השוק

סמוטריץ': קדנציה נוספת של הנגיד אמיר ירון - אופציה טובה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אומר בריאיון לאתר ice כי הוא אינו מתנגד לכהונה נוספת של פרופ' אמיר ירון כנגיד בנק ישראל, ומתייחס למינויים של יו"ר הרשות לניירות ערך ומנהל רשות המיסים; לגבי חקיקה אנטי בנקאית אמר סמוטריץ': "לא יהיה"  ועל שביתת הרשויות: "יש כאן הרבה פייק נייוז" | ריאיון
ניצן כהן |  1
בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ נועם רבקין פנטון)
בימים הקרובים ימונה יו"ר חדש לרשות לניירות ערך, כך אמר הבוקר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בריאיון לאתר ice. "המתנתי עם מינויי בכירים כדי ללמוד את המשרד, ללמוד את התפקיד ולמצוא את האדם המתאים שיגשים את המדיניות שלנו ולכן לא מונו עד כה יו"ר לרשות לני"ע, לרשות המסים ולרשות שוק ההון".
אני מניח שאתה מבין את ההשפעה על הכלכלה שלא מונו עד עכשיו מנהל חדש לרשות המסים, יו"ר קבוע לרשות שוק ההון, לרשות לני"ע ובטח כשנגיד בנק ישראל מסיים השנה קדנציה מפוארת.
"אני רוצה לעשות סדר בדברים. לא כל המינויים שציינת הם באחריות בלעדית שלי. לגבי מנהל חדש לרשות המסים הרי שוועדת האיתור עובדת והיא תציג בקרוב את המועמדים שלה ומהם נבחר. הוגשו מספר מועמדויות שנבחנות כרגע וכשהוועדה תסיים אני אחליט מהר".
"אותו הדבר לגבי מנהל קבוע לרשות שוק ההון. ובאשר לרשות לניירות ערך כבר בימים הקרובים נודיע על מינוי במקום ענת גואטה".

עבודה של הרשויות האלה בלי מנהל קבוע פוגעת ביכולת שלהם לתפקד בצורה מיטיבת ויש לזה משמעות.
"באופן עקרוני אתה צודק אבל אם נלך לדוגמה של רשות ניירות ערך הרי שיש שם מנכ"ל ומדובר ברשות חזקה מאוד. אני נמצא איתם בקשר קרוב מאוד וכל דבר שאני צריך להיכנס אליו, אני עושה את זה אבל באופן עקרוני רשות ניירות ערך מתפקדת מצויין כרגע".
"אבל צריך להבין, לקח לי קצת זמן להיכנס למשרד האוצר, ללמוד את המשרד, לגבש מדיניות ורק אז להתחיל לעצב את הנהלת המשרד. עשינו את זה עם הממונה על השכר ועכשיו עם יו"ר הרשות לני"ע. לגבי מנהל לרשות המסים אני מחכה שוועדת האיתור תמליץ על המועמדים שלה ויש שם אנשים ראויים".
אז בוא נדבר רגע על המינוי החשוב של נגיד לבנק ישראל. אמיר ירון מסיים קדנציה עוד 7 חודשים.
"פרופ' אמיר ירון הוא נגיד מצויין. אנחנו נמצאים ביחסי עבודה מצוינים ואני מאוד מעריך אותו. יש לנו עוד כמה חודשים לבדוק את הנושא של נגיד בנק ישראל אבל אתה צריך לזכור שזה לא מינוי שלי אלא צריך את ראש הממשלה בתמונה ועוד לא דיברתי איתו על הנושא".
ובכל זאת, כולם מסכימים שהקדנציה של ירון הייתה טובה מאוד בתקופה לא פשוטה ולא בריא להכניס את הכלכלה הישראלית לסחרור נוסף של חוסר וודאות בתפקיד החשוב הזה.
"תראה, עוד לא דיברתי עם ראש הממשלה על הנושא וגם לא פרופ' ירון. אבל אם אתה שואל על הארכת כהונה של ירון לעוד קדנציה? אז זו בהחלט אופציה טובה אבל אני מסייג את הדברים כי לא דיברתי עם ראש הממשלה ועם ירון עצמו על הנושא ולכן יכול להיווצר מצב בו ירון לא ירצה או שראש הממשלה ירצה דמות אחרת. אבל בהחלט כהונה נוספת של ירון היא אופציה טובה".
 
בוא נדבר על הבלגן התורן, הרשויות המקומיות.
"יש כאן הרבה פייק ניוז, הרבה דיסאינפורמציה. צריך לזכור שאנחנו, כלומר המדינה, משקיעים עכשיו המון כסף בשדרוג החיים בגוש דן זה אומר רכבת קלה, מטרו וכן הלאה. המדינה משקיעה המון כסף בזה אז יהיה נכון שהרשויות האלה יחלקו חלק קטן מההכנסות שלהן עם רשויות שלא מקבלות את השדרוג הזה".
עכשיו צריך לזכור. אנחנו רוצים לעודד את בניית הדירות. אנחנו חייבים להוציא כל שנה 80 אלף יחידות דיור לשוק כדי לבלום את המחירים ואת זה אנחנו יכולים לעשות עם מנגנון של תמרוץ הרשויות להוציא יותר קרקעות לבנייה למגורים ובמקביל לסייע לרשויות גרעוניות כדי שגם הם יוכלו לפתח את הרשויות שלהם".
"אתה יודע, ראש עיריית אשדוד שמתלונן על קרן הארנונה גובה ארנונה מנמל אשדוד אבל הוא לא שם שקל על הקמת הנמל ועל הפיתוח שלו. המדינה עשתה את זה. עיריית חדרה מקבלת ארנונה מתחנת הכוח אבל לא היא הקימה אותה ולא היא מתחזקת אותה אלא המדינה אז שתחלוק את הארנונה של תחנת הכוח עם השאר".
"אבל אני לא רוצה להיות לעומתי. בסופו של יום אנחנו נותנים על כל דירת מגורים משהו כמו 2,000 שקל לשנה לכל החיים לכל עירייה ומה שאנחנו מבקשים מהם להעביר חלק מהארנונה העסקית ולמרות זאת ואחרי הכול, אנחנו משאירים להם 75% מהארנונה העסקית בערים החזקות. אז מה, הוא לא יכולים להמשיך לפתח את העיר עם 2,000 שקל לשנה לכל החיים על כל דירה ו-75% מהארנונה העסקית?".
"תזכור עוד דבר. עיר כמו אשדוד או תל־אביב יש להן ים והן יכולות לפתח את האזורים האלה ולגבות ארנונה גבוהה אבל יש ערים שאין להן ים ואין להן יכולת לגבות ארנונה עסקית גבוהה ולכן צריך לאזן בין הדברים".
בוא נדבר רגע על התקציב והכספים הקואליציוניים.
"בסופו של יום גם כאן יש הרבה חוסר הבנה. מה שאנחנו עושים עם הכספים האלה זה בגדול מבטלים עיוותים. במשך שנים לא עדכנו את תקציבי מערכות החינוך החרדיות כשכל הקופה גדלה, לא הגדילו להם את התקציבים ואני לא מוכן שילדים, ולא משנה לאיזה מגזר הם שייכים, ילמדו בכיתות מסוכנות או דולפות".
"עכשיו נדבר על הטיעון נגד הגדלת ההקצבות לתלמידי הישיבות. גם כאן מדובר בהעלאה שהיא מינורית. תוספת של 500 שקל להקצבה הזו לא הופכת אף אדם להיות עשיר כמו שגריעה שלהם לא תוציא אותו מהישיבה".
המסמך של אגף תקציבים מדבר על אובדן תוצר בהיקף של יותר מ-6.5 טריליון שקל עד 2060 בגלל ההקצבות האלה.
"אני מוכן ללמוד את המסמך הזה ולראות איך מתמודדים איתו אבל באופן עקרוני, התקציב הזה כולל תיקצוב לא מבוטל של הכשרה מקצועית לחרדים עידוד השילוב שלהם בעבודה. אנחנו מתמודדים עם זה אבל בדרך שונה מכפי שאנשים רוצים לראות את זה".
בוא נדבר רגע על חקיקה מוזרה של הקפאת הריבית למי שיש לו דירה או תשלום ריבית על פלוס בחשבון. אתה מבין את הסכנה בחוקים מהסוג הזה?
"בהחלט אני מבין את הסכנות בחוקים כאלה ואני אומר לך: החוקים האלה לא יעברו. אנחנו לא נתערב במדיניות של בנק ישראל והוא עצמאי ויישאר ככה. כל הטיפול שלנו ביוקר המחיה בתחום הבנקאות יהיה באמצעות הגברת תחרות, כניסה של שחקנים נוספים וכן הלאה".
"אני מזכיר לך אפשרנו לפינטקים לשלם ריבית על יתרות זכות באפליקציה, אנחנו מעודדים את מכירת כאל ונאפשר לבנקים קטנים למכור ביטוח. כל דבר בתחום הזה יהיה מנקודת מבט של לעודד תחרות ובטח לא למשטר את הבנקים או להתערב להם בניהול".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    סוף סוף מבין שכל החברות דירוג יפגעו בנו אם תזיז אותו... (ל"ת)
    אזרח 05/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור