מתאימה", אך יש הרואים בו אידאולוג: "אקט חסר פחד של חמלה כדי להפנות את תשומת הלב למשבר האקלים"
מערכת ice | 
פעילי אקלים (צילום pixabay)

ין ברוס, בודהיסט ופעיל סביבה בשנות ה-50 לחייו, הצית את עצמו מול בית המשפט העליון בארצות הברית, כך דיווחה בשבוע שעבר, סוכנות הידיעות אי-פי. ברוס שעבד כצלם, בבולדר, קולרדו, ביצע זאת במהלך יום כדור הארץ, למרות זאת באי-פי מסבירים שברוס לא השאיר תיעוד כלשהו למטרת הפעולה הנוראית, ועדין ישנם סימני שאלה בנוגע למניע.


קריטי קנקן, כוהבנת דת זן בודהיסטית, שמציגה עצמה כמי שהייתה מיודדת עם ברוס, צייצה כי "אין זה מעשה התאבדות. זהו אקט חסר פחד של חמלה כדי להפנות את תשומת הלב למשבר האקלים. הוא תכנן את זה במשך שנה".

יחד עם זאת לפי הודעה שכתבו קנקו ופעילים אחרים במרכז אקו־דהארמה־רוקי בבולדר, ופורסמה בסוכנות הידיעות האמריקאית, הם הבהירו כי "איש מהמנטורים הבודהיסטים באזור בולדר לא ידע על תכניתו של ברוס להצית את עצמו ביום כדור הארץ", וכן הם הצהירו שאם היו יודעים היו עוצרים בעדו, והוסיפו: "מעולם לא דיברנו על הצתה עצמית ואיננו חושבים שזאת פעולה מתאימה למחאה בסוגיית האקלים, עם זאת, בהתחשב במצבו הקשה של כדור הארץ ובהחמרת משבר האקלים, אנו מבינים מדוע יש מי שמסוגל לעשות זאת".
 

האופן בו פעל ברוס, שהתיישב לפני האקט הקשה, מזכירה, מציינים באי פי , אירוע שהתרחש בשנות ה-60. כאשר הנזיר הווייטנאמי טיק קואנג דוק התיישב בשיכול רגליים בצומת סואן בסייגון והצית את עצמו. דוק עשה זאת במחאה נגד רדיפת בודהיסטים שביצעה ממשלת דרום ויאטנם.
"הבודהיזם כדת אינו מגנה חד משמעית את פעולת ההצתה העצמית או ההתאבדות" מספר לאי פי רוברט ברנט, חוקר  ההיסטוריה של טיבט. "בבודהיזם התאבדות נחשבת גרימת נזק, משום שהחיים יקרים, אבל אם מישהו מצית את עצמו ממניע נעלה, ולא בגלל רגשות שליליים כמו דיכאון או עצב, עמדת הבודהיזם מורכבת הרבה יותר".
חבריו של ברוס סיפרו לעיתון שהיה אדם אדיב, שמח ואידיאליסט. נהג לרכוב על אופניים, אהב וראה חשיבות בשימוש בתחבורה ציבורית. הוא היה להוט בכל דבר שעשה, ציין אחד מהם, ג'פרי בוכלר. כמו כן סיפר כי ברוס התמודד עם השפעות של פגיעה מוחית, בעקבות תאונת דרכים שעבר לפני,  כ–30 שנה. חברו הטוב נהרג בתאונה.
 
אתמול התקיים בכנסת ישראל דיון טרומי לקראת חוק האקלים שצפוי לעבור בשבועות הקרובים, על פי תזכיר החוק במדינה לא צפויה לעגן בחקיקה התחייבות ליעדים לטווח קצר, כפי שנהגו במדינות מערביות רבות, דו"ח  שפרסם בנק ישראל לאחרונה, העריך שבהתחשב במצב הדמוגרפי והכלכלי, והינתן שלא ינקטו צעדים בלתי סבירים, ישראל לא תצליח לעמוד ביעדים שעליהם מדברים כרגע בתזכיר בחוק , העומדים על צמצום פליטה לך27% עד 2030, התחייבות שכאמור תתבסס ככל הנראה על החלטות ממשלה בלבד, ולא בחקיקה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה