בעולם

המזרח התיכון נוטש את הנפט לטובת אנרגיה מתחדשת? כך יושקעו 76 מיליארד

המזרח התיכון צפוי להשקיע 75.6 מיליארד דולר באנרגיה מתחדשת עד 2030. עם זאת, סוכנות האנרגיה הבינלאומית צופה שרק 20% מההשקעות ינותבו למקורות מתחדשים, והשאר ימשיכו לזרום לנפט ולגז. בינתיים, מדינות רבות במזרח התיכון קובעות יעדים שאפתניים להפחתת פליטות ולקידום השקעות אקלים
שרון בירקמן |  1
אנרגיה ירוקה (צילום shutterstock)
מדינות המזרח התיכון ישקיעו עד 2030 סכום שיא באנרגיה מתחדשת, כשהצפי הוא שהשקעות אלה יגיעו ל-75.6 מיליארד דולר. זאת, לפי דוח שפורסם על ידי המועצה לתעשיות אנרגיה (EIC).
ההשקעות יוקצו ל-116 פרויקטים שונים, ובכללן טכנולוגיות כמו אנרגיה סולארית, רוח ימית, הידרו-חשמל, ייצור מימן, לכידת פחמן, אנרגיה גיאותרמית ומערכות אחסון אנרגיה. הפרויקטים צפויים להתחיל לפעול בין השנים 2025 ל-2030.
למרות ההשקעות הצפויות בתחום האנרגיה הנקייה, סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) מעריכה כי רק 20% מההשקעות בתחום האנרגיה במזרח התיכון ינותבו למקורות מתחדשים, ואילו יתר ההשקעות עדיין יופנו לנפט ולגז.

השקעות באנרגיה במזרח התיכון צפויות להגיע ל-175 מיליארד דולר בשנת 2024, רק כ-15% מהן יהיו בתחום האנרגיה הנקייה. המזרח התיכון נותר מרכז עולמי בתחום הפחמימנים, בזכות רזרבות גז גדולות ומחירים תחרותיים.
לדברי מחברת הדוח של ה-EIC, "מרבית ההשקעות הולכות לנפט ולגז, אך אנו רואים גם התקדמות בתחום הטכנולוגיות הירוקות כמו מימן, סולארי ורוח. יש כאן מאזן עדין בין ייצור אנרגיה נקייה לשמירה על השליטה בשוק הפחמימנים".
פרויקטים סולאריים גדולים כמו השלב החמישי של הפארק הסולארי מוחמד בין ראשיד אל-מכתום באיחוד האמירויות מתקדמים משמעותית, אך תחום פיתוח אנרגיית הרוח הימית נתקל בקשיים עקב עלויות הציוד הגבוהות ומגבלות בקיבולת הרשת. התפתחויות בתחום הרוח מואטות בגלל עיכובי שרשרת האספקה ועלויות עבודה מוגברות.
מנתוני ה-EIC עולה כי בעוד שאנרגיות מתחדשות מתווספות לתמהיל האנרגיה במזרח התיכון, הנפט והגז ימשיכו לשלוט בהשקעות באזור לשנים רבות קדימה. האנרגיה המתחדשת מתפתחת בהדרגה, אך נוכחות של תחום הפחמימנים נשארת, בשלב זה, דומיננטית.
הקרן הסעודית לפיתוח (SFD) חתמה החודש על הסכם של 25 מיליון דולר עם הבנק האסיאתי לפיתוח (ADB) למימון פרויקט אנרגיה מתחדשת חדש באיי שלמה, במטרה לצמצם את התלות בדלקים מאובנים ולקדם פיתוח בר קיימא.
במקביל, החברה האמירתית לאנרגיה מתחדשת מאסדר גייסה מיליארד דולר באמצעות הנפקת אגרות חוב ירוקות ביולי. ההנפקה כללה שני מקצים של 500 מיליון דולר, עם תקופות של חמש ועשר שנים וריבית של 4.9% ו-5.3%, בהתאמה.
חמש מתוך 12 מדינות במזרח התיכון קבעו יעדים לאפס פליטות. איחוד האמירויות ועומאן מתכננות להגיע לאפס פליטות עד 2050, בעוד היעד בסעודיה, בחריין וכוויית הוא 2060. בנוסף, איחוד האמירויות התחייבה להפחית את הפליטות ב-19% עד 2030 בהשוואה לרמות של 2019, והתחייבה בוועידת האקלים ב-2023 להשקיע שלושים מיליארד דולר בהשקעות ממוקדות אקלים.
הבנק העולמי מעריך כי 26%-22% מהאנרגיה הסולארית שמגיעה לכדור הארץ מרוכזת באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, וכי לאזור יש את היכולת לספק לפחות 50% מצריכת החשמל העולמית.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הנפט גם הוא ״אנרגיה מתחדשת״ מונח מופרך מיסודו. (ל"ת)
    מסביר פנים 09/2024/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור