השוק

מזרחי טפחות: הריבית בארה"ב צפויה לעלות ל-5.6% עד סוף השנה

האסטרטג הראשי בחדר העסקאות של בנק מזרחי טפחות מצביע על עלייה בתחזית הריבית בארצות הברית. מנגד, תחזית העלייה המתוארת ל-5.1% בשנת 2024 נמוכה מהריבית הנוכחית שעומדת על 5.25%
מערכת ice | 
ג'נט ילן שרת האוצר האמריקאית (צילום shutterstock, רישיון חופשי ויקיפדיה)
יוני פנינג, אסטרטג ראשי בחדר עסקאות של בנק מזרחי טפחות, עם סקירתו השבועית על כלכלת ישראל - לאחר מספר חודשי התקררות בשוק התעסוקה המקומי, בין אם זה בא לידי ביטוי במשרות בשכר הנמוך  עקב הירידה בפעילות, ובין אם זה במגזר ההייטק, נתוני סקר כוח אדם לאוגוסט הציגו שינוי חד. זה נובע מתיקון העונתיות, אולי, כמו גם בנתוני המשרות הפנויות.
בארה"ב, הפד בחר להותיר את הריבית ללא שינוי. אבל מבסס גם את ההכוונה כי הריבית תוותר גבוהה למשך זמן ארוך יותר, ודוחף אגב כך מעלה, את העקום. אינדיקציות מענף הנדל"ן בינתיים, ממשיכות להצביע על המשך התקררות, כאשר גם הקונים וגם המוכרים בוחרים לצאת מהשוק.
לאחר התמתנות מהותית ברבעונים הקודמים, נתוני התחלות הבנייה מרמזים כי השפעת הריבית על הענף מתקרבת למיצוי. על פי הלמ"ס, מספר התחלות הבנייה ברבעון השני התאוששו לשיא של שלושה רבעונים, ברמת 15,170.
מנגד, ניכר כי השפעת התחלות הבנייה הגבוהות, בתקופת סוף סגרי הקורונה, ולפני תחילת העלאות הריבית, ממשיכות להתמתן, כאשר גמר הבנייה מאבד כשלושה אחוזים במהלך הרבעון, ל-13,400. 
בהתאם לציפיות, הפד הותיר את הריבית ברמת 5.5%-5.25%. בהודעת הריבית, תיאור הפעילות הכלכלית נראה אגרסיבי מעט הפעם, ועבר מ-'מתון’ (moderate) ל-‘מוצק'  (solid). מנגד, אם בהודעה הקודמת נאמר כי תוספות המשרות הן חסונות (robust), הרי שעכשיו נאמר שאלה הֵאֵטּוּ.
ה-Dot Plot ממשיך להצביע על ריבית של 5.6% עד סוף השנה. בהתחשב בנסיבות, עם שתי הודעות שנותרו, אפשר להגיד שזה דיי ניצי. כנ"ל, התחזית ל-2024 עברה מ-3.4% ל-5.1%. וזו של 2025 הועלתה במחצית האחוז, ל-3.9%. לא נופתע אם ניסוח ההודעה הניטרלי ביקש למתן את ההשפעה הניצית של חברי הוועדה ב-Dot Plot.
לאחר ששהה בטריטוריה חיובית, במהלך השנים האחרונות. היסטורית, יחס מספר המשרות בתעשייה לפדיון מאבד קרוב ל-3% בשנה. ובמובן זה, נעריך כי התעשייה המקומית דיי סיימה להתאים את עצמה לזעזועים של לאחר הקורונה. וניתן לצפות להמשך התייעלות מכאן והלאה. 
עד כה השנה. למרות זאת, מחירי הבתים, בינתיים, ממשיכים לעלות כרגע ב-3.9%, דומים יחסית לאינפלציה, במהלך השנה האחרונה, על רקע המשך קיטון במספר הדירות למכירה, כאשר בעלי הדירות לא יכולים להרשות לשפר דיור, במצב הנוכחי. היחס בין הביקוש להיצע נשאר יציב בסביבת 3.3 חודשים, כתוצאה מכך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה