השוק

משרד האוצר: לאפשר לחברות ביטוח לקנות את כאל מדיסקונט

צוות שהוקם במשרד האוצר קובע שניתן לאשר לחברת ביטוח או לכל משקיע מוסדי אחר לרכוש את כאל (חברת כרטיסי האשראי היחידה שעומדת על המדף) ישירות מבנק דיסקונט אולם להקים מערך של הפרדה מבנית קשיחה
ניצן כהן | 
חברות ביטוח (צילום אורן דאי, אייל גזיאל, טל שחר, פייסבוק/יורם נוה, Magma Images, ויקיפדיה)
צוות שהוקם במשרד האוצר קובע כי יש לאפשר לחברת ביטוח (או לכל משקיע מוסדי אחר) לרכוש באופן ישיר מבנק דיסקונט את חברת כרטיסי האשראי כאל. אמנם מדובר על כל חברת כרטיסי אשראי אבל כאל היא היחידה כרגע שעומדת על המדף. הצוות בראשות יואב גורדוס קובע כי יש להקים מערך של הפרדה מבנית קשיחה בין הגוף המוסדי לחברת כרטיסי האשראי כדי למנוע ניגודי עניינים.
נסביר לרגע במה דברים אמורים. חברות כרטיסי האשראי הופרדו מהמערכת הבנקאית במסגרת תוכנית כוללת יותר להגברת התחרות בעולם הפיננסים הצרכני. מאחר ובישראל יש כיום 3 חברות כרטיסי אשראי (והיו גם כשוועדת שטרום פרסמה את המלצותיה) הוחלט להבדיל בין בנק הפועלים שהחזיק בבעלות על ישראכרט, בנק לאומי שהחזיק בבעלות על לאומי קארד (היום MAX) לבין בנק דיסקונט והבינלאומי שמחזיקים בכאל.

בנק הפועלים בחר בחלופה של הנפקת ישראכרט. בנק לאומי בחר בחלופה של מכירת לאומי קארד לוורבוררג פינקוס ונותרנו עם כאל. לימים התפתח השוק בדרך הזו. ורבורג פינקוס שהיא קרן השקעות אמריקאית השביחה את MAX (לאומי קארד אז) וחיפשה דרך לצאת מההשקעה ברווח ואזז צצה חברת הביטוח כלל עם תוכנית מעניינת של רכישת חברת כרטיסי האשראי ובמעלה הדרך לייצר סינרגיה בין המוצרים השונים כך שתיווצר חברת פיננסים שתתחרה ישירות במערכת הבנקאית בעיקר בתחום האשראי הצרכני.
לאחר ההתפתחות הזו נכנסו מנורה מבטחים והראל ביטוח לתחרות על רכישת ישראכרט שנמצאה באותם הימים בידי הציבור. לבסוף רכשה את ישראכרט הראל ללא תוכנית ברורה לגבי עתידה של ישראכרט.
נותרנו עם כאל שנמצאת בבעלות משותפת של בנק דיסקונט והבנק הבינלאומי. לאחר דיונים ארוכים הוחלט לכפות על דיסקונט למכור את השליטה בכאל ולאור התפתחות השוק נוצר מצב שסביר להניח כי אחת מחברות הביטוח תרכוש את כאל.
מאחר ואלה פני הדברים נותר חשש שלמעשה מעבירים את הריכוזיות מהמערכת הבנקאית המפוקחת באופן הדוק לחברות הביטוח שנמצאות תחת פיקוח פחות הדוק (בלשון המעטה) ואז עלול להיווצר סוג של כשל שוק.
כאמור ומאחר שהשוק כבר התחיל לנוע בכיוון של חברות הביטוח עלתה השאלה כיצד דואגים למניעת ניגודי עניינים בין חברות הביטוח לחברות כרטיסי האשראי והפתרון שמצא הצוות של גורדוס הוא הפרדה מבנית כך שטובת חברות כרטיסי האשראי תעמוד לנגד עיני המנהלים ולאו דווקא טובת חברות הביטוח.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה