בריאות

"חשוב שהציבור יבין את האמת": הטרנד המסוכן שכבש את הנוער בישראל

הסיגריות האלקטרוניות הפכו בשנים האחרונות לטרנד של ממש בקרב בני הנוער בישראל. נמצא ש-19% מבני הנוער משתמשים בהן מבלי שהם מודעים לנזקים הרבים שהיא עלולה לקרוא. לאחר שעוד נער אושפז במצב קשה בעקבות עישון סיגריות אלקטרוניות באגודה למלחמה בסרטן יוצאים בקריאה חריפה לממשלה
מערכת ice | 
אילוסטרציה (צילום shutterstock)
הסיגריות האלקטרוניות הגיעו לישראל ב-2009 ולאורך העשור האחרון הן הפכו לטרנד לוהט ולהרגל רווח בקרב ילדים ובני נוער. הסטטיסטיקה חושפת שאחד כל ארבעה התנסה בעישון סיגריה אלקטרונית, מה שמצטרף לנתון שמעיד שבשנים האחרונות, הגיל שבו מתחילים לעשן בישראל רק הולך ויורד.
מרבית המשתמשים לא מודעים לנזקים הרבים שהיא עלולה לגרום בניהם פגיעה התפתחות המוח אצל בני נוער וצעירים אשר המובילים לבעיות קשב, בעיות למידה, חוסר יציבות רגשית, דיכאון וחרדה. 
במקביל בעולם, תועדו עשרות מקרי מוות של מחלת המאיידים (EVALI), שהיא נזק ריאתי חמור הנגרם מחדירה של חומרים מזיקים לריאות בעקבות הסיגריות האלקטרוניות, לרבות חומר בשם ויטמין E אצטט, במקרים מסוימים עד כדי קריסה של איברי הנשימה.
ארגון הבריאות העולמי, התייחס לסכנות הללו וקרא למדינות ברחבי הגלובוס להכריז על הגבלות פרסום ושיווק של סיגריות אלקטרוניות בשטחן. נכון לכתיבת שורות אלו, קרוב ל-57 מדיניות כבר יישמו את המלצות הארגון.
ישראל מצידה, אימצה רק חלק ממסקנות הארגון. בסקר דעת קהל שערכה האגודה למלחמה בסרטן בחודש מאי האחרון, נמצא שכ-19% מבני הנוער והצעירים בגילאי 16-24 מעשנים סיגריות אלקטרוניות. 
בקרב 82% מהציבור הסיגריה האלקטרונית נתפסת כמזיקה לבריאות. עוד עלה מהסקר כי הציבור הישראלי מוכן ורוצה בצעדים רגולטורים להפחתת העישון שכן יותר ממחצית סבורים שיש להעלות את המיסים (ובעקבות זאת את המחיר) של הסיגריות השונות (55.6%).
מי שיותר תומכים בהעלאת מיסים הם אוכלוסיית הלא מעשנים (67.5%), אך תמיכה גבוהה בהעלאת מיסוי קיימת גם בגילאי 16-24 ובגילאי 45-54 (63%). לגבי הגבלות על פרסום ושיווק של סיגריות, גם כאן התמיכה רחבה (69%) וגבוהה יותר בקרב הלא מעשנים (75.8%).
מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר בתגובה: "אנו מאחלים לנער רפואה שלמה ומברכים את הצוות הרפואי במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית, שהציל את חייו. חיוני שציבור ההורים וגם בני הנוער יבינו את האמת המדעית שענקיות הטבק מנסות להסתיר. סיגריות אלקטרוניות הן מוצר עישון מאוד ממכר שיצא לשוק כניסיון של חברות הטבק והניקוטין להכניס למעגל ההתמכרות משתמשים צעירים אחרי שנים של ירידה בשיעורי העישון בקרב בני נוער". 
עוד מדגישים באגודה למלחמה בסרטן כי: "זאת הסיבה שסיגריות אלקטרוניות הן צבעוניות, בטעמים ובריחות מתוקים במטרה לפנות לילדים ובני נוער ולפתות קהל מתמכרים חדש וטרי אשר יהפוך לדור של משתמשים צעירים על מנת לשמור על רווחי עתק של מיליארדי דולרים, שכולם על חשבון בריאות הציבור. אנו קוראים לקדם באופן מיידי את איסור מכירת סיגריות אלקטרוניות בטעמים ולפעול לאכיפה יעילה ונמרצת של מכירת מוצרי עישון לילדים ובני נוער. סיגריות אלקטרונית מכילות ניקוטין וממכרות וכן על פי מחקרים מדעיים הן גורמות לתסמינים כמו שיעול, הקאות, סיכון לאסתמה, לחץ דם גבוה, התקפי לב, ופגיעה במערכת הנשימה והריאות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה