בעולם

הצרכנים מאושרים, הכלכלה פחות: המסחר האלקטרוני מחמיר את הדפלציה בסין

פינדואודואו, האחות הגדולה של פלטפורמת המסחר המוכרת טמו, אמנם צומחת במהירות והופכת את בעלי המניות שלה ואת הצרכנים הסינים למאושרים, אבל את הסוחרים שמנסים להתפרנס ממנה – הרבה פחות. "פינדואודואו הוא גם תוצאה וגם גורם לדפלציה", אומר פרופסור למדיניות ציבורית
שרון בירקמן | 
כלכלה-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
בהשפעת משבר נדל"ן שסופו לא נראה באופק ושוק עבודה כושל, הצרכן הסיני מוציא פחות וחוסך יותר. המחירים יורדים, הרווחים מצטמצמים וחברות מהססות להעסיק עובדים נוספים או להשקיע בעתיד. הצרכן הסיני הוא חסכן גדול, ואין המחשה טובה יותר לכך מעליית פלטפורמות המסחר המקוון שמוכרות לצרכנים הכל – וכמה שיותר בזול. 
קחו לדוגמא את אפליקציית הקניות הצומחת פינדואודואו של PDD, שכבר התרחבה למערב תחת השם טמו. הצרכנים הסינים אוהבים את המחירים בפינדואודואו, והפלטפורמה מצידה מפעילה לחצים בלתי פוסקים על הסוחרים להוריד מחירים. פינדואודואו שולחת לסוחרים שלה "תזכורות" בכל פעם שמוכרים אחרים מורידים מחירים באותה קטגוריה. הפלטפורמה מקדמת זמנית את המוצרים הזולים ביותר בכל קטגוריה – אבל מדי כמה ימים מזכירה לסוחרים להוריד את המחירים עוד, אם הם רוצים שהאלגוריתם ימשיך להביא לקוחות למוצרים שלהם. "אם אוריד את המחיר עוד, לא ארוויח כסף", אמרו לניו יורק טיימס אחת הסוחרות בפלטפורמה.
עם כלכלה מתכווצת, בייג'ין אמנם הודיעה על תוכנית חילוץ ורמזה על הוצאות ממשלתיות שיכניסו יותר כסף לידי הצרכנים הסיניים, אבל לא חשפה תוכניות ספציפיות. למרות הכל, הלחצים הדפלציוניים במדינה נותרו בלתי פתורים. מדד הדפלציה של סין נמצא בירידה במשך חמישה רבעונים רצופים. בשעה שממשלת סין התמקדה בעיקר בתמיכה בייצור והשקעה ושמרה על המפעלים הסיניים פעילים, המדינה ושותפי הסחר העולמיים שלה מוצפים בסחורות עודפות. שפע של היצע ששומר על המחירים הנמוכים. עלייה נוספת בדפלציה עשויה להגביר את חוסר הוודאות הכלכלית וליצור עוד יותר לחצים על חברות להוריד מחירים כדי לשרוד, מה שעלול להוביל למעגל דפלציוני.

וכאן נכנסת פינדואודואו לתמונה. הורדות המחירים האגרסיביות שמובילות פלטפורמות המסחר האלקטרוני תורמות להאטה דפלציונית. לפי נתוני HSBC, כ-60% מהצרכנים בסין עושים זאת בצורה מקוונת, יותר משליש מכלל ההוצאות הקמעונאיות במדינה. "פינדואודואו הוא גם תוצאה וגם גורם לדפלציה", אמר לניו יורק טיימס דונלד לו, פרופסור למדיניות ציבורית באוניברסיטת הונג קונג למדע וטכנולוגיה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה