השוק

המיליארדר דן גרטלר נלחם בסנקציות: את מי הצליח לגייס לטובתו?

על פי דיווח אמריקאי, גרטלר הצליח לגייס לטובת הסרת הסנקציות שלו את נשיא קונגו החדש. מהצד השני, ארגוני זכויות אדם טוענים כי הוא ממשיך לנצל את המדינה האפריקאית גם לאחר הסכם העזיבה
איתן לויטס |  7
דן גרטלר (צילום לשכת נשיאות קונגו)
חמש שנים עבדו מאז ארצות הברית הטילה סנקציות על המיליארדר דן גרטלר, לאחר שפעל בדרכים  שנויות במחלוקת כדי להשיג זכויות כרייה בקונגו ולכאורה השתלט על משאבים לאומיים של המדינה בחסות הדיקטטור לשעבר קבילה.
כעת, לאחר שחתם על הסכם יציאה מקונגו, ששנוי גם הוא במחלוקת, מצא המיליארדר והנדבן החרדי בעל ברית מפתיע במסע שלו להסיר את שמו מהרשימה השחורה של ארה"ב: נשיא קונגו הנוכחי פליקס טשיסקדי.
למרות ההאשמות נגד גרטלר כי למעשה בזז את משאבי המדינה במשך עשורים, טשיסקדי ביקש ישירות מהנשיא ביידן, שמשרד האוצר האמריקאי יבטל את העונש, כך עולה ממסמכים שנחשפו בניו יורק טיימס.
"לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו אין עוד טענות נגד מר גרטלר וקבוצתו", אמר טשיסקדי במכתב ששלח לביידן במאי. נשיא קונגו הזהיר כי אי הסרת הסנקציות עלולה להיות בעלת השלכות מרחיקות לכת על הגישה למשאבי הטבע של המדינה. "אם סנקציות ייתפסו על ידי משקיעים זרים כמבוי סתום לפירוק ישויותיהם ולהפסקת פעילותם, חרדה זו תוביל בוודאי להיעלמותן של השקעות זרות ישירות בקונגו", כתב.
 
נזכיר כי בהסכם גרטלר יחזיר לקונגו זכויות כרייה וקידוחי נפט בשווי מוערך של 2 מיליארד דולר, שהיו בבעלותו בשני העשורים האחרונים. בתמורה, ממשלת קונגו הסכימה לשלם לחברות של גרטלר 260 מיליון דולר ולעזור לו בוושינגטון לבטל את הסנקציות. המהלך יאפשר לקונגו למכור מחדש את זכויות הכרייה למשקיעים חדשים.
"תנאי ההסדר הם חסרי תקדים ומכל נקודת מבט צריכים להתקבל בחיוב - אפילו על ידי המתנגדים שלי", כתב מר גרטלר במכתב במרץ לארגוני זכויות אדם שנלחמו נגדו. אולם, פעילי זכויות האדם אומרים שההסכם הוא בקושי עסקה טובה עבור קונגו וכי גרטלר עדיין זכאי לגבות עשרות מיליוני דולרים פוטנציאליים בשנה בתמלוגים על כריית נחושת וקובלט במדינה.
כמה ארגונים מקומיים בקונגו, כולל אחד בשם האגודה הקונגולזית לצדק, הצטרפו גם הם למאמץ לקרוא לוושינגטון לבטל את הסנקציות, בטענה שהסכם ההסדר מועיל לאזרחי קונגו. "אנחנו, העם הקונגולזי, רוצים את הנכסים האלה עכשיו, ולהרוויח מהנכסים האלה עכשיו!" נכתב באחד המכתבים שנשלחו במרץ למזכיר המדינה אנתוני בלינקן ושרת האוצר ג'נט ילן, ובו נכללו מאות חתימות.
אולם כאמור, ארגוני זכויות אדם בינלאומיים ענו בחזרה עם מכתבים לגרטלר ולממשלת ארה"ב, בטענה שהוא עדיין מרוויח מעסקאות מושחתות בקונגו גם לאחר שהבטיח להחזיר נכסים שבבעלות החברות שלו.
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    כנראה ארצות הברית הפסידה בגלל שלא מצליחה
    אזרח 04/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ארצות הברית מחפשת רק מדינות ללא ידע כלכלי לגנוב את אוצרות המדינות ולכן מפריע להם שמרווחים מעסקים עם המדינות האלו שהם לא ידעו אך לעזור להם ולהרוויח
    סגור
  • 6.
    כמה כסף עובר לכיס של ביבי. ויוסי כהן?. (ל"ת)
    שר 04/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 5.
    אמריקה נופלת
    א 04/2023/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אל תצפה לשום דבר מהאמירקאים הדמוקרטים שבטוחים שהעולם שלהם כדאי שתמתין עד אחרי שייפלו
    סגור
  • 4.
    מושחתים אנטישמים
    חיים דרוק 04/2023/09
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מי שמושחת פה זה ביידן וחבר מרעיו שרוצים נתח מהשלל. וכמובן ארגוני זכויות האדם שהם האנטישמים הכי גדולים . והצבועים הכי גדולים
    סגור
  • 3.
    איש יקר.
    מייק 04/2023/09
    הגב לתגובה זו
    6 0
    מקוה בשבילו שיצליח.
    סגור
  • 2.
    אור לגויים או פושט את עור הגויים...? (ל"ת)
    יעל 04/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • 1.
    זה מה שבישלת
    שי 04/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 8
    מה שבישלת לעצמך אדון גרטלר תתכונן גם להכין את הכף כדי לאכול ממה שהכנת לעצמך
    סגור