בעולם

חשיפה מפתיעה: מוצרי חלב בני 3,600 התגלו במומיות עתיקות

מחקר חדש מגלה כי חומר לבן שהתגלה סביב מומיות מתקופת הברונזה הוא קפיר, מה שמשנה את ההבנה שלנו לגבי תזונת אבותינו ומעיד על ייצור של מוצרי חלב כבר לפני 3,000 שנה
מערכת ice | 
צילום Shutterstock
לפני כעשרים שנה, צוות ארכיאולוגים גילה חומר לבן ומסתורי שנמצא סביב ראשן וצווארן של מומיות בנות 3,300-3,600 שנה בבית הקברות Xiaohe שבשינג'יאנג, בסין. במחקר חדש שפורסם בכתב העת Cell, נמצא כי החומר הוא קפיר – משקה חלבי פרוביוטי שהופק מחלב פרות ועיזים.
תחילה, חשדו החוקרים כי מדובר במוצרי חלב מותססים, אך לא ידעו לקבוע איזה סוג. בדיקות דנ"א גילו כי מדובר בקפיר, מה שהופך אותו לדגימת הגבינה העתיקה ביותר שהתגלתה אי פים. פרופ' צ'יאומי פו, החוקרת המובילה, ציינה כי מדובר בהזדמנות נדירה להבין את התזונה והתרבות של אבותינו.
צוות המחקר חילץ דנ"א מיטוכונדרי מדגימות משלושה קברים שונים והצליח לזהות דנ"א של פרה ועז. מה שמעיד על סוגי חלב שונים בנפרד. הם גם שיחזרו דנ"א מיקרואורגניזמים ואישרו שהחומרים הלבנים הם קפיר. החוקרים זיהו חיידקים ופטריות, כולל Lactobacillus kefiranofaciens, המוכרים כיום בגרגירי קפיר.
המחקר חשף כיצד חיידקים אלו השתנו במשך אלפי השנים, ומצביע על כך שהקפיר הקדום קשור לקבוצת חיידקים מטיבט ולא רוסיה, כפי שחשבו קודם לכן. ממצאים אלה מצביעים על כך שמוצרי חלב היו בסיס לתזונה במשך אלפי שנים ונמשכים גם לעידן המודרני. פרופ' פו ועמיתיה מתכוונים להמשיך לחקור את התפתחות מוצרי החלב והחיידקים לאורך ההיסטוריה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה