בריאות

מדוזה עקצה אתכם? כך תוכלו לשמור על עצמכם בחוף הים

המדוזות כבר כאן. הן מגיעות לישראל מדרום לצפון. בקיץ שעבר הגיעו מעט יחסית, ועם זאת השנה הן הגיעו בהמוניהן. מדובר בנחילים ממין חוטית נודדת המוכרת לנו, יחד עם כמה מינים אחרים, פחות צורבים. אם בכל זאת אתם חפצים ביום שמשי של ים, ד"ר להבית אקרמן, מומחית ברפואת עור, מציידת אתכם בכמה טיפים חשובים
ד"ר להבית אקרמן | 
דר להבית אקרמן מומחית לרפואת עור ואסתטיקה (צילום יחצ)
כמו בכל תחום ברפואה, רפואה מונעת היא תמיד הבחירה הטובה ביותר. יודעים שהמדוזות כבר כאן? נסו עד כמה שניתן להימנע ממגע ולא להיכנס למים. אם נכנסים למים, הצטיידו בבגד ים עם שרוולים ארוכים, היעילים גם נגד קרינת שמש, או בבגדי גלישה.
בנוסף לשרוול ארוך, ניתן להשתמש בקרם הגנה דולה עקיצות. אמנם יעילותו לדעתי עוד לא מספיק מוכחת, אולם אם מורחים ממנו שכבה עבה ואחידה מדובר במקדם הגנה נוסף לעור הגוף. לא מדובר בהגנה מלאה מפני המדוזות, אולם הדבר כן יכול להקל בעת צריבה. חשוב לזכור כי סוג המדוזה הקיימת בחופי ישראל הינה מדוזה מסוג חוטית נודדת. תודה לאל שאין בחופינו את הזן הקטלני הקיים בתאילנד, הקובייתית.
 
לכן, גם כאשר נצרבים, חשוב לזכור שאין בכך סכנה ממשית. במהלך הטיפול, יש לנסות קומפרסים עם מים בשילוב מלח ואם לא עוזר לפנות לעזרה רפואית. עניין החומץ כבר פג מן העולם וכך גם לגבי שתן. שימו לב כי במי מלח מהים עדיף שלא להשתמש, כי ארס או חלקי מדוזה יכולים להיות גם שם. 
מה כן כדאי לעשות? לשטוף במי ברז תחת זרם חזק שישטוף את הארס, וכשחוזרים הביתה לעשות קומפרסים חמים עם מעט מלח בישול (כן כן, מלח בישול) באמצעות בד טריקו. להספיג טוב ולהניח על האזור הצרוב, לרבע שעה כמה פעמים. המלח ככל הנראה יסייע לנטרל את הארס.

ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור ואסתטיקה (צילום: אלון שפרנסקי)
במקרים קלים קומפרסים ומשחות להקלה של כוויות כמו ביאפין, אלוורה, ועוד, יסייעו בהחלמה. ישנם תכשירים ללא מרשם- מים תרמליים, סיקפלסט ודרמליבור. במקרים קשים יש לפנות לייעוץ רופא עור (ניתן בשירותי אונליין או דרך שירותי מיון עור בקופה).. רק במקרים קשים מאוד הטיפול יהיה סטרואידים סיסטמיים ואפילו אשפוז. 
על פי הוראות של מד"א, יש לצאת מהים ולשטוף את מקום הצריבה תחילה במי הים המלוחים ולאחר מכן במי ברז זורמים ללא שפשוף המקום. אם קיימות שאריות, יש להסירן בעזרת מקלון או חתיכת פלסטיק, הימנעו משפשוף האזור על מנת שלא להחמיר את התפשטות הארס. אם הפגיעה קשה ומלווה בתחושת כאב עזה שלא חולפת, יש לפנות למתקן רפואי. אם מופיעים סימנים חמורים כמו קוצר נשימה, התקף אלרגיה, נפיחות שאיננה מקומית, בצקת קשה, כיחלון של הגפה הפגועה – יש לחייג מיד למד"א. 
הכותבת היא ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה