השוק

בנק ישראל מפעיל לחץ על לאומי ל"התאים" את השווי של נשיונל

בנק ישראל מגביר את הלחץ על בנק לאומי לקבל החלטות בנוגע למחיקת חלק מהשווי של נשיונל בנק במאזנים; החשש הוא שמחיקה גדולה מידי תפגע בהון של הבנק וביכולת שלו להתפתח בעסקי הליבה בישראל
ניצן כהן |  1
יאיר אבידן, חנן פרידמן (צילום רמי זרניגר, אורן דאי, Magma Images, pixabay)
בנק ישראל מגביר את הלחץ על בנק לאומי לקבל החלטות על המחיקה שיבצע בדו"חות הרבעון הראשון בנוגע לשווי של נשיונל בנק במאזנים שלו. שני צוותים עוסקים בנושא בבנק ישראל כשצוות אחד מבצע את הביקורת החשבונאית ומנסה לבדוק את ההחלטות של לאומי בנושא במטרה למנוע תעלולים חשבונאיים וצוות שני עוסק בנושא מכיוון ההערכה המוסדית, קרי ההשפעה של מחיקה כזו על ההון של הבנק.
נסביר לרגע את הדברים. בנק לאומי מיזג את פעילות לאומי ארה"ב לתוך נשיונל וואלי בנק בתחילת שנת 2022. כתוצאה מהמיזוג קיבל לאומי 14.2% ממניות הבנק הממוזג והפך לבעל המניות הגדול בו. במהלך המחצית הראשונה של 2022 רשם לאומי רווח של כ-450 מיליון שקל.

מתחילת 2023 איבדו מניות הבנקים הקטנים בארה"ב חלקים ניכרים מהשווי שלהם בגלל העלאות הריבית והחשש מקריסה שלהם. 3 בנקים גם קרסו ובנק נוסף קרס הלילה.
לאומי רשם את ההשקעה בואלי לפי שיטת השווי המאזני וזה אומר שדרך הרישום הזו מאפשרת לו שלא לבצע התאמות חשבונאיות גדולות מידי שנגזרו ממחיר המניה בבורסה בארה"ב. למרות זאת, ומאז תחילת השנה איבדה מניית ואלי שיעורים ניכרים מהשווי שלה וההחזקה של לאומי שרשומה נכון לסוף שנת 2022 בשווי של 3.567 מיליארד שקל, הפכה לשווה סדר גודל של 1.9 מיליארד שקל.
ירידה כל כך משמעותית בהחזקה בשווי גבוה כל כך התחילה להטריד את הפיקוח על הבנקים וזה כאמור הכניס לתמונה שני צוותים שלו שיבדקו עם לאומי מה הם מתכוונים לעשות עם ירידה כל כך משמעותית בשווי של נכס משמעותי כל כך לבנק.
גורמים כלכליים המעורים היטב בפרטי המגעים בין בנק ישראל לבנק לאומי אומרים היום ל-ice שיש משמעות גדולה מאוד עבור הבנק להתאמת השווי בספרים לשווי השוק של ההחזקה בוואלי אבל ברור לכולם ששווי וואלי בספרי לאומי לא יכול להישאר ברמה שהוא רשום בהם כרגע.
בבנק ישראל מבקשים כרגע מלאומי לקיים דיון בתוך הבנק על דרכי הפעולה האפשריות ולעדכן את בנק ישראל על ההחלטות שיתקבלו ועל ההשפעות הרוחביות שלהן על הבנק וכאן נוצר חשש שבנק לאומי ינקוט בתעלולים חשבונאיים כדי להימנע ממחיקה אגרסיבית מידי.
כך או אחרת אחד הפתרונות שהוצעו ללאומי היה להזמין הערכת שווי לנשיונל וואלי שתבחן את מצבו האמיתי של הבנק במנותק למחיר המניה ואם איכות תיק האשראי והנכסים של וואלי יתבררו כמסוכנים פחות ממה שמשתקף ממחיר המניה, יוכל לאומי לבצע התאמה מינורית יחסית אבל אם יתברר כי מחיר המניה משקף את המצב האמיתי הרי שצריך יהיה למצוא פתרונות יצירתיים יותר כדי להימנע ממחיקה אגרסיבית שתשחק באופן מהותי את ההון של הבנק ותפגום ביכולת שלו לצמוח בפעילות הליבה בישראל.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לאומי
    אלכס 05/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מבין את התעלול . שווי אמיתי. שווי תעלולי לצורך ההוני של הבנק. ללמדך . תעלולים ודוחות לא ריאליים קיימים גם במוסדות , כמו בנקים וחברות ציבוריות לרוב. הבורסה על באמת קזינו. הפיקוח על הבנקים ושוק ההון, חייבים שיניים . לא של תינוק, של כריש.
    סגור