השוק

מזרחי טפחות: מחירי הטיסות צפויים לרדת; ומה עם ענף הרכב?

יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בבנק מזרחי טפחות, ערך סקירה כלכלית שבועית וטען כי למרות העלייה במחירי הטיסות והחופשות בארה"ב, הן צפויות לרדת ככל שמחירי הנפט ירדו גם הם. ומה קורה עם ענפי הרכב, הנדל"ן והחופשות?
מערכת ice | 
יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות (צילום עופר חגיוב, Magma Images)
יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בבנק מזרחי טפחות, ערך היום (ראשון) את הסקירה השבועית שלו בנוגע לשווקים החזקים בעולם, וגם כאן בישראל.
"מדד המחירים בארה"ב הצביע על אינפלציה 'חמה' מהצפוי, ורוחבית לתפיסתנו. למרות זאת, נראה כי בשלב הנוכחי, עם אינפלציה הקרובה ליעד הפד, דיי בהתקררות גבוהה מהצפוי במדד המחירים ליצרן כדי להעלות מעט את ההסתברות להורדת ריבית של הפד במרץ, אל סביבת 80%. 
בישראל, הגירעון המקומי המשיך לתפוח ב-0.8% אופייניים בדצמבר. אבל נתוני ההכנסות מעידים, להערכתנו, על התאוששות במהלך החודש. הערכה זו זוכה לאישוש מנתוני סקר הערכת המגמות בעסקים ומדד אמון הצרכנים, של הלמ"ס, במהלך החודש. בסין, הדפלציה נמשכת בדצמבר. מנגד, גידול ביצוא והתמשכות עליות בסעיפי השירותים מצביעים, להערכתנו, על חזרה לרמות אינפלציה חיוביות, ככל הנראה בחודשים הקרובים.
ארה"ב: מדד דצמבר מסכם 34 חודשים לאחר שהאינפלציה בארה"ב החלה לעלות מעל ליעד הפד, 22 חודשים מאז שהפד החל להעלות ריבית ושלושה חודשים לאחר חזרתם לתוקף של הלוואות הסטודנטים בארה"ב. למרות זאת, על פי ה-BLS האינפלציה בארה"ב סירבה להתמתן במהלך החודש, וטיפסה לרמת 3.4% בדצמבר – עלייה של 0.3%. 
למרות שבמידה ניכרת העלייה באינפלציה הכוללת נובעת מאפקט בסיס אנרגטי (מחירי הדלק בתחנה), אינפלציית הליבה גבוהה גם היא במעט מהציפיות (3.9% לעומת קונצנזוס של 3.8%). אבל כן מדובר בהתמנות קלה מה-4.0% שהיינו בו בחודש שעבר. 
רכיבי השכירות ממשיכים להיות הגורם המשמעותי ביותר מבחינת המדד, למרות ההתמתנות במחירם של אלה בלוחות המודעות. והסעיפים דוחפים את כל רכיב הדיור לעלייה חודשית מנוכת עונתיות של 0.5%. 
באופן דומה, מחירי שירותים למיניהם ממשיכים לעלות, במה שאפשר להסביר כתוצאה מאוחרת של רמות האינפלציה הגבוהות בשנתיים האחרונות. בכלל זה, מחירי ביטוח הרכב מטפסים בעוד 1.5% במהלך החודש בלבד, בדומה לחודשים הקודמים. למרות הירידה במחירי הנפט, ואולי כתוצאה מהדולר החלש, מחירי הטיסות חוזרים לעלות גם הם, עם תוספת חודשית של אחוז. באופן דומה, סעיפים שירותי הבריאות מוסיפים 0.7%. שירותי החינוך מוסיפים 0.2% מתונים יחסית. 
בסעיפי הרכב, למרות ציפיות לירידה (Manheim) מחירי הרכבים החדשים הוסיפו 0.3%. וכנ"ל המשומשים עלו ב-0.5%. גם מחירי המזון עלו ב-0.2%. וכנ"ל המזון מחוץ לבית, עתיר השירותים.
במבט קל קדימה, נוסיף כי דצמבר 2022 היווה נקודת שפל מבחינת מחירי הדלק בארה"ב. ונצפה לאפקט בסיס חשוב שיגרע כ-15 נ"ב מהאינפלציה השנתית כבר בחודש ינואר. וביתר שאת בהמשך השנה. בנוסף לזה, נעריך כי קיים פוטנציאל נוסף להורדת מחירי הטיסות, בהתאם לירידה במחירי הדלק והנפט, גם אם אלה מיאנו להתמתן מסיבה זו כבר במדד דצמבר.
כנ"ל, הירידה במחירים הסיטונאיים של המכוניות גוררת כרגע, ככל הנראה, מרווח שיווקי גבוה יחסית בשוק הרכב, ונצפה לתיקון בחודשים הבאים. מעבר לכל אלה, מחירי השכירות הם כמובן הרכיב המהותי ביותר מבחינת פוטנציאל דיפלציוני בארה"ב, וגם זה בעל האינרציה הגבוהה ביותר.
למרות ציפיות שמדד המחירים ליצרן בארה"ב יתיישר עם העלייה במדד לצרכן, הנ"ל הפתיע בשישי עם ירידה חודשית של 0.1%. גם פה אפקט הבסיס דיי משמעותי, והאינפלציה הכוללת במדד טיפסה ב-0.2% לאחוז אחד. מצד שני, נתון דצמבר מסכם שבעה חודשים שהאינפלציה במדד המחירים ליצרן עומדת ביעד האינפלציוני של 2% של הפד, או נמוכה ממנו. וסביר שנראה השפעה ממתנת מהאפיק הזה ב-PCE הקרובים.
נתוני הקצה האחרונים מציגים התמתנות בעיקר בענפי האנרגיה והבינוי. מנגד, בדומה למדד המחירים לצרכן, בראייה שנתית ענפי השירותים בעיקר הם אלה אשר תורמים למדד. אבל גם כאן מידת התרומה נמוכה משמעותית מאשר בחודשים הקודמים, ונצפה שגם הרכיב הזה ימצה את עצמו בחודשים הבאים.
ישראל: הגירעון המקומי המשיך לתפוח בקצב של 0.8% בדצמבר (0.8% בנוב', 1.1% באוק'). ברמת 4.2%, הגירעון המקומי גבוה ב-0.2% לדוג' מתחזית בנק ישראל לרמתו, אשר נופקה על ידי הבנק לפני כשבועיים בלבד.  
צד ההוצאות החודש גבוה בכ-11.8 מיליארד שקל מדצמבר של שנה שעברה (71 מיליארד שקל), אופייני יחסית לחודשי המלחמה. מתוך זה, ההוצאות למערכת הביטחון תפסו נפח גדול יחסית, ברמת 17.4 מיליארד שקל, המהווים גידול של 8.7 מיליארד שקל לעומת דצמבר של שנה שעברה. באוק'-נוב' הפער עמד על כ-5 מיליארד שקל. ונעריך כי יש פה פיצוי גבוה יותר של מערכת הביטחון לטובת תשלומים על ימי מילואים. להערכתנו, סביב צמצומם של אלה בינואר, נראה שיפור מהסעיף הזה בהמשך. 
אל מול זה, בצד ההכנסות ניכר שיפור, כאשר זה מציג כעת קיטון של כ-3.4 מיליארד שקל  בלבד לעומת השנה שעברה, ברמת 33.3 מיליארד שקל, שיפור מ-4.5 מיליארד שקל ירידה בנוב'. רוב השיפור פה הוא בתחום מיסי ההכנסה, על רקע דיווחים על חזרת עובדים מחל"ת, וצמצום מספר המילואימניקים. ההכנסות ממכס וממע"מ עמדו על 14.2 מיליארד שקל, נמוך בכ-1.1 מיליארד שקל אופייניים לעומת השנה שעברה.
בינתיים, אנו רואים את ההצעות לעדכון תקציב 2024 כמוגבלות יחסית מבחינת היכולת לבצע התאמה של ממש כנגד כ-200 מיליארד שקל של עלויות מלחמה. לאחר הידרדרות באוק'-נוב' עקב תחילת המלחמה, סקר הערכת המגמות בעסקים של הלמ"ס עבר להצביע על שיפור רוחבי ניכר בהערכות לפעילות, במהלך דצמבר, ובפרט בענפי המסחר הקמעונאי, בינוי ושירותים.
עם זאת, בשלב הנוכחי, הערכת המצב הכללי נטו נכון להיום נותרת שלילית באופן בולט בענפי הבינוי, על רקע המחסור בעובדים, ברמה של קרוב ל-13- נ', לעומת 21+ לפני המלחמה. פסימיות דומה, אך מתונה משמעותית ניכרה בענף המלונאות.
על רקע הציפיות להורדת ריבית, העסקים מדווחים על שיפור רוחבי בנגישות לאשראי, במהלך החודש. התמתנות ניכרת, בפרט, נרשמת בענף המלונאות עם מאזן נטו של כ-0.8 בקושי בהשגת האשראי מהבנקים, ושל 1.5 באפיק החוץ בנקאי. טוב פחות מערכים של 0.7 ו-1.2 בהתאמה, ששררו בענף לפני המלחמה, אבל עדיין שיפור משמעותי לעומת הרמות של נובמבר. ענף הבינוי, מאידך, הוא היחיד שניכרת בו מידה רבה של קושי בהשגת אשראי, בייחוד בענף הבנקאי בשלב זה. ויהיה מעניין לראות את השפעת הריבית על הענף, מהבחינה הזו, בחודש הבא.
בעוד שניתן לייחס הרבה מהציפיות הדיפלציוניות המקומיות לסעיפי השכירות, ניכר כי גם בקרב העסקים נרשמת התמתנות קלה בציפיות האינפלציה לשנה הקרובה. ואלה יורדות לרמת 2.83% - שפל של שנה וחצי. 
במקביל לשיפור בסקר הערכת המגמות בעסקים, גם אצל הצרכנים המקומיים נרשמה התאוששות ראויה לציון בדצמבר – בדומה לאינדיקציות שראינו מנתוני כ. האשראי והטיסות לחו"ל. על פי הלמ"ס, מדד אמון הצרכנים רשם התאוששות של 4 נ' בדצמבר.
למרות זאת, ברמת 25- נ', המדד עדיין נמוך באופן בולט מרמת טרום המלחמה, בספטמבר, כאשר עמד על 18- נ'. מצד שני, ההרחבה הפיסקאלית המהותית, אשר המלחמה משרה על המשק המקומי דה-פקטו באה לידי ביטוי באופן בולט עם עלייה בראיית משקי הבית את מצבם הכלכלי לרמת 17- נ' – הנתון הגבוה מאז מרץ אשתקד. 
סין: המסע הדיפלציוני הבולט בסין נמשך בדצמבר, עם ירידה של 0.3% במדד המחירים, לעומת השנה הקודמת. עיקר ההתמתנות במדד המחירים הסיני נובעת בשלב זה מסעיפי המזון, אשר גרעו כ-0.6% מהמדד, לפי אומדננו. כמו הרבה מדדי מחירים בעולם כרגע, ירידות נוספות נרשמו במחירי התחבורה, על רקע הירידה במחירי הדלק. ואלה גרעו כ-0.3% מהמדד לפי אומדננו.
מחירי השירותים, מאידך, חיוביים עדיין, אם כי במידה מתונה. וממשיכים לעלות במספר בודד של עשיריות האחוז ואנחנו מעריכים שאלה יסייעו להחזיר אותנו לטריטוריה חיובית בקרוב, במדד הכולל, עם ביטול אפקט הבסיס של ירידת מחירי הסחורות.
עוד נעריך כי ירידות המחירים, ככלל, נובעות משילוב של ירידה בביקושים העולמיים, בין היתר על רקע עליית הדה-גלובליזציה, כאשר בתחילת השנה נתונים על היצוא מסין הצביעו על קיטון ביצוא לעומת רמתם ב-2023. לעומת זאת, הלמ"ס הסינית מדווחת כבר על שיפור ביצוא בדצמבר לעומת השנה שעברה, של 2.3%".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה