השוק

זיוף מסמכים וזהויות: הונאת הענק ביוניקורן הישראלי נחשפת

דו"ח חברת האינשורטק וסטו שהוגש לרשויות החוק בארה"ב מפרט שורת כשלים ומפנה אצבע מאשימה כלפי שניים ממייסדיה ושניים מבכיריה. על פי החשד, הארבעה יזמו וכיוונו את מעשי המרמה ונהנו מעמלה עבור כל אחת מהעסקאות. המנכ"ל הזמני מנסה להרגיע: "יצאנו לדרך חדשה, נפעל בנחישות נגד מי שפגע בשמנו" 
מערכת ice | 
הונאת ענק. אזיקים (אילוסטרציה) (צילום יונתן זינדל/ פלאש 90)
על רקע הבקשה להקפאת הליכים שהגישה חברת האינשורטק וסטו (Vestoo), דירקטוריון החברה הציג בפני בית המשפט האמריקאי את הדו"ח שחקר את החשד להונאה בהיקף מיליארדי דולרים בחברה. בשולי הדברים, הדו"ח לא מתייחס להיקפי המרמה המלאים. עם זאת, הוא מסיט את הזרקור כלפי שניים מבין מייסדי החברה: המנכ"ל יניב ברטלה ואלון ליפשיץ. לצד שני בכירים נוספים בחברה, אודי גינתי וג'וש ורקה, הדו"ח טוען כי שניים מהמייסדים היו מעורבים ישירות בהונאה – שכללה לכאורה זיוף מסמכים וזהויות.
הדו"ח ממשיך ומפרט את ממצאי החקירה, לפיהם הארבעה אינם היחידים שנטלו חלק בצעדי ההונאה. "מספר צדדים שלישיים היו מעורבים גם בתוכנית זו", מוסיף הדו"ח, "לרבות עובדי בנק של בנק הבנייה הסיני ובנקים אחרים ואנשים הקשורים למשקיע הגדול ביותר של החברה, חברה הידועה בשם Yu Po Finance Ltd. בעוד החברה ציינה בתחילה כי מקור ההונאה הוא חיצוני, הראיות שנמצאו מראות שהאנשים לעיל כיוונו, יזמו ועסקו ביודעין בפעילויות ההונאה עצמן".
"אופי והיקף הקונספירציה על ידי ובין העבריינים השונים לבשו צורות שונות", נכתב בדו"ח של היוניקורן, שנחשף בכלכליסט. על פי המסמך, כ-3.36 מיליארד דולר מכתבי אשראי בהמתנה (LOC) עלולים למצוא את עצמם מעורבים בפרשה, כשרובם המכריע – 2.81 מיליארד – מבנק הבנייה הסיני. בנוסף, כ-362.5 מבנק סטנדרט צ'ארטר ו-186 מיליון דולר מסנטנדר.  לדברי גורמים בוסטו, החברה מתכוונת לפעול מול המעורבים בפרשה, שהוסיפה כי "הפלטפורמה הטכנולוגית של החברה וערכיה נותרו חזקים, אנו מתכוונים להשתמש בה ובאנשי הביטוח המנוסים שלנו כדי לצאת מתהליך זה כשותף מהימן".
הפלטפורמה של וסטו מעניקה שירותי תיווך בין חברות ביטוח ובין מבטחי משנה, ומסייעת להם לברר טוב יותר את הסיכונים בתחום. לא מדובר ברעיון חדשני, אלא במודל ישן שהותאם לעולם הדיגיטלי וכך זכה לשם אינשורטק. על פי החשד, מכתבי הביטחונות שהוציאו המשקיעים אשר רכשו את ביטוחי המשנה דרך זירת המסחר של החברה היו למעשה מזויפים. היקפי הזיוף עומדים על מיליארדי דולר.
הטענה היא שמשקיעים שהשתמשו בפלטפורמת החברה הצליחו לרכוש את הסיכון מחברות הביטוח תוך שהם מציגים ערבויות מזויפות באופן כזה שהמערכת הטכנולוגית של וסטו לא הצליחה לזהותן ככאלה. הזיופים נעשו באופן מתוחכם, ככל הנראה באמצעות שיתופי פעולה עם בעלי תפקידים בבנקים השונים, רובם בסין. נוסף על כך, אחד החשדות שהתעוררו בחברה הוא שגורמים פנימיים היו מודעים לאפשרות לבצע את הרכישות באמצעות הפלטפורמה ללא LC אותנטי.
ההערכה היא שהיקפי העסקאות הללו הגיע למיליארדי דולרים, כאשר וסטו מגלגלת לכיסה עמלה עבור כל אחת מעסקאות אלה. המנכ"ל הזמני של החברה, עמי ברלב, מנסה לשקם את פעילותה מאז התגלתה הפרשה. "אנו יכולים להבטיח כי החברה יצאה לדרך חדשה", אומר ברלב, "לאחר זיהוי מעמיק של הגורמים שפגעו בפעילותה. נפעל בנחישות על מנת לתבוע את כל מי שפגע בפעילות החברה, בשמה ובמוניטין שלה".
תגובת ע"ד טל שפירא ומירב בר-זיק, שמיציגים את ברטלה בפרשה: "מדובר בבדיקה מגמתית ופגומה מן היסוד, אשר סימנה מלכתחילה את מייסדי החברה כמטרה. לברטלה טענות קשות הן ביחס לאופן ביצוע הליך הבדיקה ומסקנותיו, הן בנוגע להתנהלות חלק מנושאי המשרה בחברה והן בנוגע להחלטות שהתקבלו בעניינו. ברטלה (ביחד עם המייסדים האחרים) הקים את החברה בעשר אצבעותיו, הקדיש לה את ימיו ולילותיו, וביצע את תפקידו על הצד הטוב ביותר ובהתאם להוראות הדין המחייבות. למרבה הצער, הליך הבדיקה, וההדלפות המגמתיות והמסולפות הנלוות אליו, לא נועדו אלא כדי לשרת מהלך של השתלטות על החברה במסגרת סכסוך בעלי מניות בחברה, והדברים יתבררו בבית המשפט".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה