בעולם

מתן כהנא בראיון: "עברנו את שלב החרמות. אמרתי זאת מזמן"

סער "עשה טעות" לרבנים הראשיים "יש להם הרבה עבודה", והממשלה "מובילה למקומות לא טובים". על הקשר עם בנט, במה דרעי צדק, מה הבעיה של נתניהו, ומה יקרה בתרחיש קרב אוויר אוויר? ח''כ מתן כהנא עונה על הכל בראיון נוקב
דורון בלוך | 
מתן כהנא (צילום Chaim Goldberg/Flash90)
חבר הכנסת מתן כהנא ממפלגת המחנה הממלכתי, אל''מ במיל' כטייס בחיל האוויר, וכיהן כשר הקודם לשירותי דת. ידוע כמי שניסה לחולל מהפכה במשרד הדתות, ומזוהה עם האופי הצבאי, עונה בראיון נוקב על המצב הפוליטי והבטחוני בארץ, ובעיקר על מה לדעתו צריך לעשות מעכשיו.
גדעון סער הצטרף בסערה לממשלה. מה דעתך על המהלך? 
ברמה האישית אני מאוד מעריך את סער. אבל אני ושב שההצטרפות שלו לממשלה זו טעות. מה שצריך זה להחליש את הממשלה במקום לחזק אותה, ולאת לבחירות כמה שיות מהר על מנת להקים ממשלת הסכמות רחבה. הממשלה שסער הצטרף אליה היא ממשלה של סמוטריץ' ובן גביר. וכל עוד הם מגדירים את הקו שנתניהו פועל, היא מובילה למקומות לא טובים. 
השבוע התקיימו הבחירות לרבנות הראשית, מה הציפיה שלך מהרבנים החדשים כשר לשירותי דת לשעבר?
"אני מאחל הצלחה גדולה לרב יוסף. יש הרבה עבודה ברבנות. זה הגוף המדינתי שזוכה לאמון הכי נמוך במדינה. ובמקום שהיהדות תהיה הדבק שמחבר בינינו, הגופים הדתיים מרחיקים אנשים מהיהדות. ומקווה שהרבנים החדשים ישנו זאת. אני מצפה מהרבנים החדשים ליהדות עם פחות כפייה. הייתי רוצה רבנות ציונית, שמעודדת אנשים להתגייס, להתחבר לכלכלה ולהתחבר לחברה הישראלית בכל המשמעויות. הורדת הכפייה תחבר יותר אנשים ליהדות".
השר מיכאל מלכיאלי, השר הנוכחי לשירותי דת, אמר פה בראיון "קודמי לא נתקל בקשיים שאני נתקל", זאת בהקשר אליך. אתה מסכים עם האמירה?
"מה שהשר מלכיאלי אמר זה לא מחובר למציאות. כשאני הייתי השר, היינו קואליציה יותר קטנה ושברירית. והאופוזיציה נלחמה בנו בכל דבר שהבאנו. בניגוד אלינו, שאנחנו אופוזיציה אחראית, שתומכת כאשר הממשלה מביאה דברים טובים. כולל השר מלכיאלי, שהוא יכול להעיד שתמכתי בו עליהם, שהוא עשה מה שאני לא הצלחתי" עונה מיד ח''כ כהנא.
עוד הוא מוסיף לטעון "זה נכון שלממשלה הזו, כמו שאמר דרעי, אין סייעתא דשמיא ולכן הם לא מצליחים, אבל הם באו פחות לעבוד כנראה. גם השר מלכיאלי כשנכנס לתפקידו, אמר שהוא מגדיר שהוא בא לשנות את כל מה שעשיתי, הוא בעצם הגדיר שהוא בא להרוס. בזמן שאני באתי לתקן. אז אני שמח שהוא לא הצליח".
חיל האוויר תקף בצורה מרשימה בזמן האחרון. הוא מוכן גם לקרבות אוויר אוויר?
"אכן הקרב אוויר אוויר האחרון שחיל האוויר השתתף בו היה ב1985. אבל עובדתית אני יכול לומר שאנחנו החיל אוויר היחיד במזרח התיכון שמתאמן בקרבות אוויר אוויר ברמה אינטנסיבית. מתוך ההבנה שמי שטוב בכך טוב בהכל, ולכן החיל מקדיש חמישים אחוז מזמנו בכך. אנחנו הכי טובים ביחס לאויבינו, וגם מצוידים בחמקנים, דבר שרק לנו יש במזרח התיכון".
אתה רואה תרחיש של קרבות אוויר אוויר במלחמה הנוכחית?
"במלחמה הזו אנחנו רואים דברים שלא קרו הרבה זמן, טייסים רבים מתנסים ביירוט מזל''טים. שזה דומה מעט. זה דבר מאוד קטן ואיטי, שלא תמיד המכ''ם של המטוס קולט אותו, זה דבר שדורש מיומנות גבוהה. כך שהטייסים שלנו מאומנים".
אתה בקשר עם בנט לגבי חזרה לפוליטיקה?
אנחנו בקשר חברי. לא עוסק מולו בפוליטיקה. אני במחנה הממלכתי.
בעבר רצת ברשימה עם סמוטריץ', בה התנהל גם מו''מ עם בן גביר, שלבסוף נפסל משיקולים אסטרטגיים ולא אידיאולוגיים. אתה עדיין רואה בהם שותפים?
"לא רואה אותנו בשום דרך שותפים באותה מפלגה, אך אני עם השיח של פסילה מקווה שסיימנו" עונה בנחרצות ח''כ כהנא ומסביר "אני כבר הרבה זמן אומר, ולשמחתי שומע עוד ועוד שמאמצים את הקו הזה, שבעצם שיח הפסילות והחרמות הביא אותנו הלום. אני לא מתכוון להחרים שום מפלגה ציונית. וכל עוד זה תלוי בי, השותפים בממשלה שנקים יהיו מי שיעמדו בקווי היסוד". 
עברנו את שלב החרמות זה הטיעון של גדעון סער על הצטרפותו לממשלת נתניהו
אמרתי זאת לפניו. מאז תחילת המלחמה, ואפילו לפני. היום סער אמר זאת לראשונה. 
ובכל זאת לא היית מצטרף לממשלה
"כי אין עניין. אבהיר זאת כך: כל עוד נתניהו ממשכן את עתידו  הפוליטי בידיהם של סמוטריץ' ובן גביר, הם אלו הקובעים את הקו שהממשלה הולכת, וכל עוד אין כח אחר שהממשלה נשענת עליו, על קווי יסוד אחרים - כך זה נראה" מסכם ח''כ כהנא את תפיסתו על הממשלה. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה